Silent treatment - står inte ut längre!
Jag är gift med en man sedan cirka 4 1/2 år, och vi har två barn i åldrarna 3 1/2 och 9 månader.
Sedan ett år tillbaka utsätter min man mig för silent treatment när vi har grälat, vilket sker ungefär en gång var till varannan månad. I allt från 2 till 4-5 dagar vägrar han då totalt all kontakt med mig. Han svarar inte på tilltal, utan vänder ryggen till eller leker med sin mobil. Grälen innan tystnaden brukar bli fula, där han talar om för mig att jag är diktatorisk, tror att jag vet allt bäst, att jag därför förlorar vänner. Allt detta framför våra barn.
Den första gången detta skedde var när jag talade om att jag var gravid med vårt andra barn. Han ville att jag skulle göra abort, och när jag sa nej sa han att: då är det slut, nu är det var och en för sig. Han menade att visst skulle han betala för barnen, men att vi inte skulle vara ihop mer. När vi väl blev vänner igen (jag stack med sonen till en väninna och han bad mig efter några dagar komma hem igen) trodde jag att det inte skulle ske mer. Men det har fortsatt, och eskalerat. Han har vid något tillfälle packat väskan och varit på väg ut genom dörren (jag var gravid i femte månaden och vår då två-årige son såg allt). Förut sa han alltid att han skulle lämna. När jag plötsligt en gång sa (skrek): Ja, gå, gå! Ut med dig bara! så vägrade han. Och nu säger han ibland när vi grälar att han aldrig lämnar lägenheten.
Nu vet jag mönstret: Han blir pressad av problem på jobbet, börjar gräla med mig, säger att det är jag som startat grälet, kallar mig för saker, slutar sedan tala med mig. Tystnad.
Frågan är: Finns det någon som har erfarenhet av detta? Går det att få en person som regelmässigt använder silent treatment att sluta, eller är det bara att skiljas? Och hur tusan gör jag då, jag behöver ju lägenheten för mig och barnen. För nu vill jag inte det här mer. Det är inte bra för mig, och det är inte bra för barnen.
Har ni några goda råd/tankar/pepp att ge?