• Anonym

farligt sova dåligt,o känna stress-KONSTIGT att jag LEVER,inte sovit en natt på 10år!?

Alltså.Mår inte alls bra. Och satt o läste på nätet om sömn o hur viktigt det är osv.Och att man ska söka vård om man inte sovit bra på ca 3 veckor......Då skulle jag vara död alltså som inte får sova en enda hel natt.Är stressad o har som ensam mamma mycket att tänka på med 3 barn i olika ålder. Kissar 3 gånger/natt. Har otroliga frossaatacker ett par nätter/v. Trött jämt,o somnar snabbt.Men vaknar i snitt varje kvart hela natten genom.Somnar fort om,men vaknar.....
    Vad ska jag göra.Söka vård? Är rädd att de inte tar mig på "allvar". Vad ska jag säja liksom."Hej jag är trött"? Alla är väl trötta,eller? Har värk i höfter,knän,händer-o varit till läkare för värken för att tag sen,de tog massa prover,o jag är frisk som en nötkärna...... 

• Svar på tråden farligt sova dåligt,o känna stress-KONSTIGT att jag LEVER,inte sovit en natt på 10år!?
  • Anonym

Om du inte mår bra av dina sömnvanor, vilket jag lugnt kan förstå om du vaknar varje kvart!, då tycker i alla jag att du bör söka hjälp. Det kan ju knappast bli värre  

• Anonym
    Anonym skrev 2013-03-21 19:57:39 följande:
    Om du inte mår bra av dina sömnvanor, vilket jag lugnt kan förstå om du vaknar varje kvart!, då tycker i alla jag att du bör söka hjälp. Det kan ju knappast bli värre  

nä,absolut. Men jag är lite rädd av mig. Vad ska jag säja när jag bokar tiden liksom? o vad kommer DE säja. Tycker det är SÅÅ jobbigt,o så känner jag stress över det o kommer vakna var tionde minut inatt istället typ.....
  • Lilith Dark

Jag hade absolut ringt läkare. Jag gick utan nån sömn alls i tre dygn några gånger och det fick riktigt läskiga biverkningar. Hörde och såg saker som inte fanns, minnesluckor, bortdomnade kroppsdelar osv. Har sen jag var liten en sömnstörning och sömnbrist under lång tid är inte att leka med.

LILITH - Boktokig mamma med Borderline www.lilith.se
  • Anonym
    Lilith Dark skrev 2013-03-21 20:01:08 följande:
    Jag hade absolut ringt läkare. Jag gick utan nån sömn alls i tre dygn några gånger och det fick riktigt läskiga biverkningar. Hörde och såg saker som inte fanns, minnesluckor, bortdomnade kroppsdelar osv. Har sen jag var liten en sömnstörning och sömnbrist under lång tid är inte att leka med.
    har domningar i både häl,o armar.Men vad säjer jag när jag ringer??
  • Anonym

Borde nog sjukskrivas egentligen,pga hur jag mår.Känner mig  bara sur/arg,aldrig glad. Men det vågar man ju definitivt inte be om!! Då tror de bara man är lat! jag har aldrig varit sjukskriven.

• Anonym

Har du testat receptfritt medel för bättre sömn? typ valerina? Men låter som dina svårigheter behöver ngt som verkar mer effektivit. Men skadar inte att testa iaf. Om du får bukt med sömnen så kommer du förhoppningsvis må bättre i övrigt. Kan vara det som skapar arghet mm, men kan också var symptom på tex depression. Så du borde förstås kontakta läkare, få sömntabletter. Det är inget att skämmas för att ha sömnproblem, det är många idag som är stressade mm. Lider med dej, vet hur det kan kännas när man sovit dåligt EN natt. Hoppas det löser sig snart för dig.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-03-21 20:37:34 följande:
    Har du testat receptfritt medel för bättre sömn? typ valerina? Men låter som dina svårigheter behöver ngt som verkar mer effektivit. Men skadar inte att testa iaf. Om du får bukt med sömnen så kommer du förhoppningsvis må bättre i övrigt. Kan vara det som skapar arghet mm, men kan också var symptom på tex depression. Så du borde förstås kontakta läkare, få sömntabletter. Det är inget att skämmas för att ha sömnproblem, det är många idag som är stressade mm. Lider med dej, vet hur det kan kännas när man sovit dåligt EN natt. Hoppas det löser sig snart för dig.

jo,har faktiskt testat valerina natt.......ingen verkan. Nå lugnande the också,men då måste jag kissa ännu oftare ...... Nä,skäms inte för sömnsvårigheterna egentligen. Vet bara inte HUR jag ska få fram det till läkaren??
  • Anonym

Sök hjälp! Det låter väldigt jobbigt för dig.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-03-21 19:59:50 följande:

nä,absolut. Men jag är lite rädd av mig. Vad ska jag säja när jag bokar tiden liksom? o vad kommer DE säja. Tycker det är SÅÅ jobbigt,o så känner jag stress över det o kommer vakna var tionde minut inatt istället typ.....
    sånt här bör tas på allvar. säg precis det du skriver här, att du är orolig för att du lider av stress samt att detta påverkar din nattsömn och nu även visar sig fysiskt. Är man ensam med tre barn så är det inget konstigt alls och givetvis ska läkarna ta dig på allvar. Förklara att det även sätter sig mentalt, att du VET att du sover dåligt gör ju att du de fakto sover ännu sämre pga den stressen.
    Lyft luren redan i morgon! Lycka till! 
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-21 20:41:00 följande:

jo,har faktiskt testat valerina natt.......ingen verkan. Nå lugnande the också,men då måste jag kissa ännu oftare ...... Nä,skäms inte för sömnsvårigheterna egentligen. Vet bara inte HUR jag ska få fram det till läkaren??

Ja, tycker sånt är jättesvårt själv... Undviker helst läkare...:P  Men ring och säg att du vill boka en läkartid för att du har sömnproblem som du vill få hjälp med. Förklara att du inte kunnat sova ordentligt på många år och att det påverkar dig mkt. Vad tror du själv det beror på? stress pga olika saker eller känner du dej deprimerad? 
Svar på tråden farligt sova dåligt,o känna stress-KONSTIGT att jag LEVER,inte sovit en natt på 10år!?