Ekonomisk hjälp gällande barn i 2 hem, om någon vet?
Hej! Detta kommer nog bli lite långt då jag vill beskriva det hela så gott det går.
Tillsammans med mitt ex (vi var gifta om det har betydelse) har jag 2 barn (födda 05 & 07). Vi separerade i början av 2010 och har barnen vv. Jag får barnbidragen och i början gjorde vi så att vi släpade kläder osv fram och tillbaka varje byte men jag tyckte det blev för besvärligt så jag hamstrade med ansträngning ihop tillräckligt med kläder att de skulle kunna ha en garderob var i båda hemmen och jag har alltid fått köpa ALLA kläder.
Här kanske man ska tillägga att då i början gick jag på A-kassa, bostadsbidrag osv medans han har haft fast anställning hela tiden och får ut en lön på mellan 13-16 000.
Han har alltså inte köpt något själv. Om ytterkläder går sönder under hans vecka, ja, då ska jag släppa allt och fixa nytt osv osv.
Sommaren 2010 träffade jag min nuvarande sambo. Kort därefter träffade även exet en tjej och dom flyttade ihop också. Jag och min sambo har tillsammans fått en son och en till på väg. Jag har, sen min föräldrapenning för sonen tog slut, ingen annan inkomst än barnbidraget (3756kr eller vad det är för 3 barn) och ett underhållsstöd från FK (alltså inget som kommer ur exets ficka) 1122kr.
Han har varit på hela vintern om det och det som barnen behöver. Jag betalar kläder till båda hemmen, aktiviteter och tillbehör till det för båda barnen. Han tycker barnbidraget ska räcka för allt det. Jag har alltid fått lägga ut mer än barnbidrag (=min sambo får betala för barn som inte är hans) för att få det att gå ihop. Så, förra månaden tröttnade jag på att han (exet) påstår att 1000kr per barn räcker gott och väl till ALLT. Så han ska få 1000kr i månaden och då köpa egna kläder till barnen plus ytterkläder, aktiviteter med mer för ett av barnen.
MEN för mig svider det så in i h-e att ge honom pengar för något han borde kunna fixa ändå, då han har arbete och betydligt bättre ekonomi än vi. (ja, min sambo jobbar men det gör exets sambo med men de ska väl ändå inte räknas med då det gäller våra barn, inte deras).
Har läst på en hel del på nätet om det här och vet att barnbidraget inte bara ska gå till barnens kläder utan även hyra och uppehälle. Dessutom att den med bättre ekonomiska förutsättningar ska stå för merparten av barnens kostnader. Inget av detta går in i hans huvud. Och dessvärre vet jag att det bara är riktlinjer och inga lagar som säger att han bör ha större ekonomiskt ansvar för barnen.
Det jag undrar är hur kan jag få honom att förstå detta? Hur kan jag gå vidare? Och vad kan jag göra? Kanske någon som arbetar som familjejurist eller liknande som kan hjälpa mig?
Är det något som är oklart, fråga gärna, så förklarar jag. Det är så mkt kring det hela att det är svårt att få med allt när man sitter och skriver så här.