• Anonym (Fundersam)

Bli gravid, BMI 50

Är det oansvarigt att en ung kvinna med 50 i BMI aktivt väljer att bli gravid? Kvinnan har tidigare blivit gravid utan problem. Vilka risker kommer med att vara gravid med en sådan övervikt? Är det farligt för barnet?

• Svar på tråden Bli gravid, BMI 50
  • Anonym

Ja det tycker jag.

Bara att googla fram den långa listan på faror och risker. 

Jag tycker det är oansvarligt att ens väga så mycket när man är förälder. Man gör ju inte direkt sitt bästa för att finnas i sitt barn liv under en lång tid. 

• Pastell1983

Ja det är oansvarigt! Riskerna kan du googla.

• Anonym

Nja, jag vet inte.. Det finns ju många som aktivt försöker bli gravida trots att de inte har ens vidare bra förutsättningar (missbruk, ekonomiska problem mm) Det finns många risker både för barn och mamman.. Så det bästa hade nog varit om kvinnan gick ner i vikt innan hon blev gravid, men det är ju upp till var och en

• Anonym

Jag har varit överviktig alla tre gånger jag varit gravid och inte drabbats av någonting pga av min övervik... barnen har kommit ut när de ska, inte för tidigt och alla tre har varit normalviktigt och är idag tre friska barn

Så vill du ha barn kör på  

• Anonym

Nej  det är inte värsta katastrofen då skulle väl det inte födas barn i vissa delstater i USA. Men ja det ökar alla risker och man ska nog vara medveten om det. 

• Anonym
    Anonym skrev 2013-03-20 11:21:31 följande:
    Jag tycker det är oansvarligt att ens väga så mycket när man är förälder. Man gör ju inte direkt sitt bästa för att finnas i sitt barn liv under en lång tid. 
    Varför då? Då är det ju minst lika oansvarigt att få barn som rökare eller om man kör för fort eller hoppas fallskärm eller vad som helst. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-20 12:01:59 följande:
    Varför då? Då är det ju minst lika oansvarigt att få barn som rökare eller om man kör för fort eller hoppas fallskärm eller vad som helst. 

Ja fast nu var det väl kraftig fetma som togs upp i ts? och då valde jag att hålla mig till just det ämnet och inte gå ot.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-20 12:03:40 följande:

Ja fast nu var det väl kraftig fetma som togs upp i ts? och då valde jag att hålla mig till just det ämnet och inte gå ot.
    det jag menar är att man kan inte isolera bara en faktor för att avgöra om man ska skaffa barn eller inte. Man måste se till helheten. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-20 12:05:04 följande:
    det jag menar är att man kan inte isolera bara en faktor för att avgöra om man ska skaffa barn eller inte. Man måste se till helheten. 
    En fet 20 åring lär leva längre med sina barn än en smal 40-åring tex. 
  • Anonym (tt)
    Anonym skrev 2013-03-20 12:05:49 följande:
    En fet 20 åring lär leva längre med sina barn än en smal 40-åring tex. 
    ???? hur kommer du fram till det? Måste det ena alltid utesluta det andra.?
Svar på tråden Bli gravid, BMI 50