• Antilopen

Veganska frukostar?

Du som är vegan, vad äter du till frukost?

• Svar på tråden Veganska frukostar?
  • Idun

Musli med havremjölk. Eller bröd med smör, tartex. Havregrynsgröt. Kaffe :)

• Antilopen
    Dotse skrev 2013-03-20 23:35:32 följande:
    Bovetegröt.

Bara det, utan nånting till? Låter inte så gott.
  • Antilopen
    Idun skrev 2013-03-20 23:44:49 följande:
    Musli med havremjölk. Eller bröd med smör, tartex. Havregrynsgröt. Kaffe :)

Tack för tipsen, jag gick faktiskt och köpte tartex, länge sen jag åt det Musli är ingen favorit men jag skulle kanske kunna göra egen med mycket nötter och torkad frukt... Anledningen till tråden är att jag utesluter ägg och försöker även utesluta mjölkprodukter pga misstänkt allergi hos min 18-månaders, och jag insåg att det då inte blir så mycket kvar av våra frukostar (brukade vara ägg- eller ostmackor och yoghurt).
  • Dotse

Bovetegröt med äppelbitar, kanel, en nypa havssalt och nygjord mandelmjölk... låter det bättre? :)

• Antilopen
    Dotse skrev 2013-03-27 22:41:43 följande:
    Bovetegröt med äppelbitar, kanel, en nypa havssalt och nygjord mandelmjölk... låter det bättre? :)

Genast mycket bättre! recept på din mandelmjölk?
  • Dotse
    Antilopen skrev 2013-03-27 23:04:08 följande:

Genast mycket bättre! recept på din mandelmjölk?
    1/2 dl mandlar
    2,5 dl vatten

Häll i det i en mixer. Mixa. Klart. :) Lite vanilj kan vara trevligt i om man känner för det!  
  • QnA

Är inte vegan, men äter gärna mackor med bönpastej. Den är lite besvärlig att tillaga, men väldigt god. Enklare att göra är olika bönröror som kan bres på mackan. Flora har ett helt mjölkfritt margarin också om man vill ha ett smörsubstitut.

• Idun

Tartex är gott :)

Det finns ju havreyoghurt och även på soya men jag har aldrig testat så vet inte hur de smakar, Ica har en havremjölk med vaniljsmak, den är god att göra pannkakor på och så är den god att dricka ljummen. Andra tips som kanske passar barnet är blåbärssoppa/nyponsoppa, hemmagjord kräm (mindre socker).

Ni kan ju ha mosad avokado på mackan om ni gillar det, bra fetter.  Göra egna groddar är gott och nytigt med. 

(jag har inga barn så jag vet inte vad en 18 månaders normalt äter till frukost) 

• Biffus

Det beror lite på vad jag ska göra på dagen, men ex 5 bananer eller några kg av en melon... Svårt att säga, det beror på vad jag har hemma för tillfället! (Jag är low fat raw vegan f.ö.)

• hejblåbär

Havregrynsgröt. Gör på en liten del sojamjölk, har på malda linfrön, valnötter, blåbär, ev en halv banan och lite kanel.

Bovetegröt, som ovan men då måste jag ha lite honung eller rissirap på (vet att honung inte är veganskt men nu var du ju inte vegan ).  

Naturell sojayoghurt med hemmagjort musli och bär eller banan, alternativ gör egen smaksatt (jag gör min på 1 pkt silken tofu, 1 banan och 1 dl frysta bär i en stark mixer - med vanlig mixer måste man tina bären lite), serverar med havregryn, russin och nötter.

Smoothie på sojamjölk/havremjölk, banan, blåbär och ev lite gröna blad (kan uteslutas).

Macka med jordnötssmör och ett glas sojamjölk (i slutet av veckan hahaha). Skivad avocado och tomat med lite örtsalt är också gott, speciellt på rågbröd! Och så kanske ett halvt glas appelsinjuice.

Hoppas du fick lite tips =) 

• Cecilia 851
    Chia seed pudding!
    Jag brukat göra två olika varienter, beroende på humör, lol. Otroligt mättande och sprängfullt av nyttigheter. Chiafrön kan köpas online eller på de flesta butiker nu under märket Risenta, går att hittas vid nötter, frön på de flesta matvarubutiker. Jag stoppar det i ALLT, haha.

#1     1 portion
    2 dl Kokosvatten  (el. mandelmjölk/ annan vätska)
    2.5 msk chiafrön 
    några droppar vanilj
    några frysta hallon

Blanda ihop och låt stå över natten, rör om då och då.

#2         1-2 portioner
    2 dl mandelmjölk
    1/4 avokado
    1/2 banan
    2 msk chiafrön
    2 msk kakao, gärna rå.
    *VALFRITT* 1/2-1tsk sötningsmedel

Mixa ihop med handmixer eller blender. Låt stå över natten eller 2-3 timmar i kyl. Blir som chokladpudding, fast nyttigt nog att äta till frukost!!!

Cheesecake smoothie  2 portioner
    2 stora bananer
    1 pkt frusna jordgubbar
    1 apelsin (filéead)
    1 näve cashewnötter
    saft av 1 citron
    *valfritt* 2 msk chiafrön

Blend awaayyyy i en mixer/blender.

Grön Smoothie  2 portioner
    2 bananer
    1 mango (el frusen mango)
    1 grönt äpple
    1/2 avokado
    0.5 dl kokosvatten
    2 nävar spenat
    juice av 1/2 citron

blend,blend!

Raw vegan cashew yogurt
    Gör en parfait med rå cashew yogurt! Urnyttigt och jättegott. Varva med säsongens frukt och ev lite müsli.

2dl cashewnötter (blötlaggda minst 3h)
    juice av en citron
    4-5 dadlar (beroende på önskad sötma)
    4 dl vatten  
    vanilj

Tillsätt cashews, citron, dadlar och vanilj i en blender och mixa 2 minuter tills slätt. Tillsätt 4 dl vatten och mixa yttligare 3-4 minuter. Om det är för tjockt, tillsätt mer vatten tills önskad konsistens.

Annars är ju knäckemacka med mosad avokado, salt, peppar och en kopp te oslagbart! Jag gillar även att bara äta frukt och dadlar till fukost. Det är lätt och simpelt.

hoppas ni får lite idéer!

• Biffus

Min favorit just nu är att ta frusna bananer (vet inte hur många, gissar på 5-6?) och mixa dem slätt. Sedan äter jag det i en träskål med en träsked, gärna ute i gräset (på en filt). Bästa frukosten ever<3

• Antilopen

Ett år sedan jag skrev tråden och nu har vi fått mjölkallergi konstaterad hos vår numera 2,5-åring. Skönt att äntligen veta säkert. Tack för alla era tips! Biffus, din bananglass älskar han så den gör vi ofta. Även olika smoothies, avokadomackor, färsk frukt, havreyoghurt och te. Ibland med tillägg av ägg eller nån skinkskiva då vi inte är renrasiga vegetarianer :)

• cirkusmusen

Jag är inte vegan men här har du ett supergrymt recept på världens godaste och nyttigaste frukost:

Chiagröt
    1,5 dl kokosmjölk (extra krämig)
    2 msk chiafrön 

Blanda ihop och låt stå i kyl över natten. 

Till detta äter du mosad banan blandad med kakao och honung (om du äter honung?).

Sedan toppar du med lite skivad banan och blåbär (eller andra bär)

FY tusan så gott!

Svar på tråden Veganska frukostar?