• Spararen

Flytta till ett nytt sparkonto...

H

​ej

Jag har ca 400 000 kr som jag sparar på ett konto med 1,2 % ränta - vilket i praktiken innebär att de inte ökar särskilt mycket i värde gentemot inflationen... Jag vill förvalta de pengarna på ett sätt som ger mig högre avkastning än så men utan att riskera en förlust. Jag söker m.a.o. ett annat bankkonto som ger en högre ränta än så och som inte låser mina pengar längre än tre månader, då jag vill kunna komma åt dem ifall det "krisar" på något sätt. Och banken ska självklart ha insättningsgaranti.
    Den enda banken jag kan hitta som har bra räntor är marginalen banks sparkonton:

* Fasträntekonto på 3,60 - förtida uttag kan göras mot "förtidslösen" (är inte tydligare framfört på deras hemsida om vad det är).

* Högräntekonto på 3,10 - sparperiod 1 år. förttida uttag medför 1 % räntereducering på hela kapitalet

* Stora Sparkontot på 2,85 - inga reduceringar.
    Det andra banken jag har spanat på är avanza bank, de erbjuder dock "bara" 2,1 % på deras obundna Sparkonto+Nordax , vid tre månaders bindning är det 2,2%. Det är visserligen bättre än min befintliga ränta, men betydligt lägre än marginalen banks.
    Vad tycker ni, är det en sund strategi att föra över hela beloppet till marginalen bank? Har ni erfarenheter av den banken? Finns det andra bra banker / sparkonton som ni kan tipsa om?
  • Svar på tråden Flytta till ett nytt sparkonto...
  • Ante94

Intressant!, jag är i en liknande situation. Jag har också sneglat mot Marginalen bank, ren bekvämlighet att det dröjer :)

Svar på tråden Flytta till ett nytt sparkonto...