• LiveHappy

Måste man anmäla flytt till skatteverket?

Jag har flyttat fyra gånger sedan jag flyttade hemifrån och alla gånger har jag bara gått in på adressandring.se och fyllt i allt där. Posten har alltid kommit till nya adressen efter det. Men då har jag flyttat inom samma kommun. Nu har jag flyttat till grannkommunen och min sambos mamma jobbar på kommunhuset här, har aldrig förstått vad hon gör exakt där men någon typ av kontorsarbete.. enligt henne står inte jag och barnen på den här adressen?! Utan bara sambon, som har bott här i sju år. Hon pratade något om att förutom adressandring,se så måste flytten anmälas hos skatteverket. Hann inte prata så mycket för vi hade bråttom iväg men va pratade hon om? Det har jag aldrig gjort förut? Dessutom så kommer posten hit och när jag beställde ett paket ifrån Kicks hemsida nu precis så kom min nya adress upp när jag fyllde i mitt personnumret. Men sökte för skoj skull på hitta och enori och då står inte jag och barnen på den här adressen.. förvirrad Tungan ute

• Svar på tråden Måste man anmäla flytt till skatteverket?
  • Coruscant

Men vart står du skriven om du söker på dig själv...? Om du inte står hos sambon. Har du fyllt i fel adress/nummer?

• trubbelsnåd

"Du ska vara folkbokförd där du bor. Du bor där du tillbringar din nattvila eller motsvarande vila (dygnsvilan) minst en sjundedel av tiden, till exempel en gång i veckan, två gånger varannan vecka, fyra gånger per månad eller motsvarande."

Adressändring handlar, som namnet antyder, om att du ändrar den adress du vill ha din post till. Det har inget med folkbokföring att göra. Folkbokföring görs hos skatteverket och ja du måste göra det, att du inte har gjort det tidigare betyder inget annat än att du gjort fel då också.

"Var du är folkbokförd har bland annat stor betydelse för i vilken kommun du ska betala din skatt, rätten till bidrag och förmåner och var du får rösta. För samhället är det viktigt att folkbokföringen stämmer med verkligheten eftersom planeringen av till exempel bostäder, skolor och annat bygger på uppgifter om var befolkningen är folkbokförd." 

www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/flytta/flyttainomsverige.4.18e1b10334ebe8bc80001978.html

• LiveHappy
    Coruscant skrev 2013-03-21 09:26:05 följande:
    Men vart står du skriven om du söker på dig själv...? Om du inte står hos sambon. Har du fyllt i fel adress/nummer?
    När jag söker på hitta eller eniro så står jag skriven på förra adressen, där jag bodde för två månader sedan med andra ord. Har ju aldrig anmält någon flytt till skatteverket innan och eftersom jag flyttat fyra gånger.. jag menar, då borde ju jag stå skriven på första adressen (dit jag flyttade för sju år sedan när jag flyttade hemifrån). Papper från försäkringskassan m.m. har också alltid kommit rätt genom alla åren.
  • LiveHappy
    trubbelsnåd skrev 2013-03-21 09:26:37 följande:
    "Du ska vara folkbokförd där du bor. Du bor där du tillbringar din nattvila eller motsvarande vila (dygnsvilan) minst en sjundedel av tiden, till exempel en gång i veckan, två gånger varannan vecka, fyra gånger per månad eller motsvarande."

Adressändring handlar, som namnet antyder, om att du ändrar den adress du vill ha din post till. Det har inget med folkbokföring att göra. Folkbokföring görs hos skatteverket och ja du måste göra det, att du inte har gjort det tidigare betyder inget annat än att du gjort fel då också.

"Var du är folkbokförd har bland annat stor betydelse för i vilken kommun du ska betala din skatt, rätten till bidrag och förmåner och var du får rösta. För samhället är det viktigt att folkbokföringen stämmer med verkligheten eftersom planeringen av till exempel bostäder, skolor och annat bygger på uppgifter om var befolkningen är folkbokförd." 

www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/flyt...

Läste det jag med men är inte det något som sker automatisk när jag ändrar på adressandring,se? För jag har aldrig gjort något anmälan om flytt till skatteverket, visste ju inte ens att man behövde det. Papper från försäkringskassan, csn och annat statligt har ju kommit rätt alla gånger hittills  Ska självklart ringa skatteverket men undrar bara hur det fungerar?  
  • Amidina

Om du använder dig av adressändring.se så ska de meddela skatteverket.. Det har fungerat för mig alla gånger jag flyttat.

