ADHD och vårdbidrag för vuxen?
Hej ! Är det ngn som vet om man som vuxen kan få extra ekonmisk stöd /bidrag som vuxen när man har ADHD från tex FK el liknade?
Hej ! Är det ngn som vet om man som vuxen kan få extra ekonmisk stöd /bidrag som vuxen när man har ADHD från tex FK el liknade?
Ingen som vet ngt om detta?
Vem skulle vårda dig i så fall, menar du? Någon av dina föräldrar?
Jag undrade om det finns ngt liknade för vuxna som för barn ? Inte nödvändigtvis vårdbidrag...
Nej, jag kan inte komma på något bidrag man skulle kunna få "bara" för en diagnos som man själv har. Utöver beviljad sjukersättning då kanske, men då har man ju jobbat innan och ersättningen baseras på det. Annars är det väl Arbetsförmedlingen och aktivitetsstöd som gäller. Och för att få aktivitetsstöd måste man kontinuerligt följa krav som AF och FK ställer på en.
Någon får gärna rätta mig om jag är helt ute och cyklar.
Lite klurigt att förstå vad du menar. Kan du inte jobba?
Annars så har ju fk en hemsida med information...
Det finns ju inget bidrag du kan få som är likadant som vårdbidrag, men handlar det om att du inte klarar ett vanligt arbete så finns det ju aktivitetsersättning man kan söka. Det kan man få om man har svår ADHD.
Men....i den här tråden har ju alla svarat FEL.
JA det finns ersättning du kan ansöka om från försäkringskassan och det är Handikappersättning.
Vid ADHD har man oftast svårt för tex myndighetskontakter, fylla i blanketter, hålla ordning på sitt hem, komma i håg viktiga saker, sortera sina tankar, förstå det socialaspelet mm mm.
Dessa saker generrar ett HJÄLPBEHOV för att man skall fixa och bara det att man har ett hjälpbehov är en kriterie för att kunna ansöka om handikappersättning.
Vem som tillgodogör hjälpbehovet är ointressant vid bedömning, det kan vara en vän, förälder eller annan bekant.
Det som bedöms är om behovet finns.
http://www.forsakringskassan.se/privatpers/funktionsnedsattning/handikappersattning
http://www.autism.se/content1.asp?nodeid=22378
Ersättning innefattas av jämtelagen. Du kan lämna in din adhd och erhålLa behandling det likvärdig
Om du har svårt att få och klara ett vanligt jobb kan du även få lönebidrag.