Min kollega är sjuk heeeela tiden!!!
Jag är förskollärare och arbetar tillsammans med en förskollärare (Anna) och en barnskötare (Lisa) på en avdelning. Vi har jobbat tillsammans i 1,5 år och under det senaste året har Anna inte arbetat en hel vecka. Hon är sjuk eller vabbar, jobbar 2 dagar, borta 3, dagar, jobbar 1 dag, borta 4 dagar osv
Under hennes provanställning på 6 mån var hon endast borta vid två tillfällen och då fungerade allt bra men sen hon blev fast anställd har hon varit borta mer än hon varit på jobbet.
Det har varit tufft för oss då vi antingen fått klara oss på två, vikarie eller hjälp från annan avdelning. Det är svårt att genomföra planerade aktiviteter eftersom man aldrig vet om Anna kommer. Hon blir ofta sjuk mitt på dagen så hon måste gå efter lunch och då är det tuffa eftermiddagar som väntar. Eftersom det är sån ruljans på folk blir barngruppen 1-3 år otrygg och flera föräldrar har klarat. Lisa är fantastisk men säger att hon kommer att säga upp sig om detta fortsätter.
Vi har haft samtal med chefen flera gånger, och chefen har haft samtal med Anna både med oss och utan. Chefen har nu föreslagit Anna att hon kan bli fast vikarie i enheten i stället men det vägrar Anna och är skitsur på oss för att vi har klagat. Hon menar att hon inte kan rå för att hon är sjuk eller måste vabba.
Självklart blir man sjuk och vabbar (om man har barn) men jag förstår inte hur det kunde öka så vansinnigt mycket när hon blev fast anställd. Det känns på nåt sätt orättvist att hennes rättigheter går före alla andras. Vi andra, barnen och föräldrarna får ju betala priset för detta. Samtidigt som det är bra att man har rättigheter när man är sjuk.
Jag funderar nu på att försöka byta avdelning eller förskola för jag orkar inte heller länge till. Vad skulle du ha gjort i min situation?