• Anonym

Känns som jag har en klump i halsen/svaljet som inte går att svälja ner!

Någon som haft liknande?
    Haft det de senaste dagarna. Känns som något fastnat i halsen och går inte att svälja ner. 
    Känns till och med som jag kan känna den trycka emot om jag trycker på halsen..

Jag är rökare, 22 år.
    Är skiträdd nu för att det ska vara cancer. Men läst runt lite och det kan tydligen bero på stress också samt spänningar i nacken?
    Har en ganska stressig tillvaro med ett litet barn samt att jag jobbar 90% på ett ganska fysisk krävande jobb med mycket stress..

• Svar på tråden Känns som jag har en klump i halsen/svaljet som inte går att svälja ner!
  • Saffransgul

Jag kan få den känslan om jag har varit förkyld. Det hände oftare när jag var rökare än nu. Har du kollat så du inte har en halsinfektion?

• Anonym

Oj kolla upp det kvickt! Tänker på cancer tråden!!!

• Anonym (sköldkörtel?)

Kan vara problem med sköldkörteln, jag kände så när min krånglade. 

• Anonym

Kan vara din sköldkörtel, ring vc och gå o ta prover.

Och du... Sluta rök.. Särskilt när du har ett litet barn. Tar förgivet att du inte rökte under graviditet och amning - så du kan ju sluta. 

• Anonym

Jo jag vill sluta röka. Håller faktiskt på just nu, röker endast ca 3 cigg om dagen nu och resterande använder jag e-cigarett, så snart har jag slutat helt. 
    Hoppas verkligen inte det är cancer :( Vad rädd jag blev nu.. 

• Anonym
    Anonym skrev 2013-03-20 10:22:39 följande:
    Jo jag vill sluta röka. Håller faktiskt på just nu, röker endast ca 3 cigg om dagen nu och resterande använder jag e-cigarett, så snart har jag slutat helt. 
    Hoppas verkligen inte det är cancer :( Vad rädd jag blev nu.. 

Det absolut troligaste är att det inte är cancer. Du har nyss fått barn, då kan det lätt bli förändringar med skäldkörteln. Ta tag i det. Det är helt ofarligt.

Bra att du är på väg att sluta =) Bra jobbat! 
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-20 10:33:30 följande:

Det absolut troligaste är att det inte är cancer. Du har nyss fått barn, då kan det lätt bli förändringar med skäldkörteln. Ta tag i det. Det är helt ofarligt.

Bra att du är på väg att sluta =) Bra jobbat! 
    Mitt barn är 14 månader, så var ju inte -nyligen- jag fick barn så sätt..
    Har inte så mkt andra besvär heller och "klumpen" i halsen gör inte ont, hostar inte ovanligt mkt eller har svårt att äta/svälja. Det är bara allmänt obehagligt att ha en känsla av att ngt sitter fast i halsen =/ Sedan känner jag mig spänd i musklerna kring hals/nacke. Så troligast är väl att jag är spänd/stressad, men orolig blir man ändå..

Tack :) 
  • cookie1

Eller så är det bara stress. Jag frågade läkaren när jag sökte för annat med och dom passa på och kolla sköldkörteln med men det var inget. Mest troligt stress, det gick över sedan men klart lite obehagligt

• Anonym
    Anonym skrev 2013-03-20 10:35:21 följande:
    Mitt barn är 14 månader, så var ju inte -nyligen- jag fick barn så sätt..
    Har inte så mkt andra besvär heller och "klumpen" i halsen gör inte ont, hostar inte ovanligt mkt eller har svårt att äta/svälja. Det är bara allmänt obehagligt att ha en känsla av att ngt sitter fast i halsen =/ Sedan känner jag mig spänd i musklerna kring hals/nacke. Så troligast är väl att jag är spänd/stressad, men orolig blir man ändå..

Tack :) 

Fast jag tippar på antingen stress eller just din sköldkörtel. ajg v´fick precis den känslan du har, och det var för att sköldkörteln blivit lite förstorad.
  • anok

Har också det problemet när jag blir stressad. Tänk på talesättet att "få en klump i halsen", vilket används för att beskriva en kroppslig reaktion i samband med någon slags stressig/ångestfylld situation. Kanske har du mycket omkring dig, skola, jobb och barn? Biter du ihop tänderna? Sover du ordentligt? Och tänk på att ångesten inför klumpen i halsen kanske bidrar till att känslan dröjer sig kvar. Hoppas att det försvinner snart och du blir av med obehaget!

• Anonym
    anok skrev 2013-03-20 15:37:48 följande:
    Har också det problemet när jag blir stressad. Tänk på talesättet att "få en klump i halsen", vilket används för att beskriva en kroppslig reaktion i samband med någon slags stressig/ångestfylld situation. Kanske har du mycket omkring dig, skola, jobb och barn? Biter du ihop tänderna? Sover du ordentligt? Och tänk på att ångesten inför klumpen i halsen kanske bidrar till att känslan dröjer sig kvar. Hoppas att det försvinner snart och du blir av med obehaget!
    Jag jobbar nästan heltid inom hemtjänst och har ett litet barn, så min tillvaro är ju rätt stressig. 
    Känner fortf av det idag och har bokat tid till vc. Hoppas det bara är stress-relaterat, man blir ju faktiskt rädd vilket säkert bidrar till att det blir värre.
    Märkte av idag att jag känner mig även spänd i hela halsen, och jag känner liksom "saken" i halsen åka upp och ner när jag sväljer. Läste att det kan vara något som kallas "globus" eller ngt.
    Det konstiga är bara att jag är inte hes, hostar inte, inget slem, har inte ont, bara obehag..

Får se, kanske försvinner det bara plöstsligt när man slutar tänka på det 24/7.. 
  • ont01

Hej! det känns för mig också som att jag har en klump i halsen och jag har spytt en del. i bland har jag svårt att svälja och dricka och det gör ont i mellan gärdet tror det heter så det är mkt obehagligt....

och jag har väldigt mkt om kring mig just nu :( hoppas bara den försvinner eller vad ska jag göra har haft det så ett tag nu  

• Antebellum

Jag har samma då och då. Det KAN oxå bero på magmunnen. Jag sj har bråck på magmunnen (det sluter inte tätt), och ibland tränger en bit av magsäcken upp genom magmunnen och då kan jag få en sån där klump som VÄGRAR sväljas ner.

Gå till doktorn så du får besked om varför det är så för dig.

• 123kappa171717

Hej jag är 14 år och har samma upplevelse. Jag röker då inte. Och det känns väldigt konstigt när jag rör mig

• Anonym (sara)

Hur gick det ts ? Känner samma halsen känns tjock sedan flera månader men mina halsmandlar är inte svullna . Det känns som en klump och som om man har blivit lite tjock runt om . Mina sköldkörtelprover visar inget konstigt .

• Lindquist

Låter som ett diafragmabråck då brukar det bli en klump i halsen. Hiatus hernia på latin.

Svar på tråden Känns som jag har en klump i halsen/svaljet som inte går att svälja ner!