• Anonym (Ooont)

Ont i ryggen...kan det bero på musklerna?

Jag har haft ont i ryggen...länge...
    Började med att jag fick veta i höstas att jag har ett litet diskbråck i ländryggen. Läkaren sa att det förmodligen skulle läka ihop av sig själv. Och sen var det inte mer med det. Det går upp och ner, vissa dagar känns det ok, och ibland gör det ont så jag kan gråta.

Nu senaste månaderna har jag fått ont längre upp i ryggen. Kanske inte just längs ryggraden, utan mer ut mot sidorna. Just nu gör det ont på höger sida, typ över skulderbladet och ut mot sidan och framåt mot bröstet och armhålan. Ibland gör det ont på vänster sida. Så det skiftar lite.

Ofta gör det ont när jag andas in. Får känslan av att typ musklerna spänns ut då. Men har blivit lite osäker, kanske är det nåt med lungorna som gör att det gör ont när jag andas?

Försökt googla och få fram nån sida med "symtom" på ryggont när det kommer från muskler. Men inte hittat nån än.
    Någon här med erfarnhet eller tips?

Börjar bli orolig att det är något farligt...  Har ringt vårdcentralen men jag har inte fått någon tid än..      

• Svar på tråden Ont i ryggen...kan det bero på musklerna?
  • Smilla0608

Har samma, kommer å går. Nu ere ok, men ibland kan de göra så ont att ja knappt kan vrida mig:(

• Anonym (Ooont)
    YummyMami skrev 2013-03-20 20:15:40 följande:
    Diskbrocken kanske spökar? Skadar inte att gå till ryggklinik, vårdcentralen brukar va kass på sånt. 

Kan diskbrock göra så att det gör ont uppåt i ryggen?

Mm..dom verkar inte vara så insatta faktiskt.
      Har tänkt testa att gå till massör ifall musklerna behöver mjukas upp. Men jag har även haft ont i halsen en längre tid och då får man väl inte masseras...

En annan fundering. Kan diskbrock läka ihop av sig själv?
  • Anonym (Ooont)
    Leyhla skrev 2013-03-20 20:38:37 följande:
    Har samma, kommer å går. Nu ere ok, men ibland kan de göra så ont att ja knappt kan vrida mig:(

:-/
    Hmm...har du varit till läkare?
    Gör det ont över hela ryggen eller vissa punkter? 
  • Smilla0608

Nä ingen läkare. Ibland vissa punkter, ibland bara när ja rör mig på visst sätt:( men nu den sista v eller 2 har det vart bra. Tack o lov. Man tror ju alltid det värsta!

• dirpower

Jag känner till ett fall då en pojke hade ett kortare ben än det ändra. Han hade en inbokad tid för en operation där de skulle förlänga benet.

En naprapat fixade benet som hittade felet bredvid höften och åtgärdade detta. Illa vore det om pojken hade fått ett ben opererat utan att det var fel på det.

• dirpower

Ville med mitt inlägg påpeka att vad som kallas alternativmedicin kan passa TS.
    En kiropraktor som är expert på ryggen kanske kan vara något? 

• kramin
    Anonym (Ooont) skrev 2013-03-20 21:21:44 följande:

En annan fundering. Kan diskbrock läka ihop av sig själv?
    Ja, det vanligaste är att mindre diskbråck läker av sig själv. Under tiden är det bra att röra sig och träna så gott det går.
    Vårdcentralsläkare är ofta ganska dåliga på att ge råd utöver att skriva ut smärtstillande när det handlar om rörelseapparaten, så fundera över att gå till en kiropraktor, naprapat eller sjukgymnast. De har alla lite mer koll, och kommer att skicka dig vidare till läkare om de tycker det behövs.
  • Surkärring

Hade jag varit du hade jag prövat med sjukgymnast.

Det är väldigt vanligt man får ont på andra ställen än just bara där problemet sitter iom man gärna felbelastar övriga kroppen för att minska smärtan.

Jag t ex har 2 diskbråck i nacken...ont som fasen i nacken samt vänster ben,,,,, och detta har lett till att jag fått ont i ländryggen eftersom jag belastar den annorlunda och tvingas sova i för mig onormal ställning.

Och just hur sover du? Tänk på att inte sova på sidan för det leder oftast till att man sjunker ihop och vrider ryggen en aning vilket vare sig diskbråck eller ryggmuskler "tycker om".

Endast döda fiskar följer strömmen
Svar på tråden Ont i ryggen...kan det bero på musklerna?