Jag stör mig lätt på andra människor
Jag är en kvinna på 30+ som har Aspergers och som väldigt lätt stör mig på andra människor. Faktum är att det är ett stort problem för mig eftersom det är väldigt få människor jag klarar av att ha nära inpå mig utan att gå i taket, det kan gälla både på jobb eller i det privata. Just nu är jag både arbetslös och utan relation, men jag jobbar på att få båda. Upplever dock att det är väldigt svårt för mig att hitta det.
Vad gäller relationsbiten har jag mer eller mindre gett upp hoppet helt eftersom det ser så mörkt ut. Hittills har jag bara stått ut med att ha en enda människa nära inpå mig, och det är mitt ex. Han var dock otrogen och behandlade mig inte bra. Det hindrar mig dock inte från att sakna de bra sakerna med det förhållandet, nämligen allt annat som verkligen funkade. Mitt funktionshinder syns ju inte utanpå, så ofta när folk ger mig råd gällande relationer blir det nåt i stil med "du som är en så snygg och intelligent tjej borde inte ha några problem med att hitta nån man" eller "ditt ex var en idiot, du behöver nån som behandlar dig väl".
Riktigt så enkelt är det knappast (är det det för nån?). Jag oroar mig sällan över att hitta nån som kan tycka om mig, däremot oroar jag mig över att jag inte ska hitta nån som jag inte stör mig på konstant. Jag vet inte hur jag ska bära mig åt för det faktiskt. Har försökt hitta gemensamma nämnare för de personer jag stör mig på i liten eller mindre grad och jag kan konstatera en trend här - ju mer lik mig de är desto mindre irriterande finner jag dem. Notera väl att det ingalunda innebär att jag anser att jag är bättre än nån annan; det handlar bara om att jag lättare kan relatera till och samspela med någon som är som jag.
Jag inbillar mig att detta har med min AS att göra, men jag kanske bedrar mig där? Är det nån annan som känner igen sig i detta? Någon som vet hur man eventuellt kan arbeta med detta på egen hand?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-20 17:46
Vidare: Jag sörjer ofta min forna kärleksrelation trots hans uppenbara brister just med anledning av att jag inte tror att jag kan hitta någon som jag irritera mig på så lite som jag gjorde med honom. Det låter måhända knasigt i en NT:s öron, men det är så jag upplever det...