• Anonym

    Rätt till sjukersättning med fibromyalgi??

    Jag är en kvinna på 40 år med svår fibromyalgi.. äter full dos citodon för att orka jobba.

    Jobbar heltid med kontorsjobb, känner vid 14-15-tiden att jag är helt slut och jag orkar inte med dom sista timmarna... Jag har anpassad arbetsplats....

    Min läkare tycker jag ska söka sjukersättning på 25% så jag bara behöver jobba 75%...

    Är det nån som vet hur svårt det kan bli att få igenom?     

    Någon med sjukersättning som har fibro?? 

  • Svar på tråden Rätt till sjukersättning med fibromyalgi??
  • Anonym (Joho)

    Dokumentation är det viktigaste när du söker! Be läkare och arbetsplats noga skriva ner vad det är som gör att du endast klarar 75% arbete, och vad som händer när du jobbar mer än du orkar, hur mår/vad du inte klarar av etc. 

    Skicka gärna också in att du har anpassat arbete och på vilket sätt. 
    Ju mer information desto bättre. 

    Sjukersättning handlar inte om vilken diagnos du har utan vilka begränsningar du har. 

     

  • Anonym

    Ok... jag är dock rädd att andra ska se mig som "fjåsig" som inte orka jobba 100%...

    Har du sjukersättning för fibro? Hur mycket isåfall? Vad jobbar du med? 

  • Anonym (Lisa)

    Min svärmor är förtidspensionerad pga fibromyalgi. Så nog kan du få bli sjukskriven 25%.

  • Anonym
    Anonym (Lisa) skrev 2013-03-21 21:20:15 följande:
    Min svärmor är förtidspensionerad pga fibromyalgi. Så nog kan du få bli sjukskriven 25%.

    Sjukskriven ja... men sjukersättning är så svårt att få säger alla som har med försäkringskassan att göra

    Orkar jag det?? 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym skrev 2013-03-21 21:25:53 följande:

    Sjukskriven ja... men sjukersättning är så svårt att få säger alla som har med försäkringskassan att göra

    Orkar jag det?? 

    Jo, jag har förstått det...och det är nog ofta så som sägs: man måste vara frisk för att orka vara sjuk, när det kommer till FK.

    Usch, jag lider med dig och önskar att det går vägen för dig. Du orkar kämpa mot både sjukdom och FK om du har familj eller anhöriga som stöttar dig. Hoppas att du har det!

    Kan du inte börja med att försöka få sjukpenning på 25% då? Tala med din läkare om det.  

     
  • Anonym

    För att få sjukersättning krävs att nedsättningen är bestående, vilket innebär all överskådlig framtid, och att varken medicinsk eller arbetslivsinriktad rehabilitering ska bedömas kunna leda tlll att du återfår någon arbetsförmåga.
    När man pratar om nedsatt arbetsförmåga är det inte bara i förhållande till det jobb du har idag utan det får inte finnas några jobb överhuvudtaget du kan göra, inklusiva jobb med lönebidrag och anpassade arbeten.

    Det avgörande är att du visar att det inte finns något jobb du kan göra på 100 % och att det inte finns några rehabiliteingsmöjligheter och detta måste du ha intyg på. De som får igenom läkarintyg har ofta både läkarintyg och någon slags dokumentation från en prövning av arbestförmågan.

    Jag tycker absolut du ska söka, det är inte ovanligt med sjukersättning hos personer med fibromyalgi men allt hänger på vad du kan visa när det gäller just ditt fall. Man kan inte få sjukersättning pga av att man har en viss diagnos utan det handlar alltid om hur de besvär man har sätter ner ens arbestförmåga.

     

  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-21 21:39:00 följande:
    För att få sjukersättning krävs att nedsättningen är bestående, vilket innebär all överskådlig framtid, och att varken medicinsk eller arbetslivsinriktad rehabilitering ska bedömas kunna leda tlll att du återfår någon arbetsförmåga.
    När man pratar om nedsatt arbetsförmåga är det inte bara i förhållande till det jobb du har idag utan det får inte finnas några jobb överhuvudtaget du kan göra, inklusiva jobb med lönebidrag och anpassade arbeten.

