• Anonym (Undrar)

Fått inkassokrav utan att ha fått påminnelse.

Hej

Förra veckan fick jag hem ett inkassokrav gällande en påminnelseavgift på 50 kronor. Blev helt förvånad då jag inte ens har fått någon påminnelse ens en gång. Ringde till Inkassoföretaget och förklarade att jag inte fått någon påminnelse, varpå han säger att Klarna har skickat ut _två_ påminnelser och att ingen av dem har blivit returnerade. Han säger att det inte finns något de kan göra, trots att jag inte erhållit dessa påminnelser, utan måste snällt betala in 50 kronor i påminnelseavgift samt 160 kr (!!!!) i inkassoavgift.

Finns det inget jag kan göra? Har ALDRIG fått inkassokrav tidigare i mitt liv då jag alltid betalar räkningarna när jag får dem, eller när jag får påminnelseavgiften. Detta handlade om ett köp som betalades in 3 dagar försent, alltså var inkassokravet bara för påminnelseavgiften, själva varorna var betalda.

Återigen, ska jag helt enkelt betala in 160 kr i inkassoavgift eller kan jag bestrida detta på något sätt, då jag inte erhållit någon påminnelse?  

• Svar på tråden Fått inkassokrav utan att ha fått påminnelse.
  • Elin 885

företagen har ingen skyldighet att skicka påminnelser, utan kan direkt begära att räkningen går till inkasso om den inte betalas i tid. dock så skickar de flesta företag ut påminnelser för att vara snälla.
    så ja det kan dom.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Anonym

Betala, så är det ur världen. Betala sedan dina fakturor i tid, så slipper du fler inkassokrav.

• Anonym (Undrar)
    Elin 885 skrev 2013-03-21 13:29:09 följande:
    företagen har ingen skyldighet att skicka påminnelser, utan kan direkt begära att räkningen går till inkasso om den inte betalas i tid. dock så skickar de flesta företag ut påminnelser för att vara snälla.
    så ja det kan dom.
    Fast vi säger att Klarna har en policy där det framgår att en påminnelse alltid skickas ut innan en faktura går till inkasso, så måste de väl hålla sig till den och inte ändra den utan förbehåll? 
    Anonym skrev 2013-03-21 13:31:01 följande:
    Betala, så är det ur världen. Betala sedan dina fakturor i tid, så slipper du fler inkassokrav.
    Som jag skrev i trådstarten så gör jag alltid det, men ingen människa är ju perfekt, kan glömma bort en räkning, hitta den i pappershögen på bordet och se att förfallodatumet gått ut, och då betalar jag den direkt. Har somsagt aldrig tidigare fått inkassokrav på någon faktura. 

Detta gällde ju också som sagt att jag skulle betala in påminnelseavgiften, varorna var redan betalda. Hur ska man kunna betala in en påminnelseavgift om man inte fått en påminnelse??

• Elin 885
    Anonym (Undrar) skrev 2013-03-21 13:35:41 följande:
    Fast vi säger att Klarna har en policy där det framgår att en påminnelse alltid skickas ut innan en faktura går till inkasso, så måste de väl hålla sig till den och inte ändra den utan förbehåll? 

Som jag skrev i trådstarten så gör jag alltid det, men ingen människa är ju perfekt, kan glömma bort en räkning, hitta den i pappershögen på bordet och se att förfallodatumet gått ut, och då betalar jag den direkt. Har somsagt aldrig tidigare fått inkassokrav på någon faktura. 

Detta gällde ju också som sagt att jag skulle betala in påminnelseavgiften, varorna var redan betalda. Hur ska man kunna betala in en påminnelseavgift om man inte fått en påminnelse??

ja men de hade ju skickat ut två som då har kommit bort med posten, sånt händer.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Anonym
    Anonym (Undrar) skrev 2013-03-21 13:35:41 följande:

Posten kan väl göra fel, de är också människor. Dessutom kan du ju ha slarvat bort påminnelsen, du kanske kastade den eftersom du redan betalt.
  • Skopan

Du kan inte bevisa att du inte fått påminnelse men klarna kan bevisa att dom skickat ! Det handlar om 50 kr , betala så är det ur världen! O eftersom det är bara påminnelseavg som gått till inkasso så bör du ju veta att du var sen med ord räkningen när du betalade den !

• Ms H

Jag tycker att du ska be att få veta vilka datum påminnelserna har skickats ut. Det låter otroligt att de ska ha hunnit skicka två stycken om du betalde tre dagar för sent, såvida inte betalningen tog lång tid på sig att komma fram.

• Skopan

Missade i mitt inlägg att det är 160+50 men fortfarande din skyldighet att betala

• Carroos

Jag sitter lite i samma sits just nu fast min faktura är på ganska mycket mer. Jag fick inkassokrav idag och ringde direkt och fick samma svar att de inte var skyldiga att skicka ut påminnelse. När jag sa att det faktiskt står på fakturan att där skickas ut påminnelser blev hon väldigt otrevlig och sa att hon avslutade samtalet nu för hon hade ingen anledning att förklara detta för mig.

Sjukt frustrerande. Dom 60kr som där stod att de skulle lägga på vid sen betalning hade varit helt okej men att plötsligt stå med ett krav på nästan det dubbla av vad fakturan va..

Dessutom sa hon att de hade rätt att lägg på 160kr men dom hade lagt på 250kr som hon inte heller ville förklara varför.

Så en sak kan jag säga, Gothia lever på att lura folk!!!

• Anonym (HästOVagn)

Hej!

De seriösaste följer väl så kallad god indrivningssed, läs enligt exempelvis KO och vad lagriktlinjer språkar om (t.ex. i Finland) och skickar minst en påminnelse först. Lite smidigare mot kund och konsument, men de kan ju avtala bort det. Fast inte i marknadsföringssyfte...

Som ett tips

• isolande

Jag hamnade hos kronofogden för att ha missat en påminnelse som aldrig kom fram med posten (trängselskatt på 20kr).

Så vore jag du så skulle jag bara betala och vara glad att det inte kommit längre.

• Anonym (Surt sa räven)
    isolande skrev 2020-01-23 17:58:21 följande:

Jag hamnade hos kronofogden för att ha missat en påminnelse som aldrig kom fram med posten (trängselskatt på 20kr).

Så vore jag du så skulle jag bara betala och vara glad att det inte kommit längre.

Trängselskatten är bäst, missar du betala får du 500 kr i påminnelseavgift! Jag hade inte ens fått den första räkningen och när påminnelsen kom var det bara att pröjsa 506 kr...suck. Ringde och pratade med dem och deras enda tips var att anmäla autogiro så det inte skulle hända igen...
  • Anonym (G)

Undvik alla former av pappersfakturor och snigelpost. Jag kör bara internetbanken och Kivra. Oftast direktbetalning, då slipper man risken att få påminnelser.

Svar på tråden Fått inkassokrav utan att ha fått påminnelse.