• scaras

Er middagstid för små barn?

Hur gör ni vid middagen för era små? När äter de middagen, tillsammans med er eller innan?

Frågar därför att vår lilla här (1½) år är helt omöjlig, ifrån sig av hunger och tristess framåt halv fem.
    Har alltid tänkt att det är trevligast att få som vana att äta tillsammans när pappan kommer hem från jobbet vid fem. Hon får mellis på dagis vid 14.15 ca och jag försöker med nån frukt eller youghurt direkt när vi kommer hem vid halv fyra men det är sällan poppis.
    Sen mellan halv fem o fem går hon gladeligen o knaprar torra flingor, kex o russin.. vilket INTE känns bra med tanke på tänderna och framtida matvanor. Sen efter middagen är hon som en ny människa, pigg o tokig som vanligt så det är ju uppenbarligen maten det hänger på.

Så funderingarna här går just nu mot att hon får middag direkt när vi kommer hem, typ matlåda från dagen innan och att pappan o jag äter själva senare på kvällen när hon somnat. Känns ju jättetrist men skulle det vara smart? Skulle ni gjort så?

Vore så tacksam för lite input här! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden Er middagstid för små barn?
  • Natulcien

Men måste hon knapra just russing och kex då? För nej, det är ju ingen höjdare.
    Vår son brukar få knäckebröd med smör eller morotsstavar om han blir hungrig innan middagen.
    Han äter mellanmål runt kl.15, oavsett om han är på förskolan eller hemma. Middag äter vi tillsammans runt kl.17.30-18-tiden. Vi tycker att det är viktigt med gemensamma måltider. Vår son har alltid ätit bra (ta i trä!), och det tror jag delvis beror på att vi alltid äter tillsammans.

• jEnNiK

Vi kör ungefär som ovanstående. Nån dag ibland är minsta (1 år) för hungrig för att vänta, hon får då äta en macka/några bananbitar/gurkstavar innan mannen är hemma. Sen äter vi alla tillsammans mellan kl 17-18.. Har en son på snart 4 också, har alltid gjort likadant med honom. Båda barnen har alltid ätit bra;)

• scaras

Jo det skulle ju vara betydligt bättre.. bara det att hon är så jäkla enveten.. står liksom vid skafferiet o vrålar efter russinen som hon vet finns där inne.. suck. Men det kanske bara är att va lite tuffare o inte gå med på nått annat än morötter. Jobbigt bara när det är just då när man själv e trött efter jobbet o lite lätt o smidigt ska svänga ihop en middag.. Hehe.. oj vad jag lät bitter nu va? 

• pigglet

Vi äter inte middag tillsammans. Den som kommer hem först fixar middagen och äter med barnen vid 16-16.30, den som jobbar länge äter när den kommer hem. (Fast ska sanningen fram så är barnen numera så stora att de har aktiviteter, och 2 dagar/vecka äter vi middag redan 15.00 för att få ihop allt. Funkar mycket smidigt, man får se till att det blir lite rejälare kvällsmat bara.)

• Mimmi85

Dottern är 15 månader å vi äter kl 18.00. Hon äter i försej lunchen ganska sent kl 13. Så får hon mellanmål vid 15-16 och middag 18. Blir kanske lite svårare när hon börjar förskolan. Ge henne lite gröt/frukt eller smörgås så att hon kan hålla sig tills ni äter...är ju trevligare att äta tillsammans och viktigt ut ett pedagogiskt perspektiv...

• jEnNiK

Eller testa vid 16-16.30 att ge henne en portion gröt, och att hon sen sitter med och plockar/äter själv med er. Så har hänt här hemma nån enstaka gång, när mattiderna blivit helt konstiga under hela dagen.. (har iofs matvrak till ungar här...) Jag vet själv hur "lätt" det är att sticka till ett kex eller nåt annat så man får göra sitt...;)

• skogsvitter

Vi äter runt 17 och de dagar de har barnomsorg så äter de så rejält mellanmål (verkar ofta vara en massa mackor och grejer) så det är inga som helst problem för dem att stå sig till middagen då. Vi har dock äldre barn. När de var i den åldern åt de bara någon frukt till mellis och kunde lätt bli lite sugna innan middagen var klar. Vi har haft varianter med tex en pytteskål med torra flingor eller några klyftor/skivor av frukt/grönsaker eller ett halv glas fil/yoghurt om de blivit alldeles för hungriga.

Det är bättre att de får i sig något litet en kort stund innan middagen än att de blir för hungriga, för då är det väldigt lätt att de får ont i magen och särskilt vår äldsta var/är väldigt känslig med det. Då matvägrar hon totalt istället. Så det gäller att hålla balansen. Så varför kan du inte ge den där frukten/yoghurten en stund senare istället om hon inte vill ha direkt när hon kommer hem?

