Behöver lite råd...
Hej på er alla!
Skulle behöva lite råd gällande ett familjeproblem. I min närhet finns det en familj som verkar ha nått botten. Familjen består av två föräldrar och 4 barn. Det verkar finnas en hel del problem i familjen, det mest uppenbara just nu är att en av deras pojkar som är 10 år inte går till skolan. Han orkar inte gå upp på morgonen, antagligen för att han inte går och lägger sig på kvällen.... Föräldrarna verkar inte ha energi till att göra särskilt mycket åt situationen för tillfället. Det har nu gått så långt att skolan har lämnat in en anmälan till soc. Något som de blivit varnade för skulle hända, både från skolan och av mig. Jag ringde till kommunens barn- och familjeenhet för att få lite råd, men tycker inte att jag fick så goda råd (annat än att anmäla om jag var orolig och så informerade de om skolan skyldighet att anmäla). Föräldrarna sa att att de själva skulle kontakta soc eftersom de vet att de behöver hjälp, men det hände inte och nu har en anmälan gått iväg....
Detta känns bara som toppen av ett isberg. Det finns många problem i familjen som jag tror grundar sig på att föräldrarna inte tar sitt ansvar ordentligt. Barnen får i sällan höra ett nej, de har allt man kan tänka sig i matriella ting. Men för mig blir det uppenbart att det är barnen som styr i hemmet.
Nu till det jag funderar lite över... Vad kan jag göra som anhörig till familjen? Är det bra om jag eller min man kommer på morgonen och ser till att pojken kommer till skolan? Det verkar finnas ett problem med att de två sönerna spelar mycket tv-spel, vilket bland annat leder till att de inte går och lägger sig. Föräldrarna förmår sig inte att göra något åt det. Ska vi göra något? Mamman i familjen ringer ibland och ber om hjälp om det t.ex. är väldigt bråkigt där hemma. Då har vi fått åka dit och styra upp lite. Men jag vet inte vad som är rätt och fel?? Ibland känns det bara som att jag vill ruska om föräldrarna och få dem att ta lite ansvar, att de ska "lära" sig hur de ska göra. Hur mycket kan man som anhörig "lägga sig i"??
Vill bara tillägga att det är absolut inte så att det saknas kärlek i familjen! Det verkar mer som att situationen har gått överstyr och att föräldrarna inte vet hur de ska handskas med det.