• Storstrumpan 2

Hjälp med e-leg och bankID...Någon som kan...??

Hej

Har fått dosa och sladd av min bank..Laddar ner drivrutin och säkerthetsprogram...Då kommer de upp en ruta om att de är nätverksfel..???

Snälla kan någon som vet hur jag ska göra hjälpa mig..

De verkar fungera att ladda ner både drivrutin och säkerhetspr. Men sen när jag ska sätta igång och stoppar i kortet och allt det där så står de att de saknas kortläsare???

Jag har handelsbanken. 

har pratat med banken men de säger att de måste vara min dator som är felet..de är de säkert men hur gör jag då??

• Svar på tråden Hjälp med e-leg och bankID...Någon som kan...??
  • slazh

Man måste inte ha ett kort för BankID det går bra att ha det på en fil i datorn. Då installerar man ett BankID program och sen skapar man ett BankID på fil som installeras i programmet och som är knutet till ett lösenord. BankID på fil kan man hantera själv via internetbanken och skapa ett nytt eller spärra ett gammalt.

För din del så tycker jag det låter som att kortläsaren inte är korrekt installerad. Dåligt av banken att inte erbjuda någon teknisk support för att hjälpa dig lösa problemet. Är drivrutinen korrekt installerad? Om du har Windows så kolla i enhetshanteraren att kortläsaren är korrekt installerad och fungerar som den ska.

• Skopan

Nä vi har det på fil men måste ha kortet för att använda det

• nuharjagbytt

Nu har jag Nordea så jag vet inte om det är något speciellt med Handelsbanken.

Jag har ofta problem med att få säkerhetsprogrammet att prata med kortläsaren. Så jag kollar alltid att det är ok innan jag försöker ansluta från webbsidan.

Om du öppnar säkerhetsprogrammet hos mej heter det Bank ID så ser du om den har hittat någon e-legitimation. På min finns det en tabell där det ska visas. Finns det inte där så brukar jag ta i och ur kortet ur kortläsaren. Vänta lite och se om det dyker upp i säkerhetsprogrammet.

Ett knep är också att starta om datorn med kortläsare och kort inkopplat så ansluter den förhoppningsvis.

• slazh

Jag ser att man kan se tillgängliga kortläsare i BankID programmet om man går in i menyerna View --> Preferences --> fliken Card Readers. Är kortläsaren korrekt installerad så ska den ju dyka upp där.

• nuharjagbytt
    Storstrumpan 2 skrev 2013-03-21 08:06:34 följande:
    I enhetshanteraren ska de stå kortläsare där isf fall..Ursäkta min okunskap...
    För mej nu när jag är ansluten så står det Nordea e-code. Så ser du något där så bevisar det att kortläsaren är där.

Men leta upp säkerhetsprogrammet som jag pratade om förut. Om du inte hittar det som ikon i aktivitetsfältet så leta bland programmen.
  • Jonsson92

Man behöver väl inte plugga in kortläsaren i datorn för att det ska fungera.

Välj bara Kortläsare utan sladd.

• nuharjagbytt
    Jonsson92 skrev 2013-03-21 13:10:23 följande:
    Man behöver väl inte plugga in kortläsaren i datorn för att det ska fungera.
    Välj bara Kortläsare utan sladd.
    Eftersom TS pratar om Säkerhetsprogram och att datorn säger att kortläsare saknas så tar jag för givet att det är e-legitimation TS ska använda.
    Om TS bara ska logga in på banken behövs antagligen bara dosan och koderna den ger.
  • Skopan

Det är ett säkerhetsprogram man måste installera på datorn för att kunna använda dosan till internetbanken

• Bankid

Men hur installerar man drivrutinerna shbecrdeb_1.0.2_i386 i ubuntu 12.04?Jag har även kollat att de paket som krävs för installation av drivrutinerna är installerade.Kortläsaren och säkerhetsprogrammet är korrekt installerat.Jag har startat om datorn 500gggr.Enbart två svarta rutor kommer upp i kortläsare vilket tyder på drivrutinsfel får även felkod:10033.
    Skall tillägga efter mycket om och med lyckades jag få det att fungera för ca:två veckor sedan dvs.att logga in med sladd.Jag loggade då även in på Handelsbanken med sladd för att hämta hem bankid på fil.Denna tycks nu ligga i säkerhetsprogrammet men utan certifikat.Har tidigare haft kontakt med Handelsbankens supportrar tre ggr.orkar fan inte längre!

Efter det att jag packat upp filerna visar den två mappar med DEBIAN samt usr men vad gör man med dessa sen?

Vänliga hälsningar

Svar på tråden Hjälp med e-leg och bankID...Någon som kan...??