• Skopan

Pro Plan Kattmat ?

Vad tycker ni ? Är det ett bra foder ?

• Svar på tråden Pro Plan Kattmat ?
  • Skopan

Hittar inget vad o hur mycket innehållet är på nätet :)
    Vår veterinär rekommenderade det efter att vi steriliserade vår katt idag !

• nemo1

Dålig mat och gå inte på detta om kastratmat, bara ett försäljningsknep allt detta med light kastrat mm. Vill du ha ett bra foder håll dig för det första från matbutikernas torrfoder. Det finns en anledning till varför de är billigare. Massor med spannmål som på lång sikt gör katterna sjuka och katter är faktiskt strikta köttätare, inte kossor. Vill du ha ett bra foder som är lätt att få tag i så ger du Eukanuba för vuxna katter, finns i alla djuraffärer. Dessutom rekommendarar jag starkt att du ger blötmat som endast innehåller animaliskt protein och vatten, precis som katten naturliga bytesdjur. Detta för att blåsa och urinvägar ständigt ska genomspolas. En katt som enbart äter torrfoder behöver enorma mängder vatten för att inte få problem med urinvägar vilket är otroligt vanligt bland katter. Bra blötmat kan du däremot köpa i matbutiken, tex Mjau tetra, ICA:s portionspåsar, Bozita, Pussi.

• nemo1

Riktigt riktigt dåligt tom såg jag nu: 

Lax (20 %), majsglutenmjöl, ris, torkat fjäderfäprotein, majs, torkat tonfiskprotein, vetefibrer, ärtproteinkoncentrat, veteglutenmjöl, torkade ägg, mineraler, animaliskt fett, hydrolysat, jäst.

• Skopan

Blötmat kör vi redan på whiskas portionspåsar , torrfodret vi haft nu är RC o det läste jag att inte alls var bra , Pro Pall är inte med i några tester men jag har ett par vänner som driver ett katthem o föder upp raskatter som rek just detta o nu sa veterinären samma sak!

• nemo1

Veterinärer kan sällan något om foder så läs på själv och gå sedan efter ditt sunda förnuft.

• Skopan

Att katter ska ha högt protein vet jag o det är det tydligen i denna !
    Låg fetthalt vill vi ha i torrfoder då hon är steriliserad nu o dom gärna går upp i vikt då o att hon får även blötmat o fisk o kött ibland ! Hon väger idag 2.8 kg o vi vill inte hon ska väga så mycket mera !

• nemo1
    Skopan skrev 2013-03-19 21:38:53 följande:
    Att katter ska ha högt protein vet jag o det är det tydligen i denna !
    Låg fetthalt vill vi ha i torrfoder då hon är steriliserad nu o dom gärna går upp i vikt då o att hon får även blötmat o fisk o kött ibland ! Hon väger idag 2.8 kg o vi vill inte hon ska väga så mycket mera !
    Katter blir inte tjocka av fett utan den ska ligga på runt 20-22% då de får sin energi från fettet. Det är kolhydraterna katter blir tjocka av och det finns det massor av i detta foder. Som sagt läs på så kan du sedan ge dina katter ett foder de inte blir tjocka och sjuka av.
  • nemo1

Måste bara inflika att det även heter kastrera på honkatter Flört 2.8 låter i minsta laget skulle jag vilja säga.

• Skopan

Tycker du ska läsa om detta foder själv , du är väldigt negativ i onödan

Svar på tråden Pro Plan Kattmat ?