• strangeryoutwo

Gör ett moderkaksprov ont?

Jag har nämligen sett väldigt olika svar här på forumet. Kan det verkligen skilja sig så mycket?

• Svar på tråden Gör ett moderkaksprov ont?
  • Edda2

Ont vill jag inte säga det gjorde.
    Visst kändes det när nålen trycktes in och det blev som ett tryck. Sedan som ett sug när den drogs ut.
    Men ont tyckte jag inte, obehagligt.

• strangeryoutwo

Jag antar att det är väldigt viktigt att man ligger blixtstilla när de sticker in nålen. Jag är så rädd för att jag ska få en chock och rycka till och då orsaka missfall.

• Edda2

Jag ryckte nog till men inte mycket, klart man ska försöka ligga så stilla man kan.
    Jag började även blöda ca 1h efter och fick åka tillbaka.
    Jag blödde i en vecka. Men allt såg bra ut och allt gick bra, hon är idag 2 år.

• Ellia73

Det är nog som du säger att folk upplever det väldigt olika. Jag har gjort både fostervattenprov och moderkaksprov och jag tyckte moderkaksprovet var mycket värre. Det gjorde ont och de måste dra nålen fram och tillbaka flera gånger för att få med sig celler från moderkakan, det var väldigt obehagligt tyckte jag. Men som tur är så tar det inte många sekunder innan det är över. Jag fick inga komplikationer alls efteråt.

• strangeryoutwo

Är det verkligen över på säg 15 sekunder?

Är det viktigt att ha någon med sig för att det ska kännas bättre?

• Edda2

Det tog iaf inte ens en minut att ta själva provet. Det som tar tid är förberedelserna innan, ul för att se vart moderkakan sitter, tvätta med sprit och lägga skynke över magen.

• Edda2

Mannen var med mig och kommer inte ihåg om man "måste" men jag ville ha med någon.

• Ellia73

Jag tror inte man kan få smärtlindring.... det var inget jag blev erbjuden i allafall. Men fråga din BM, hon kan säkert svara på det.
    Jag hade också mannen med mig. Jag skulle absolut rekommendera att man har någon närstående med sig.

• Alisa

Jag har gjort två.
    Den ena gjorde inte ont (tog blodprov i armen direkt efteråt och DET gjorde ont förhållandevis), det andra upplevde jag gjorde ont. Med mitt andra satt moderkakan i bakvägg så det provet tog också lite längre tid.
    Jag var glad att någon var med, det känns skönt att hålla någon i handen Glad

• Lilla mama83

Jag gjorde moderkaksprov i Göteborg för någon månad sedan. Det var ju inte direkt trevligt, men så farligt ont gjorde det inte tyckte jag. För mig var det mycket värre med känslorna inför provet och nervositeten innan svaret landade i brevlådan! Dessutom var jag öm i magen säkert en vecka efteråt, vilket gjorde mig livrädd för missfall, men allt gick bra som tur var.

• Mirabell

Hur lång tid efter bör man ta det lugnt?
    Hur lång tid efter finns det en ökad missfallsrisk?

Någon av er som gjort mkp som vet?

• Ellia73

Jag gjorde provet på morgonen och blev tillsagd att ta det lugnt samma dag. Inga tunga lyft eller långa promenader. Dagen därpå kunde jag leva som vanligt igen så jag sjukskrev mig bara en dag.
    I ungefär två veckor har man en förhöjd missfallsrisk sa läkaren till mig. Dock ska man försöka komma ihåg att risken för missfall pga ett MKP är väldigt väldigt liten... Men jag vet ju själv hur det var. Man höll på att oroa ihjäl sig och trodde det var missfall på g hela tiden.
    Jag gjorde MKP i januari i år och idag har jag en fullt frisk liten kille på tre och en halv månad.

Svar på tråden Gör ett moderkaksprov ont?