Registrering i försäkringskassan
Är det någon som vet hur länge det tar för att bli registrerad ,om man är invandrare och har varit här några år?Vi skickade ansökan i januari och inte fått något svar än.
Är det någon som vet hur länge det tar för att bli registrerad ,om man är invandrare och har varit här några år?Vi skickade ansökan i januari och inte fått något svar än.
Om han/hon har varit här i några år, varför har personen inte registrerat sig tidigare? Är han/hon registrerad/folkbokförd hos Skatteverket och har svenskt personnummer?
För att svara på din fråga, så beror det helt på hur mycket de har att göra. Jag flyttade tillbaka till Sverige från ett annat land 2008 och fick återregistrera mig hos Försäkringskassan, och då tog det nästan ett halvår innan det var färdigt...men som sagt, det beror helt på hur mycket de har att göra. Man kan ju alltid ringa och fråga hur det går.
Vad är det för typ av registrering? Har aldrig hört talas om.
Vi hade ju missat att det inte fungerar automatiskt längre.
När jag registrerade mig igen efter att ha jobbat i Danmark tog det ca 5 månader och då fick dem till sist skynda på det för att jag skulle ha havandeskapspenning.
Så att ja det tar en himla lång tid.
Hej ,
Det är nämligen så att jag skickade in ansökan om registrering till försäkringskassa förra veckan , jag undrar hur man vet om den har blivit mottaget och om man är registrerad .
Hälsningar
Vicagu
Du behöver INTE registrera dig hos Försäkringskassan om du inte just nu vill ansöka om ersättning från någon försäkring.
Att gå till läkare, vårdcentral kan alla göra som är folkbokförda i Sverige, du behöver inte vara registrerad hos försäkringskassan för det.
Önskar du nyttja någon försäkring nu direkt?
Exempel:
Tandvårdsstödet
EU-kort
Föräldraförsäkringen
Sjukförsäkringen (du är alltså sjuk mer än 14 dagar i följd med läkarintyg)
Då sänder du in en ansökan om registrering är det brådskande och du har ett pågående ersättningsärende, bokat tandläkaren, skall resa i EU då kontaktar du försäkringskassan och meddelar det.
Har du inget brådskande ärende så väntar du så dom som har brådskande ärenden får dom handlade. Vanlig väntetid 3-8 mån.