• Anonym (Styvmorsa)

Min man förskönar min styvdotters mamma

Min 10 åriga styvdotter bor sedan 5 års ålder med mig och sin pappa. Mamman har alltid dragits med missbruksproblem, främst alkohol, och förlorade vårdnaden för just 5 år sedan.

Dottern träffar mamma väldigt sällan, högst 1/månad men ofta inte ens det. Det tål att tlläggas att mamman flyttar runt och bor hos sina "vänner". Mamman har aldrig tagit god hand om dottern, varit stupfull tillsammans med henne, hotat att sticka utomlands, gömt dottern hos sin egen mamma (helt galen hon med) och även varit riktigt hemsk mot mig och min man.

Nu bor vi även med våra två gemensamma söner och har levt ett relativt lugnt liv, dottern går regelbundet hos psykolog.

De senaste veckorna har hon börjat intressera sig alltmer för sin mamma, då hon minns mycket lite från tiden med henne, och frågar ofta frågor om henne. Min man har än så länge endast berättat en massa fina historier, allt vackert som mamman har gjort, roliga saker hon har sagt. Dottern har fått en bild av en fin och omtänksam mamma som det "gick lite fel för". När jag pratar med mannen om detta så menar han att hon kan få veta den riktiga versionen när dottern är 18 år.

Är detta verkligen okej? När dottern sen kanske bestämmer sig för att se mer av sin mamma så kommer det väl bli en hemsk uppenbarelse av verkligheten?

Visst, lite sur blir jag ju också för att jag ägnat mitt liv de senaste 7 åren till denna tjej och plötsligt så får den missbrukande mamman en massa vackra ord. Men detta är inte det jag oroar mig för.

• Svar på tråden Min man förskönar min styvdotters mamma
  • Anonym

Jag tycker det är bra av din man att göra så. Men kanske berätta liten del av hur det har varit? Att mamman är en bra människa som hamnade lite snett.

Hur gammal är styvdottern?

• Anonym

Mamman är sjuk. Det är klart att han inte ska smutskasta henne för det, eller ens berätta hela fula sanningen.

• Anonym (Styvmorsa)
    Anonym skrev 2013-03-21 14:48:13 följande:
    Jag tycker det är bra av din man att göra så. Men kanske berätta liten del av hur det har varit? Att mamman är en bra människa som hamnade lite snett.
    Hur gammal är styvdottern?
    10 år. Jo precis men han har inte sagt något alls om hennes dåliga sidor. Bara att att det gick lite fel för henne..
  • Litet My

Tycker det låter klokt av din sambo att vänta med att ta den svåra och jobbiga biten när hon blir lite äldre om det då är relevant.

• Lilith Dark

Han gör helt rätt. Tids nog blir dottern så stor att hon själv förstår vad som verkligen hände, tills dess ska hon bara få höra de bra sakerna.

Jag gör precis samma saker med min dotter när hon frågar om sin pappa och vad som hände, varför han var i domstol osv osv. Även om jag avskyr honom för att hans handlingar fick våra barn att må så otroligt dåligt så är han deras pappa oavsett vad och de älskar honom. 

LILITH - Boktokig mamma med Borderline www.lilith.se
  • jashrinah

vilken klok man =D  alla kan hamna lite fel ibland och det är inget mamman behöver lastas för just nu ! 

• Iam

Jag tycker han gör helt rätt. 
    Barn ska inte behöva bära sina föräldrars misslyckanden, men det är precis det som händer om dom blir medvetna om dom.  

• Slagathor

Han gör helt rätt faktiskt. Men dottern kanske undrar varför mamman inte vill ta hand om henne. Då kan din sambo säga till henne att mamma är sjuk och inte kunde det. När hon är äldre kan hon successivt få veta mer, men utelämna det som kan få henne att ta åt sig personligen, helt och för alltid.

Förr lagade man det som var trasigt. Nu byter vi utan en tanke på konsekvenserna ut det.
  • Anonym

Han är klok, din sambo/man.
    Dottern är tio år.

Hon hinner växa i kapp sanningen om sin mamma.
    Just nu behöver hon de vackra orden.

Svar på tråden Min man förskönar min styvdotters mamma