• Anonym

Vilka symptom har ni av ibs?

Jag har i 1,5 år haft magproblem av och till och läkarna tror att det är ibs.  Jag har läst massor om ibs men tycker inte att mina symptom passar in.  Jag mår väldigt illa på morgonen och så fort jag börjar äta frukost sätter magen igång. Jag får springa på toaletten med väldigt lös avföring men inte helt rinnande. Det brukar aldrig bli mer än den tarmtömningen på hela dagen.

Sedan är det lugnt fram till ett par timmar efter middagen då blir jag illamående och får väldigt ont under höger revbensbåge. Lite gaser kommer ut och ger liiite lättnad. Sätter jag mig på toaletten kommer ingenting. Vid 2-3 på natten brukar smärtorna äntligen ge med sig och jag kan somna och sova ostört till morgonen.

Alla prover är bra, inget hittades på koloskopin eller på ultraljudsundersökningen. Jag känner mig ändå orolig eftersom vi har en ovanlig sjukdom i släkten som ger besvär i tunntarmen.  

Just det, ska väl tillägga att symptomen gått i "skov". Hade symptom i i nio månader, var sedan ganska symptomfri sju månader och för cirka två mader sedan drog det igång igen.

Så nu undrar jag har ni med ibs liknande besvär? Passar mina symptom in på ibs och jag hetsar upp mig i onödan? Eller borde jag ringa läkaren och be att de letar vidare? 

• Svar på tråden Vilka symptom har ni av ibs?
  • Elin 885

jag får diaré eller förstoppning och så får jag hemskt ont i magen under mina skov.
    eftersom jag får diaré eller förstoppning i perioder så har jag alltid medicin för båda hemma och tar dem efter det behovet jag har. mot diaré tar jag dimor (samma som imodium) som jag får på recept, tar 2 st varje morgon och fler under dagen om så behövs.
    har även lunelax hemma när det skiftar mot förstoppning får det också på recept, hade inolaxol men jag fick panik när jag skulle svälja det.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Anonym
    Elin 885 skrev 2013-03-21 14:47:08 följande:
    jag får diaré eller förstoppning och så får jag hemskt ont i magen under mina skov.
    eftersom jag får diaré eller förstoppning i perioder så har jag alltid medicin för båda hemma och tar dem efter det behovet jag har. mot diaré tar jag dimor (samma som imodium) som jag får på recept, tar 2 st varje morgon och fler under dagen om så behövs.
    har även lunelax hemma när det skiftar mot förstoppning får det också på recept, hade inolaxol men jag fick panik när jag skulle svälja det.
    Har du ont på något särskilt ställe i magen eller är det olika? Dimor har jag hemma kan kanske testa.
  • Elin 885
    Anonym skrev 2013-03-21 14:52:00 följande:
    Har du ont på något särskilt ställe i magen eller är det olika? Dimor har jag hemma kan kanske testa.
    fast dimor ska du ta om du har diaré inte om du är förstoppad!!
    jag brukar må illa och få väldigt ont i magen där jag tror att tarmarna sitter...hm skumt förklarat men ändå.

• Elin 885

man får också lära känna sin ibs så man vet vad man klarar av i matväg.
    min mage klarar inte stark mat och inte för mycket fett eller sött, då mår jag hemskt illa och ibland kräks jag också.
    enligt alla tester i världen ska jag kunna äta laktos men det ballar min mage ut av direkt.

jag är ändå nöjd min mans syster hon kan bara äta ris och kyckling och inga kryddor och så någon speciell yoghurt.
    kul.

• Anonym

Jag får väldigt lätt diarre av mat och minsta lilla stress. oftast skit ont innan sen vips är det över när jag gått på toa. Får oftast tömma två gånger, men sen är allt bra igen. Viss mat triggar. 

• Anonym

Har ibs och magkatarr som kommer i skov.
    Sytom för mig är lös mage, hård mage,illamåemde, ont i magen, gaser . Jag unviker när jag har ont frukt, mjölk,fibrer

• Elin 885
    Anonym skrev 2013-03-21 14:59:30 följande:
    Jag får väldigt lätt diarre av mat och minsta lilla stress. oftast skit ont innan sen vips är det över när jag gått på toa. Får oftast tömma två gånger, men sen är allt bra igen. Viss mat triggar. 
    hm det är svårt att säga om det är ibs, stress kan göra skumma saker med ens kropp.
    när man sätter diagnosen ibs så utesluter man allt annat först. man brukar därför få lämna avföringsprov, kissprov och så brukar det tas blodprov.
  • Anonym (Anna)

Jag har en gravidmage:(
    Oftast diarre och gör toabesök varannan timma. Sedan kissar ja ofta:/

• Anonym
    Elin 885 skrev 2013-03-21 14:53:18 följande:
    fast dimor ska du ta om du har diaré inte om du är förstoppad!!
    jag brukar må illa och få väldigt ont i magen där jag tror att tarmarna sitter...hm skumt förklarat men ändå.

Jag har diarré en gång varje morgon under skoven. Det är det jag tänker att dimor kanske fungerar mot. Jag äter tyvärr en hel del fett och socker, får testa att ändra på det. Avstå från mjölkprodukter har jag testa, det hjälpte inte för fem är men det är som du säger man får prova sig fram.

Hur ofta har du skov?
    Tack för att du delar med dig. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-21 15:01:07 följande:
    Har ibs och magkatarr som kommer i skov.
    Sytom för mig är lös mage, hård mage,illamåemde, ont i magen, gaser . Jag unviker när jag har ont frukt, mjölk,fibrer
    Illamående är mitt dominerande symptom. Har du eller någon annan som läser tråden en uppfattning om hur vanligt det är vid ibs?
Svar på tråden Vilka symptom har ni av ibs?