• jagjag

Giftstruma, någon som känner igen sig i attackerna?

Är under utredning för giftstruma, tror inte läkarna vet vilken sorts jag har än. Har haft det jättejobbigt länge och är totalt slut nu. Efter ett praktmisstag hos min vårdcentral, där de inte gjorde vidare utredning på väldigt alarmerande provsvar, visade det sig att jag hade hypertyreos. Det fick jag reda på i augusti förra året. När nya prover togs i oktober visade det sig att värdena gått tillbaka och att jag var "frisk" (älskar det ordet när man känner att något verkligen är fel...) och läkaren sa då att det rörde sig om tyreoidit, alltså en inflammation i sköldkörteln. Jag fick avvakta och ta nya prover och ställde in mig på att utveckla hypotyreos. Jag blev sämre och sämre, mådde värre än någonsin och upptäckte en knöl på halsen. Det visade sig att överproduktionen hade kommit tillbaka och var värre än någonsin. Jag frågade hur det kunde komma sig men flera experter hade ingen aning, hade aldrig sett det förut?? Nu har jag varit på röntgen och väntar på svar.

Iaf, det jag undrar är om fler än jag haft dessa "attacker", vet inte om det ens beror på sköldkörteln men jag har aldrig haft något liknande förut. Oftast vaknar jag med ont i nacken/bakhuvudet och så fort jag rör huvudet känns det som om jag ska spy, får nästan kväljningar. Blir dålig i magen och hjärtat slår superhårt men inte nödvändigtvis snabbt. Orkar knappt hålla ögonen öppna och kan inte fixera blicken och ser som sicksackmönster. Har migrän också ibland men det känns inte likadant, även om dessa attacker ibland utvecklas till migrän till slut. Har fått betablockare för hjärtat, hade tidigare en vilopuls på 120, och när jag har tagit dem nu i ett par veckor så har jag inte haft någon "attack"... Kan det ha med hjärtat att göra kanske`?? Nervös...
    Mvh

• Svar på tråden Giftstruma, någon som känner igen sig i attackerna?
  • Smulan91

När jag mådde som dåligast så svimmade jag överallt, i typ 5 sekunder..

Gick till bussen i rask takt , tog typ 3 minuter sen när jag satte mig på bussen så fick jag hjärtklappningar och såg suddigt sen minns jag inget förrän typ 10 sekunder senare..

Samma om jag gick i trappor också..

Tror det finns så många olika symtom beroende på vem man är..

Kräkte gjorde jag dock aldrig men dålig i magen var jag hela förmiddagen varje dag..

• Emmeliesnith
    jagjag skrev 2013-03-21 19:24:39 följande:
    Är under utredning för giftstruma, tror inte läkarna vet vilken sorts jag har än. Har haft det jättejobbigt länge och är totalt slut nu. Efter ett praktmisstag hos min vårdcentral, där de inte gjorde vidare utredning på väldigt alarmerande provsvar, visade det sig att jag hade hypertyreos. Det fick jag reda på i augusti förra året. När nya prover togs i oktober visade det sig att värdena gått tillbaka och att jag var "frisk" (älskar det ordet när man känner att något verkligen är fel...) och läkaren sa då att det rörde sig om tyreoidit, alltså en inflammation i sköldkörteln. Jag fick avvakta och ta nya prover och ställde in mig på att utveckla hypotyreos. Jag blev sämre och sämre, mådde värre än någonsin och upptäckte en knöl på halsen. Det visade sig att överproduktionen hade kommit tillbaka och var värre än någonsin. Jag frågade hur det kunde komma sig men flera experter hade ingen aning, hade aldrig sett det förut?? Nu har jag varit på röntgen och väntar på svar.

Iaf, det jag undrar är om fler än jag haft dessa "attacker", vet inte om det ens beror på sköldkörteln men jag har aldrig haft något liknande förut. Oftast vaknar jag med ont i nacken/bakhuvudet och så fort jag rör huvudet känns det som om jag ska spy, får nästan kväljningar. Blir dålig i magen och hjärtat slår superhårt men inte nödvändigtvis snabbt. Orkar knappt hålla ögonen öppna och kan inte fixera blicken och ser som sicksackmönster. Har migrän också ibland men det känns inte likadant, även om dessa attacker ibland utvecklas till migrän till slut. Har fått betablockare för hjärtat, hade tidigare en vilopuls på 120, och när jag har tagit dem nu i ett par veckor så har jag inte haft någon "attack"... Kan det ha med hjärtat att göra kanske`?? Nervös...
    Mvh
    Hej ! jag vet precis hur de känns. Jag hade en tyreoidit, och jag trodde jag skulle dö i flera månader svimmade spydde hjärtat rusade hade 150 i vilo puls och jag skakade i hela krippen rasade ner 20 kilo va nera på 39 när de verst jag hade problem med ögonen va jätte ljuskännslig kunde inte tänka eller fokusera på nått va bara som ett skal! Jag hade sån fruktansvärd ångest och jag gick till läkare efter läkare o ingen trodde på mig mina värden visade bra. tillslut så fick jag nog och åkte in på akuten efter en kramp attack å då såg dom att värdena hade ändrats på en vecka från bra till ordentlig gickstruma hade en knöl på halsen hela skörteln va sväld och ömmade och jag hade en sänka på 79 dom planerade medicinering men redan efter en vecka så svängde värdena igen och blev en kraftig underproducering istället alltså hypotyreos. Och mina läkare förstog inte allt vad som hände då jag hade fortfarande hyper symptom i flera månader men värdena visade hypo. Nu ett och ett halvt år senare så mår jag någorlunda bättre men frisk e jag ju inte och jag undrar om jag någonsin kommer bli kvitt detta . hur mår du nu hur har de gått ? sköldskörten kan vara ett riktigt helvette för många har jag hört !jag började läsa på ordentligt efter min sjukdom lycka till! 
Svar på tråden Giftstruma, någon som känner igen sig i attackerna?