• Anonym (vill)

Respons på personligt brev!

Ge mig era tankar och konstruktiv kritik kring mitt personliga brev (ett första utkast)! Arbetet rör en tjänst som administratör inom kommunen.

Hej!

Erfarna och kompetenta administratörer finns det gott om. Även de som är noggranna, flexibla och strukturerade.

Ändå vågar jag påstå att det är mig ni söker till tjänsten som administratör till XXX. Förutom ovan nämnda egenskaper kan jag stoltsera med en hög arbetsmoral och ett ordningssinne lite utöver det vanliga. Punktlighet och en trevlig attityd är andra självklarheter för mig.

Jag är en XX-årig tjej med ett förflutet hos XXX. Jag arbetade som lärare i sex år, men valde för ett par år sen att söka mig bort från grundskolan och gav mig istället in på den administrativa banan, där jag trivs som bäst. Jag jobbar idag som administratör på ett XXX-företag där jag via telefon och dator stöttar företagets tekniker i deras rapportering. Jag granskar och korrigerar ordrar som ska faktureras och ansvarar sen för själva faktureringen.

Både läraryrket och min nuvarande sysselsättning påminner om varandra i det att jag har fått vana i att ständigt fatta beslut om vad som ska prioriteras först. Båda professionerna innebär självständigt arbete, men även förmåga att kunna jobba i lag och stötta och hjälpa varandra där det behövs. Hög arbetsbelastning är också något som jag är väl bekant med, och kan hantera genom ett strukturerat arbetssätt.

Då jag är utbildad svensklärare har jag väldigt goda kunskaper i det svenska språket.

I dagsläget är jag föräldraledig med XXX. I familjen finns även XXX samt XXX. Fritiden spenderar jag helst med min familj och vi åker gärna iväg med husvagnen, sommar som vinter. Får jag en stund över för mig själv väljer jag att ta en promenad eller att läsa en bok.

Jag bifogar mitt CV.

Med förhoppning om ett samarbete,

med vänlig hälsning XXX

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-21 10:50
    Av någon anledning försvann styckesindelningen, men den finns där, så texten är luftigare än vad den ser ut.
  • Svar på tråden Respons på personligt brev!
  • Anonym

Tycker det ser jättebra ut, väldigt trevligt brev. Jag hade däremot inte nämnt att jag har familj, det har hade jag sparat till intervjun. Du behöver inte heller nämna att du är f-ledig.  

• Anonym

Håller med föregående  nämn inte föräldrarledighet ,, det kan fungerar som ett filter att de tänker jaha en med små barn då blir det mycket sjukdomar och vabbande 

Annars kändes det ganska bra :) 

• Anonym (vill)
    Anonym skrev 2013-03-21 10:52:47 följande:

Tycker det ser jättebra ut, väldigt trevligt brev. Jag hade däremot inte nämnt att jag har familj, det har hade jag sparat till intervjun. Du behöver inte heller nämna att du är f-ledig.  

Okej, tack Varför skulle du inte nämna det om familj och föräldraledig? Intressant att höra hur andra tänker! Tror du att det är negativt?
  • Anonym (vill)
    Anonym skrev 2013-03-21 10:57:50 följande:
    Håller med föregående  nämn inte föräldrarledighet ,, det kan fungerar som ett filter att de tänker jaha en med små barn då blir det mycket sjukdomar och vabbande 

Annars kändes det ganska bra :) 

Ahh, okej, där fick jag svar på min fråga
  • Anonym
    Anonym (vill) skrev 2013-03-21 10:58:10 följande:
    Okej, tack Varför skulle du inte nämna det om familj och föräldraledig? Intressant att höra hur andra tänker! Tror du att det är negativt?

just som den andre anonym resonerar att man blir bortsållad för att man har familj, Jag tycker också att det är irrelevant information som jag mycket väl kan berätta om intervjun isf, när man ska berätta lite om sig själv.  Visst kan man bli bortsållad då med men det är ju lättare att sortera bort föräldrar redan när dom läser cv och personligt brev. Jag tänker också att jag vill att dom ska se mig som person och inte att jag är mamma. Jag tror inte heller män skriver i sina brev att dom har barn så varför ska tjejer göra det? 
    När jag var arbetslös så uteslöt jag den biten iaf men det är ju såklart omöjligt att veta om jag fick jobbet pga av det men kallad på intervjuer, det blev jag!
  • Anonym (vill)

Någon som har nån annan åsikt om innehållet, förutom det där med familj och föräldraledighet?

• ThisIsMe
    ThisIsMe skrev 2013-03-21 11:34:31 följande:
    Jag reagerar lite på ordet stoltsera. Det kan ha en lite negativ klang.
    Kom på en viktig sak! Du beskriver jättebra varför företaget behöver dig, men jag ser inget om varför du vill till just det här företaget. Nämn gärna någon egenskap hos företaget som gör att det urskiljer sig från andra i samma bransch. 
  • Anonym (vill)

Okej, tack! Jag tränar på att försöka höja min egen självkänsla och tillåta mig själv att vara duktig på något
  • Amidina
    I Sverige iaf.. :P Lite kul det där, i vissa länder förväntas man skryta i sin ansökan. ^^
    Sorry, OT!

Det lät bra, men håller med om den personliga biten längst ner, spara det till en eventuell intervju. 
Svar på tråden Respons på personligt brev!