    Det avgörande är att du visar att det inte finns något jobb du kan göra på 100 % och att det inte finns några rehabiliteingsmöjligheter och detta måste du ha intyg på. De som får igenom läkarintyg har ofta både läkarintyg och någon slags dokumentation från en prövning av arbestförmågan.

    Jag tycker absolut du ska söka, det är inte ovanligt med sjukersättning hos personer med fibromyalgi men allt hänger på vad du kan visa när det gäller just ditt fall. Man kan inte få sjukersättning pga av att man har en viss diagnos utan det handlar alltid om hur de besvär man har sätter ner ens arbestförmåga.

     
    Ok.. men vart prövar man arbetsförmågan om man redan har ett jobb? Jag VET att jag inte kan klara ett annat jobb oavsett vad det är.. mer än till 75%.....
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-21 21:42:39 följande:
    Ok.. men vart prövar man arbetsförmågan om man redan har ett jobb? Jag VET att jag inte kan klara ett annat jobb oavsett vad det är.. mer än till 75%.....
    Fråga din läkare om hen kan remittera dig någonstans.

    Be även om sjukskrivning på 25 % under tiden du söker sjukersättning, Arbetar du 100 % när du söker är det en klar indikation på att du kan arbeta 100 % , om än med besvär. 
  • Anonym (Fibbro)

    Jag har sjukpension sen många år p.g.a fibbro. Finns inte på kartan att jag kan jobba! Vissa nätter somnar jag framåt 5-tiden,sover som en kratta,vaknar med döont nånstans och bara måste ta det lugnt flera timmar innan kroppen kommer igång. En timme max åt gången eller möjligen två en riktigt varm sommardag i mycket lugnt tempo är vad jag orkar "hålla igång"-och med hålla igång menas stå upp eller gå jättesakta och göra småjobb. Vid stress säger kroppen upp sig-huvet också,jag får total blackout. Så vilket jobb passar då? Inget!!

    Man måste dock börja med vanlig sjukskrivning och sen ansöka om sjukpension. Kan vara knöligare idag när alla anses som fuskare eller de tycker man ska slita upp make,hem och familj och flytta till Kiruna för ett halvtidsjobb,men kan man inte jobba så kan man inte. Så enkelt är det ju!

  • Anonym
    Anonym (Fibbro) skrev 2013-03-23 16:06:49 följande:
    Jag har sjukpension sen många år p.g.a fibbro. Finns inte på kartan att jag kan jobba! Vissa nätter somnar jag framåt 5-tiden,sover som en kratta,vaknar med döont nånstans och bara måste ta det lugnt flera timmar innan kroppen kommer igång. En timme max åt gången eller möjligen två en riktigt varm sommardag i mycket lugnt tempo är vad jag orkar "hålla igång"-och med hålla igång menas stå upp eller gå jättesakta och göra småjobb. Vid stress säger kroppen upp sig-huvet också,jag får total blackout. Så vilket jobb passar då? Inget!!

    Man måste dock börja med vanlig sjukskrivning och sen ansöka om sjukpension. Kan vara knöligare idag när alla anses som fuskare eller de tycker man ska slita upp make,hem och familj och flytta till Kiruna för ett halvtidsjobb,men kan man inte jobba så kan man inte. Så enkelt är det ju!

    Hade du jobb innan sjukersättningen eller var du a-lös? Hur länge var du sjukskriven innan?
  • Anonym (Fibbro)
    Anonym skrev 2013-03-23 21:40:11 följande:

    Hade du jobb innan sjukersättningen eller var du a-lös? Hur länge var du sjukskriven innan?
    Jag blev helt enkelt sjuk på ett jobb jag hade. Sjukskriven till och från och sen helt mellan okt-96 tills 98 när jag fick diagnosen och sjukbidrag hette det väl då. Fick helt sjukbidrag redan då,men jobbade 4 timmar en dag per vecka-det får man ju och lite mer också trots sjukpension- mellan 97 och -00. Tror jag fick sjukpension för evigt runt -05,minns inte riktigt. Då föll en stor sten,jag kunde slappna av för jag visste att jag fick vara sjuk! Innan dess levde jag under hotet att F.k kunde hitta på nåt otyg. Men visst fick jag kämpa lite,första läkarintyget godkändes inte,fick ett nytt,kompletterade med egen utsaga och sen gick det.
Svar på tråden Rätt till sjukersättning med fibromyalgi??