• Anonym (orolig)

Vet ni? Verkställan då barnet vägrat åka till pappan....

Så idag kom det :( Brev från Tingsrätten. Min dotters pappa begär verkställande av dom.

Vårdnadstvist som pågick hur länge som helst, fört socialtjänsten (min dotter förmedla oroväckande saker´om vad som hänt hos pappan). Utredning på fam.rätten. Dom på att dottern skulle bo hos mig och varannan helg hos pappan. Han bor på annan ort.  Dom för 1 1/2 år sen, då nybliven 8 åring (7 år under utredning), nu snart 10 år. Står i domen: -Vid umgängestillfällena ska överlämning ske av den förälder som flickan befinner sig hos till den andre föräldern.

Dottern har inför varje umgängestillfälle gråtit, varit arg, haft "ångest". Inte velat åka. Jag har tvingat henne :( Jag saknar bil. Vinkat av henne på direktbuss, som tar 1tim och 20 min (samma som med bil). Pappan vägrat hämta, så andra har gjort det åt oss och lämnat henne hos pappan, som bor ca 5-7 min från bussterminalen. han vägrar möta henne där.

I fredags, umgängeshelg, fanns ingen som kunde hämta henne på bussterminalen på pappans ort. Bad pappan via sms, frågade om han kunde hämta. Gav förslag på olika avgångar. Nej. han krävde att jag skulle köra henne. Dottern hysterisk. Ville ej till pappa. Med facit, han hämtar inte på bussterminalen, dottern hysterisk (han ringer aldrig dottern och förmedlar saknad eller visar intresse av henne), så lät jag dottern vara hemma.

Idag kom hans begäran av verkställighet. Vad betyder det? vad händer härnäst? Nya utredningar?! Vad kan jag förvänta mig i tid?

Bättre förutsättningar nu då dottern är äldre?  

Suck.....   

• Svar på tråden Vet ni? Verkställan då barnet vägrat åka till pappan....
  • Essence

Men har du skapat tre identiska trådar nu? Slappna av, det räcker med en tråd.

• Anonym

Varför följer du inte flickan till pappan som du ska enligt dom? Du kommer att få vite.

• Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2013-03-22 17:25:55 följande:
    Varför följer du inte flickan till pappan som du ska enligt dom? Du kommer att få vite.

Hoppas att du inte är förälder.
  • Anonym (f)

Letade efter andra trådar men hittade inga?!

Aldrig att jag hade lämnat mitt barn om hon inte velat till sin pappa. Jag tycker att du gjort helt rätt, eller kanske inte helt. Du har inte lyssnat på din dotter och tvingat henne vilket inte känns rätt alls. Men då kan jag inte hela historien heller och ni har dom på umgänge vilket naturligtvis spelar in.

Jag har nu fått höra av sociala att umgängesrätten är barnets, inte föräldrarnas. Jag hade rekommenderat dig till att ta kontakt med sociala och kräva en ny utredning eller någon form av hjälp för att hjälpa din dotter. Hon ska inte behöva må dåligt av att träffa sin far!!

Visar hon även efter umgänget att det inte varit bra? 

• Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2013-03-22 21:44:16 följande:

Hoppas att du inte är förälder.
    Varför? Jag följer mina barn när de är i behov av det. Varför följer du inte din dotter då ni t.o.m har dom på det?
  • Anonym (orolig)
    Anonym (f) skrev 2013-03-22 22:33:30 följande:
    Letade efter andra trådar men hittade inga?!

Aldrig att jag hade lämnat mitt barn om hon inte velat till sin pappa. Jag tycker att du gjort helt rätt, eller kanske inte helt. Du har inte lyssnat på din dotter och tvingat henne vilket inte känns rätt alls. Men då kan jag inte hela historien heller och ni har dom på umgänge vilket naturligtvis spelar in.

Jag har nu fått höra av sociala att umgängesrätten är barnets, inte föräldrarnas. Jag hade rekommenderat dig till att ta kontakt med sociala och kräva en ny utredning eller någon form av hjälp för att hjälpa din dotter. Hon ska inte behöva må dåligt av att träffa sin far!!

Visar hon även efter umgänget att det inte varit bra? 
    TACK! Snäll du är som skriver så... bekräftar min känsla. Att jag skickat henne trots protester har jag endast gjort för jag har varit rädd för vad som händer om jag inte gör det. Rädd att det skada henne mer om jag inte tvingat henne. Nu räcker det.
    Ja, i domen står det att dottern har rätt till umgänge. Då borde det inte utfalla böter för mig....

Kan ju tillägga att pappan inte ens varit henne vissa umgängestillfällen. Ska inte han dömas till vite då kan man undra.... Dottern har ju varit överlycklig. Så jag har aldrig sagt ngt, men fått ändra mina egna planer.   
  • Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2013-03-23 08:35:59 följande:
    Varför? Jag följer mina barn när de är i behov av det. Varför följer du inte din dotter då ni t.o.m har dom på det?

Därför att hon klarar att åka direktbuss, hon tycker det går bra. Vi saknar bil och resan tur och retur tar 3 tim. Det är inte resan det handlar om.
  • Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2013-03-23 14:11:04 följande:
    TACK! Snäll du är som skriver så... bekräftar min känsla. Att jag skickat henne trots protester har jag endast gjort för jag har varit rädd för vad som händer om jag inte gör det. Rädd att det skada henne mer om jag inte tvingat henne. Nu räcker det.
    Ja, i domen står det att dottern har rätt till umgänge. Då borde det inte utfalla böter för mig....

Kan ju tillägga att pappan inte ens varit henne vissa umgängestillfällen. Ska inte han dömas till vite då kan man undra.... Dottern har ju varit överlycklig. Så jag har aldrig sagt ngt, men fått ändra mina egna planer.   
    Du kan få betala vite.

Varför följer du inte dottern och överlämnar henne enligt dom?
  • Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2013-03-23 14:13:00 följande:
    Du kan få betala vite.

Varför följer du inte dottern och överlämnar henne enligt dom?

Därför att jag bryr mig mer om hur min dotter mår och vilka konsekvenser hon kan få i hälsan om jag tvingar henne. Jag bryr mig mer om min dotters bästa, än vad det kan komma att kosta i pengar.
  • Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2013-03-23 14:17:43 följande:

Därför att jag bryr mig mer om hur min dotter mår och vilka konsekvenser hon kan få i hälsan om jag tvingar henne. Jag bryr mig mer om min dotters bästa, än vad det kan komma att kosta i pengar.
    Du försöker inte ens överlämna henne. Klart det kan ge allvarliga konsekvenser. Om pappan stämmer för att få boendet så kan han få det.
Svar på tråden Vet ni? Verkställan då barnet vägrat åka till pappan....