• skogsvitter
    jEnNiK skrev 2013-03-21 20:18:23 följande:
    Eller testa vid 16-16.30 att ge henne en portion gröt, och att hon sen sitter med och plockar/äter själv med er. Så har hänt här hemma nån enstaka gång, när mattiderna blivit helt konstiga under hela dagen.. (har iofs matvrak till ungar här...) Jag vet själv hur "lätt" det är att sticka till ett kex eller nåt annat så man får göra sitt...;)
    Jag ser helt ärligt inte problemet med att "sticka till" dem något medan man gör klart middagen om de håller på att gå under av hunger... Det är ju ingen vana som består om man inte aktivt sitter och trugar på dem kex och sötsaker innan varje måltid...
  • jEnNiK

Nej absolut, håller med! Är bara en svår balans, har i alla fall varit med våra små. Ett kex leder lätt till fler, och helt plötsligt sitter liten och inte vill äta kvällsmat. Vilket kan resultera i en ond cirkel.. Jag ger nog mina både ett och två kex/smörgåsrån för att få fixa med mat/tvätt mm...;)

• Antilopen

Om min håller på att hungra ihjäl medan middagen lagas så får han en liten skål med frusna ärtor, frusen majs, morotsstrimlor (mha potatisskalare ) eller, om maten dröjer länge, en banan.

• Antilopen
    Antilopen skrev 2013-03-21 22:44:33 följande:
    Om min håller på att hungra ihjäl medan middagen lagas så får han en liten skål med frusna ärtor, frusen majs, morotsstrimlor (mha potatisskalare ) eller, om maten dröjer länge, en banan.

...däremot aktar jag mig för att ge en massa kex och russin o.dyl, känns onyttigare än t.ex. frusna ärtor.
  • skogsvitter
    Antilopen skrev 2013-03-21 22:46:39 följande:

...däremot aktar jag mig för att ge en massa kex och russin o.dyl, känns onyttigare än t.ex. frusna ärtor.
    Inte för att försvara en dålig vana, men idag finns det en hel uppsjö av olika kexvarianter och flera som är väldigt nyttiga. Så i mina ögon kan kex vara minst lika nyttigt som tex knäckebröd och beroende på märke tom ett bättre val.
  • Antilopen
    skogsvitter skrev 2013-03-21 23:31:36 följande:
    Inte för att försvara en dålig vana, men idag finns det en hel uppsjö av olika kexvarianter och flera som är väldigt nyttiga. Så i mina ögon kan kex vara minst lika nyttigt som tex knäckebröd och beroende på märke tom ett bättre val.

Okej, jag är inte så insatt i kex-djungeln De flesta av mina vänner ger sina ettåringar digestivekex eller mariekex. De innehåller väl tillsatt socker och härdat fett tror jag? Sen blir det mycket spannmål/gluten på en dag med både gröt, välling, kex, mackor, pasta m.m. Därför försöker jag hellre ge grönsaker att snacksa på!
  • scaras

Tack, vilka bra tips alla har. Inser att det borde inte vara så svårt med lite grönsaker iaf. Få allt bli något sånt i efm.
    Med kex menar jag typ smörgåsrån eller likn. Mariekex är ju söta och kallas iaf här för kaka.. Tungan ute

• Maria222

Jag skulle ge barnet mat tidigare.

Hon är bara 1,5 år och hinner äta med er andra när hon blir större!

Ge henne mat som finns sparad sen dagen innan när ni kommer hem så hon blir mätt, nöjd och glad. Sen kan hon ju sitta med er i allafall och äta knäckebröd och ärtor då istället för innan?   

• fluu

Dottern är 14 månader.  Nu har vi varit hemma tillsammans i två månader och ska fortsätta så några månader till.
    Middagen serveras helst runt 4 för då äter dottern bäst. Tyvärr är det ofta maten inte står på bordet fören fem och då är dottern så trött att hon inte äter så mycket. Hon äter även bäst till middagen om hon bara ätit en banan vid 2-tiden istället för frukt,macka och smoothie.

Dottern är mer eller mindre uppfödd på plockmat då hon vägrat bli matad så då har hon inte ätit vår mat. När hon närmade sig ett år ville hon bara äta vår mat och då fick hon kladda med den och samtidigt äta lite plockmat som utfyllnad.
    Nu vid 14 månader har hon blivit väldigt skeptisk mot vår mat och äter mest sin plockmat. Men vi äter i alla fall middag samtidigt hela familjen nu när vi är hemma tillsammans(dock har dottern en period nu när hon vägrar sitta i matstolen och prompt ska äta på golvet så en av oss sitter på golvet med henne och en vid bordet... hoppas det går över snart..)

När pappan inte var pappaledig åt dottern oftast middag själv eftersom sambon kom hem för sent.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • FlitigaLis

Vi äter middag ca 16.30. Jobbar jag längre äter jag efter. Vår son (15 månader) somnar 18-18.30, så vi vill inte att han ska äta allt för sen middag

Svar på tråden Er middagstid för små barn?