• rasnica

Igår fick jag diagnosen PCO. nejjj :(

Jag var igår hos privat gynekolog pga lite oregelbundna menstruationen. Han kollade på vul o sa nej det var inte normalt kom till kontoret så ska jag förklara. han tog ett papper o förklarade om pco jag ligger lite mer åt det normala sidan. men jag kan inte bli gravid utan medicinsk hjälp för han sa att jag har aldrig ägglossning. Jag har sån ångest :(han sa att han såg på vul att livmodern var lite slemmigt o att snart bör jag få mens..men hur i helsike får man mens om man inte haft äl. han förklarade slemhinna töms ut ändå om man inte ägglossar. han skrev ut desolett p.-piller till mig som jag ska börja ta nu när jag får detta mens. Jag är annnars 21 år och är överviktig 84 kg till ina 166 cm..Kan jag få regelbunden äl om jag går ner i vikt tror ni? så jag kan skippa p-piller för jag har aldrig ätit p-piller i hela mittt liv.

• Svar på tråden Igår fick jag diagnosen PCO. nejjj :(
  • Yrja M

Oj, inte behöver du ha ångest. PCO är en normalvariant av äggstockar. Ca 10-20% av alla kvinnor har den. Det finns fördelar också som att vi ofta är starkare och kan få barn i högre ålder.

Det sägs kunna hjälpa med viktnedgång så du kan ju testa det. Även lågkolhydratkost kan göra mensen mer regelbunden. Det kan vara värt att testa istället för p-piller (om du inte ska ta dem för att undvika att bli med barn).

Om du vill få barn kan det räcka att ta pergotime några dagar för att få igång ägglossningen, och många med PCO får barn helt utan medicin också.

• Vampyrmamma

Jag har pcos och jag har fått 3 barn på naturlig väg så ja du kan få igång ägglossning genom att gå ner i vikt och äta nyttigt :) Det fungerade på mig i allafall!!

• Pandamamma79

Jag hejar också på dig.
    Ja, att gå ner i vikt kan vara bra. Det kan få igång äl. Även om det inte gör det så kan Pergotime få igång ägglossningen.
    Ska snart ha mitt andra barn och jag har heller ingen egen äl.

• Nr3påG

Vet flera med PCO som fått barn på naturlig väg- ingen panik nu..

• voldis

Samma här fick diagnosen pco och 1 vecka senare blev jag gravid på naturlig väg :) Är i vecka 28 nu :) Hade en duktig överläkare men tror ändå att de inte har rätt alltid :) Uppenbarligen :)

• rasnica

Gud tack vad bra. Att ni finns :) jag är singel men i framtiden vill jag självklart ha barn. Nu ska jag leva sunt o träna o gå ner i vikt så kanske kommer min äl på egen hand. :) kram till er alla . Och lycka till!!

• Caroline 478

Fick förklarat för mig att hormonerna lagras i fettet. väldigt enkelt beskrivet.

Ungefär som vid diabetes (insulin e också hormon) så rubbas det hela.
    Jag gick ner i vikt och försökte stressa ner (också hormoner).
    Se till att sova, käka klokt, må bra, gå ut och skrik ibland, dansa etc- allt e hormoner:)
    Å man ska bara hamna i lite bättre flöde s.a.s.

Blev av med min pco utan mediciner. 
    Kvinnor med pco får oftast förlängd fertilitet eftersom ägganlagen inte utvecklas till fulla ägg och ägglossning.
    menopausen skjuts upp (vilket kan vara bra:)) osv.

Lycka till

• rasnica
    Caroline 478 skrev 2013-03-21 10:44:18 följande:
    Fick förklarat för mig att hormonerna lagras i fettet. väldigt enkelt beskrivet. Ungefär som vid diabetes (insulin e också hormon) så rubbas det hela. Jag gick ner i vikt och försökte stressa ner (också hormoner). Se till att sova, käka klokt, må bra, gå ut och skrik ibland, dansa etc- allt e hormoner:) Å man ska bara hamna i lite bättre flöde s.a.s. Blev av med min pco utan mediciner.  Kvinnor med pco får oftast förlängd fertilitet eftersom ägganlagen inte utvecklas till fulla ägg och ägglossning. menopausen skjuts upp (vilket kan vara bra:)) osv. Lycka till

Caroline 478 skrev 2013-03-21 10:44:18 följande:
    Fick förklarat för mig att hormonerna lagras i fettet. väldigt enkelt beskrivet. Ungefär som vid diabetes (insulin e också hormon) så rubbas det hela. Jag gick ner i vikt och försökte stressa ner (också hormoner). Se till att sova, käka klokt, må bra, gå ut och skrik ibland, dansa etc- allt e hormoner:) Å man ska bara hamna i lite bättre flöde s.a.s. Blev av med min pco utan mediciner.  Kvinnor med pco får oftast förlängd fertilitet eftersom ägganlagen inte utvecklas till fulla ägg och ägglossning. menopausen skjuts upp (vilket kan vara bra:)) osv. Lycka till

Tack Caroline för tipset. Ska precis göra så. :)
  • Caroline 478

Det var det lilla:)
    det kommer säkert att gå bra- det finns lite motsatta studieresultat men en del forskning tyder på att de kvinnor som blir av med sin PCO tom lättare blir gravida:)

Och sedan en liten brasklapp- när hormonerna kommer i lag (jag är övertygad=))- så hamnar termostaten liksom inte på plus minus noll på en gång. Förutom vanliga cykliska svängningar KAN svängningarna vara mer kännbara än innan och hormonnivåerna högre.

Det kan vara plågsamt och skit emellanåt- framförallt för en partner och ev barn- men också för en själv med migrän osv.
     Mitt bästa tips är att snabbt få remiss för utökad hormonutredning i sånt fall. Finns saker som kan mildra och avhälpa- alltifrån graviditeter, hormonspiraler, naturläkemedel med hormonverkan till slags antidepressivt för underlivet osv. 
    Tycker ABSOLUT inte du ska börja medicinera hormoner- i form av p-piller- förrän du fått rätt på din PCO- helst på naturlig väg så kroppen hamnar i balans. 
    Lycka till nu och som bilden vid sidan skvallrar om- man måste inte bli trådsmal för att få igång det:D 

• Caroline 478

haha

Pandamamma79 skrev 2013-03-21 17:48:02 följande:
    Caroline 478:

Tycker att din beskrivning av pco är suverän. Den ska jag ta med mig
    ja det vet jag då inte, min gynekolog beskrev det inte särskilt väl, inte på nätet heller- utan lärde känna en barnmorska som själv hade PCO och gick på ivf som hade väldigt mycket kunskap.
    Men hennes förklaring var avsevärt snyggare och väldigt mycket roligare hahaha:D

Anledningen till hennes ivf var helt enkelt för att hon inte hade råd att försöka vänta-

utan ville få till deras sladdis så snabbt de kunde.

Men som sagt- det går säkert bra för er alla med PCO.{#emotions_dlg.flower}  
Svar på tråden Igår fick jag diagnosen PCO. nejjj :(