• Anonym (Sanning  och bar)

Varför kallar ni styvmammor er för bonusmammor?

Det är hur tydligt som helst: det som kallas bonusbarn  här på F.L. är i själva verket styvbarn.

Ni står inte ut med dem, älskar dem inte, hatar bioföräldrarna o.s.v.

Ni gör stoor skillnad med "egna" och barn ni kallar "bonus".

Varför inte följa språkbruket som även F.L. använder sig av: styvförälder - styvbarn?

Det blir tydligare - och mera sanningsenligt då.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-20 21:57
    Då många tycks mena att trådstarten är otydlig skall jag förtydliga mig:
    Jag har i åratal tagit del av familjelivstrådar under rubriken "Styvförälder".

Där har jag stött på ett fenomen: man kallar sina styvbarn (ja, styvförälder och styvbarn är korrekt språkbruk) för "bonus."

Begreppet bonus blir ett hån när det används i trådar där man uttrycker avsky för sitt styvbarn.

Ni som älskar era styvbarn kan göra en insats: försvara dessa barn i trådarna.

Min utgångspunkt är trådar under rubriken Styvförälder på Familjeliv.

Kan det sägas tydligare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-20 22:56
    Bonus är latin och betyder god.

Styvfamilj är en familj där ett eller flera barn bor tillsammans med en biologisk förälder samt en ingift(eller sambo-)partner.

Jag föredrar att använda ord och uttryck som betyder det de skall stå för.

Begreppet biosar, biomamma är märkligt per definition. Barnet har en mamma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-21 07:43
    Nu är tydligen trådstarten tydligare.
    Mitt uppsåt ifrågasätts. Det är helt i sin ordning.

Det är hittills ingen som kunnat övertyga mig i sakfrågan.

Jag kanske inte svarar så frekvent i tråden. men jag har tagit del av den och tycker alla svar är intressanta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-21 21:21
    Det har kommit en hel del inlägg i tråden i dag. Jag har haft en lång arbetsdag och hinner nu inte ta del av alla.
    Några svar som jag läst - mest i början av tråden - ger intressanta inblickar i hur man kan leva i de nya familjekonstellationerna och få det att fungera. Jag tackar för de inläggen.

Helt klart är att familjebilden i dag är mera komplex än för några decennier sedan. Det krävs också mera av föräldrarna i ny-familjerna än tidigare. Många klarar det bra.

• Svar på tråden Varför kallar ni styvmammor er för bonusmammor?
  • Nyfiken gul

va?

för mig är det bonusbarn eftersom dom är en del av min familj , dom är en bonus som följde med maken.

Bonusbarn är ett ord jag hellre använder än det mer negativt klingande styvbarn.

Båda orden är förvisso korrekta men jag föredrar hellre ordet bonus.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (bonushäxan)

Vad är det där för jävla påhopp. 

Jag älskar mitt bonusbarn. Jag har ju levt med henne varannan vecka i flera år. Klart hon inte är underbar hela tiden, men vilket barn (eller människa oavsett ålder) är det?

Dessutom hatar jag inte biomamman heller. Även om vi har våra duster skulle jag bli jätteledsen om det hände henne något.  

Bara för att jag råkat kära ner mig i en man med barn betyder ju inte att jag är en empatilös styvkärring a la  Snövitsagan. 

• Oldie

Håller med bonushäxan, påhopp!
    Trist trådstart som är till för att provocera...

Om du läser trådarna här med öppna ögon så ser du att de flesta som har någon svårighet oftast inte beror på barnen.

Mig kan vem som helst kalla vad dom vill, bonus-, styv-, extra-, låtsas-. I forumet spelar det väl ingen roll, tror du förstår vad som menas oavsett ordval.

Varför stör du dig?
    Verkar vara något mer än ord som retar dig, har du en dålig dag?

• Thaleya1

Min styvmor kallar sig elaka styvhäxan, cruella de vil, eller askungens styvmor - jag har aldrig rättat henne.

• Anonym (Sanning  och bar)

Nej då, jag har inte en dålig dag.
    Kanske jag har läst för många trådar, bara?

• jashrinah
    Nyfiken gul skrev 2013-03-20 19:01:46 följande:
    va?

för mig är det bonusbarn eftersom dom är en del av min familj , dom är en bonus som följde med maken.

Bonusbarn är ett ord jag hellre använder än det mer negativt klingande styvbarn.

• The past is now
    Nyfiken gul skrev 2013-03-20 19:01:46 följande:
    va?

• Anonym
    Thaleya1 skrev 2013-03-20 19:15:18 följande:
    Min styvmor kallar sig elaka styvhäxan, cruella de vil, eller askungens styvmor - jag har aldrig rättat henne.
  • sextiotalist

Jag kan på sin höjd säga bonusvuxen, eftersom jag inte har någon föräldrarroll, min sambos barn (som numera är vuxna) har två föräldrar som har och är de bästa föräldrar åt sina barn 

Svar på tråden Varför kallar ni styvmammor er för bonusmammor?