• LiveHappy

Okej ja men då så, då står jag ju skriven här. Men va va det hans mamma pratade om då? :P

• XcsM

Konstigt att det funkat innan. Varje gång jag flyttat har jag flyttat och anmält via adressändring.se har jag fått kuvert hem från skatteverket som skall fyllas i och skickas tillbaka till skatteverket. Och jag har aldrig flyttat utanför kommunen. Adressen på eniro/hitta.se och dylika sidor har varit mina gamla adresser fram tills dess att jag anmält flytten till skatteverket.

Har man tur kommer post fram ändå, men inte alltid. Sen vet du ju heller inte om all post kommit fram. Du vet ju liksom inte om post du kanske inte väntar på som inte kommer =)
    Jag anmälde min senaste flytt lite för sent varpå en faktura som skulle till mig aldrig kom till den nya adressen och sen gick till inkasso. Det beror på att företaget som skulle skicka fakturan hämtade sin adress-info i folkbokföringen och alltså fick fel adress.
    Nu hade ju jag ganska tur, inkasso är ju inte hela världen. Men har man en jäkla otur kan man ju ha fakturor hos kronofogden som man inte ens vet om. 

• XcsM
    LiveHappy skrev 2013-03-21 09:38:40 följande:
    Okej ja men då så, då står jag ju skriven här. Men va va det hans mamma pratade om då? :P
    Att du måste fylla i pappren du får från skatteverket och skicka tillbaka dem, kanske?
    Det måste du ju göra för att s.a.s godkänna flytten.
  • BuoBä
    LiveHappy skrev 2013-03-21 09:38:40 följande:
    Om det bara var två månader sen du flyttade så är det säkert så att kommunen inte har uppdaterade register. 
  • LiveHappy
    XcsM skrev 2013-03-21 09:39:53 följande:
    Konstigt att det funkat innan. Varje gång jag flyttat har jag flyttat och anmält via adressändring.se har jag fått kuvert hem från skatteverket som skall fyllas i och skickas tillbaka till skatteverket. Och jag har aldrig flyttat utanför kommunen. Adressen på eniro/hitta.se och dylika sidor har varit mina gamla adresser fram tills dess att jag anmält flytten till skatteverket.

Har man tur kommer post fram ändå, men inte alltid. Sen vet du ju heller inte om all post kommit fram. Du vet ju liksom inte om post du kanske inte väntar på som inte kommer =)
    Jag anmälde min senaste flytt lite för sent varpå en faktura som skulle till mig aldrig kom till den nya adressen och sen gick till inkasso. Det beror på att företaget som skulle skicka fakturan hämtade sin adress-info i folkbokföringen och alltså fick fel adress.
    Nu hade ju jag ganska tur, inkasso är ju inte hela världen. Men har man en jäkla otur kan man ju ha fakturor hos kronofogden som man inte ens vet om. 
    Ajdå! Jag har inte fått något papper från skatteverket att fylla i och skicka in, kan inte minnas att jag har fått det när jag flyttat innan heller. Kanske olika från kommun till kommun?
  • XcsM
    LiveHappy skrev 2013-03-21 09:43:48 följande:
    Ajdå! Jag har inte fått något papper från skatteverket att fylla i och skicka in, kan inte minnas att jag har fått det när jag flyttat innan heller. Kanske olika från kommun till kommun?
    Fast det där brevet är ju till för att inte vem som helst skall kunna anmäla en flytt på vem som helst. Har därför lite svårt att tro att det skulle skilja från kommun till kommun men jag är ingen expert så helt säker är jag inte
  • BuoBä
    LiveHappy skrev 2013-03-21 09:43:48 följande:

Nej, det skiljer INTE mellan kommuner. Blanketten skickas dessutom till den gamla adressen, för att minska risken för att någon ändrar adress utan din vetskap. 

Men logga in på Skatteverket så ser du exakt vad som står där. 

• Elin 885

jag har använt mig av adressändring.se precis som du ts och varje gång har jag fått hem två kuvert och så blanketter.
    den ena blanketten i det ena kuveret till skatteverket och den andra blanketten i det andra kuveret till adressändring.
    och jag har flyttat både inom kommun och till andra kommuner och till andra landsting.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
Svar på tråden Måste man anmäla flytt till skatteverket?