Vilka symptom har ni av ibs?
Jag har i 1,5 år haft magproblem av och till och läkarna tror att det är ibs. Jag har läst massor om ibs men tycker inte att mina symptom passar in. Jag mår väldigt illa på morgonen och så fort jag börjar äta frukost sätter magen igång. Jag får springa på toaletten med väldigt lös avföring men inte helt rinnande. Det brukar aldrig bli mer än den tarmtömningen på hela dagen.
Sedan är det lugnt fram till ett par timmar efter middagen då blir jag illamående och får väldigt ont under höger revbensbåge. Lite gaser kommer ut och ger liiite lättnad. Sätter jag mig på toaletten kommer ingenting. Vid 2-3 på natten brukar smärtorna äntligen ge med sig och jag kan somna och sova ostört till morgonen.
Alla prover är bra, inget hittades på koloskopin eller på ultraljudsundersökningen. Jag känner mig ändå orolig eftersom vi har en ovanlig sjukdom i släkten som ger besvär i tunntarmen.
Just det, ska väl tillägga att symptomen gått i "skov". Hade symptom i i nio månader, var sedan ganska symptomfri sju månader och för cirka två mader sedan drog det igång igen.
Så nu undrar jag har ni med ibs liknande besvär? Passar mina symptom in på ibs och jag hetsar upp mig i onödan? Eller borde jag ringa läkaren och be att de letar vidare?