• Anonym

Sekretess läkarintyg?

Jag är sjukskriven pga depression och läkarintyget beskriver mina symtom väldigt detaljerat. Det är väl för att det ska gå igenom på försäkringskassan men jag kan inte använda intyget. Det är så fullt av hemska detaljer att jag seriöst kommer ta livet av mig om något av detta kommer till min arbetsgivare. Det stämmer ju det som står i intyget men jag skäms så extremt över att vara en svag person. Ingen utom sambon vet att jag är deprimerad. Har jag inget läkarimtug kan jag inte bara hemma från jobbet men jag kan ku inte heller jobba eftersom jag är jättedeprimerad. Måste bli nra för mina döttrars skull, men kag vägrar att ens låta försäkrimgskassan veta om alla detaljer. Vad gör jag? Går till en ny läkare?

• Svar på tråden Sekretess läkarintyg?
  • Erki

Din arbetsgivare behöver bara se sid två där det står sjukskrivningsperiod. Iallafall i början men när det blir längre sjukskrivning så ska det ju rehabiliteras och då bör arbetsgivaren veta vad dom kan göra för att underlätta för att du ska kunna återgå i arbete.
    Jag är inte helt säker på detta dock.

• voldis

Jag tror också att det är så. Du kan tipp exa där symptom och diagnos står. Arbetsgivaren behöver bara se tid och omfattning av ditt sjukintyg. Jag önskar jag visste det när jag lämna in mitt till chefen som sen gick och berätta för mina kollegor om varför jag var sjukskriven :( det får dem absolut inte göra!

• Anonym
    voldis skrev 2013-03-21 09:00:04 följande:
    Jag tror också att det är så. Du kan tipp exa där symptom och diagnos står. Arbetsgivaren behöver bara se tid och omfattning av ditt sjukintyg. Jag önskar jag visste det när jag lämna in mitt till chefen som sen gick och berätta för mina kollegor om varför jag var sjukskriven :( det får dem absolut inte göra!

Det där är det jag är rädd för. På mitt jobb kan HR-cheferna inte hantera en skrivare. Flera gånger har jag hittat utskrivna mailkonversationer i skrivaren, där olika chefer har diskuterat sjukskrivna medarbetare med HR-chefen.

Typ "Jag har försökt nå XX men hon vill inte ha kontakt med oss, hon verkar ha sjunkit djupare i sin depression" och liknande saker.

Det räcker med att en sån sak i mitt hemska sjukintyg når arbetsgivaren så ställer jag mig på närmaste tågspår.

Jag orkar inte ta hand om mina barn. Orkar inte ens ta mig iväg till BVC om jag ska vara hemma själv med bebisen. Redan nu får sambon ganska ofta duka fram mat till mig för att jag ska äta och jag gråter i stort sett hela dagarna. Ingen vidare förebild för en bebis som ska anknyta. Den lär ju knappt se mitt ansikte för alla tårar.

Men jag vet inte hur jag ska göra. Jag kan inte vara sjukskriven om jag inte skickar in ett intyg och jag orkar inte vara mammaledig heller.           
  • voldis

Du kan ju skicka in sjukintyg med ta tippex så ser inte chefen varför du är sjukskriven

• Anonym
    voldis skrev 2013-03-21 14:12:57 följande:
    Du kan ju skicka in sjukintyg med ta tippex så ser inte chefen varför du är sjukskriven

Men någon på mitt jobb har väl kontakt med FK som vet varför jag är sjukskriven?
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-21 14:15:24 följande:

Men någon på mitt jobb har väl kontakt med FK som vet varför jag är sjukskriven?
    Spelar ingen roll, de berättar inte det. Gör de det så är det sekretessbrott.

Be din läkare om hjälp, han/hon kan säkert hjälpa dig.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-21 14:15:24 följande:

å ena sidan behöver man som några i tråden redan sagt inte uppvisa symtom och diagnos för arbetsgivaren. å andra sidan kan de hävda att de behöver den informationen för att kunna göra en rehabiliteringsplan. 

FK får inte utan vidare berätta för din arbetsgivare.

men som sagt, det blir nog svårt att helt hålla hemligt varför du är sjukskriven.

Svar på tråden Sekretess läkarintyg?