• Linisen92

Beteendevetare.. hjälp mig!

Är lite sugen på att lägga till Beteendevetenskapliga programmet i min ansökan inför höstterminen.
    Det jag undrar är om några yrkesverksamma beteendevetare finns här?  Jag är intresserad av vad man kan jobba med/vad ni fått för arbete efter examen alt. om lönen är bra?

Utbildningen intresserar mig, men hur ser arbetsmarknaden ut? Är den hopplös? Går det att göra karriär?
    Ni som idag jobbar som beteendevetare, får mer än gärna dela med er av era erfarenheter och vad ni gör! Skulle vara evigt tacksam :) 

• Svar på tråden Beteendevetare.. hjälp mig!
  • Themis

Jag läste BVG basår och påbyggnader inom psykologi och personal/rekrytering för skojs skull (bredvid heltidsjobb) men tyckte det var rätt flummigt och låga krav, ärligt talat.

Känns inte seriöst att sitta i en grupp på 10 pers för att prestera 1-2 A4-sidor inlämningsuppgift. Antalet lärarledda timmar var under all kritik.

Så för mig är dessa ämnen på A och B-nivå mer något man gör av intresse bredvid sina riktiga studier, den som vill säkra en bra lön satsar inte livet på de ämnena.

?A fanatic is one who can?t change his mind and won?t change the subject.? /Sir Winston Churchill
  • Linisen92

Jag har kikat på beteendevetenskapliga programmet på Mittuniversitetet. Någon som nyligen gått där och fått jobb?

• Mli 014

Min mamma läste beteendevetenskap för nÅgra år sedan. Idag är hon avdelningschef på ett äldreboende, före det hade hon bara gymnasiet och KOMVUX.

Det handlar om hur du själv kan applicera kunskapen och motivera dina jobbsökningar efteråt också.

• ToKar

Hej. Jag är beteendevetare och har precis fått konsultuppdrag som handledare för personer som ska komma tillbaka till arbetslivet. Jag har i princip blivit klar så jag hann aldrig bli arbetslös iaf ;) Det handlar nog mycket om personlig lämplighet och jag är Uska i grunden, därav mycket erfarenhet av att arbeta med människor vilket förenklar jobbsökandet. Jag har läst ett år på PA programmet och sedan plockat kurser. Det jag ångrar såhär efteråt är att jag borde gått en yrkesutbildning där man får praktik och större jobbmöjligheter. Jag skulle ha valt SYV istället. Det är såna jobb jag söker nu som konkurrerar mot syvare. Handledare, coach etc. De kan ju även jobba i skolor men det får inte jag pga behörighetskrav. Tänk efter noga iaf. Det är mitt tips :)

• lottizm

Jag är beteendevetare med dubbel fil.kand i pedagogik och psykologi. Läste på BTH. Har också en halv magisteriutb i pedagogik. Fick jobb fem veckor efter jag började söka, som pedagog på ett boende för ungdomar med autism. Idag efter drygt ett år är jag biträdande chef på samma ställe och trivs jättebra och är nöjd med lönen. Ingångslönen som pedagog var också bra.
    Jag är jättenöjd med min utbildning nu för att den var så bred. Jag hade ingen aning om vad jag ville jobba med när jag var klar, bara sökte allt jag hittade, och inom omsorg var nog nästan bland det sista jag hade tänkt mig. Så mitt tips är att tänka brett när det gäller framtiden, och att visa att du vill fortsätta lära! Hitta dina styrkor och framhäv dom! :)

Svar på tråden Beteendevetare.. hjälp mig!