• Alvah

0:- tillbaka på skatten och är husägare?

Trodde jag skulle få tillbaka på skatten då jag fick det förra året, iallafall på huset.
    Jag har inte jobbat, utan varit mammaledig och fått vårdnads bidrag (skattefritt) förra året.
    Har även skulder jag betalar hög ränta på, och fick ändå inget tillbaka. 

• Svar på tråden 0:- tillbaka på skatten och är husägare?
  • ex ungue leonem

Äger också hus o fick inget tbx

Vill du läsa min blogg?
  • Alvah

Men hur kan det bli exakt 0 kr? Jag ringde och frågade på skatteverket men hon var så otrevlig och fick bara som svar att det spelar ingen roll om jag är husägare och har dyra lån, får ändå inget tillbaka om jag inte jobbat. 
    Min sambo fick på huset, men inte jag. Fyy vad man förlorar på att vara hemma med sina barn!

• LinneaJosie
    Alvah skrev 2013-03-21 19:23:14 följande:
    Men hur kan det bli exakt 0 kr? Jag ringde och frågade på skatteverket men hon var så otrevlig och fick bara som svar att det spelar ingen roll om jag är husägare och har dyra lån, får ändå inget tillbaka om jag inte jobbat.  Min sambo fick på huset, men inte jag. Fyy vad man förlorar på att vara hemma med sina barn!  

Men hur kan det bli exakt 0 kr? Jag ringde och frågade på skatteverket men hon var så otrevlig och fick bara som svar att det spelar ingen roll om jag är husägare och har dyra lån, får ändå inget tillbaka om jag inte jobbat.  Min sambo fick på huset, men inte jag. Fyy vad man förlorar på att vara hemma med sina barn!  

Nja, det du får tillbaka är ju sånt du betalat för mycket av, så man förlorar väl inte direkt, även om det kanske känns så.
  • Alvah

Jo men jag betalar ju hög ränta på lånet på huset och andra lån, och man får väl tillbaka en viss % på det? 

• LinneaJosie
    Alvah skrev 2013-03-21 19:28:14 följande:
    Jo men jag betalar ju hög ränta på lånet på huset och andra lån, och man får väl tillbaka en viss % på det? 

Måste man inte göra avdrag för det då? Eller ska det gå automatiskt? Om det görs automatiskt är det kanske så att du egentligen betalt för lite (då fk ofta drar för lite skatt) och att du pga ränteavdrag går jämnt upp.
  • Alvah

Vet inte alls hur det funkar :( vi står båda som lånetagare och min sambo fick tillbaka på räntan. Varför får inte jag? 

• Misantrop
    Om du inte betalar någon skatt så kan du inte få tillbaka något. Ränteavdraget minskar din beskattningsbara inkomst vilket gör att du betalar för mycket i skatt som du sedan får tillbaka.

Vad har du i deklarerad inkomst enligt din deklaration för 2012?
  • Lilia
    Men hur kan det bli exakt 0 kr? Jag ringde och frågade på skatteverket men hon var så otrevlig och fick bara som svar att det spelar ingen roll om jag är husägare och har dyra lån, får ändå inget tillbaka om jag inte jobbat. 

Min sambo fick på huset, men inte jag. Fyy vad man förlorar på att vara hemma med sina barn!

Du måste ju ha en inkomst, annars kan du inte få tillbaka något. Det är väl självklart!
  • Björkar1

Har du inte betalat någon skatt kan du inte få något tillbaka däremot kan ni omfördela så att din sambo får hela ränteavdraget och därmed mer tillbaka!

• Alvah

Jag hade ingen inkomst 2012, va hemma med barnen och fick vårdnads bidrag.
    Men trodde jag skulle få tillbaka en viss % på räntan på huslånet som min sambo fick

Svar på tråden 0:- tillbaka på skatten och är husägare?