• Anonym (Ledsen)

Om man inte vill ha vårdnaden

En lite konstig och troligtvis stötande fråga för er som kämpar om era älskade barn. Vad händer om man inte vill ha vårdnad utan vill att barnen bor heltid hos pappan men han inte går med på det? Bakgrunden är att jag förgäves kämpat för att få hjälp med min depression. Verkligen kämpat, sökt nya läkarkontakter överallt men inte fått någon hjälp. Jag ger upp nu. Därför vill jag skiljas så att bar och man kan slippa mitt såliga humör och inflytande. Jag vill att barnen bor bara hos pappan eftersom jag är en värdelös mamma. Men pappan vill ha delad vårdnad för att han tycker att det är viktigt att barnen träffar mig. Men om jag vägrar gemensam, vad händer då?

• Svar på tråden Om man inte vill ha vårdnaden
  • LinneaJosie

Du kan ju behålla vårdnaden men ändå inte ha boendet. Det kanske vore bra om du iaf kunde ha umgänge med barnen några timmar i veckan? Jag hoppas du får hjälp med depressionen! Får du inte ens medicin?

• Griseknoen35

Det kan bli svårt att ändra vårdnaden men du kan ju flytta och vägra umgänge. Kan du inte träffa barnen några timmar varje vecka? Dom kommer undra och säkert må dåligt lång tid om du bara lämnar dom. Ha dom ett. Par timmar i veckan och få bukt med din depression så du kan fungera normalt med dom. Dina barn behöver dig och sin pappa.

• Tow2Mater
    LinneaJosie skrev 2013-03-21 23:39:51 följande:
     Får du inte ens medicin?
    Hon vill inte prova medicin, det finns en annan tråd om det.
  • LinneaJosie
    Tow2Mater skrev 2013-03-22 00:18:58 följande:

Tow2Mater skrev 2013-03-22 00:18:58 följande:

Aha. Inte ett bra beslut under omständigheterna.
  • Griseknoen35

Oj.... Vad gör ts för att bli bra? Känns ju lite som om hon inte tar medicin så vill hon inte bli bättre??

• Queenie70

Ingen kan tvinga en att träffa sina barn. Dåligt för barnen bara.

• Anonym (umgänge)

Vårdnaden har inget med vare sig boende eller umgänge att göra.

Du kan ha kvar vårdnaden, det enda du då behöver göra är att ibland skriva på papper ang barnen, tex att de får börja i den skolan, att de får flytta osv.
    Boendet kan pappa ha, umgänge kan du ha. Du kan ha så lite umgänge som du vill, men jag tycker som de andra, att du ska ha iaf dagumgänge då och då, varannan lördag samt någon dag i veckan kanske? Ett par tim per gång och du kan säkert få någon att vara med som stöd under tiden.
    Menar pappan att ni ska ha varannan v? Det kan fungera framöver, men just nu knske du behöver tid att få hjälp, bäst dock att du kna få hjälp UTAN att behöva skilja dig om det är 'bara' det det hänger på. Ring till VC, KRÄV att få hjälp, åk i värsta fall till psykjouren.

Sen kan jag rekommendera medicin, min man tar det och det gör att han kan ha sin son iaf var 6:e helg med min hjälp. Orsakerna till att det inte är mer är många, men tex är det att han inte vill träffa mamman som är elak och krävande.

• Tonårsmorsan

För det 1:a så tycker jag du verkar väldigt klok och stark som tar detta beslut. Alldeles för många klamrar sig fast vid barnen. Självklart har du lättare att bli frisk utan barnen.

För det 2:a är vårdnad och umgänge olika saker. Du kan ha vårdnad utan att träffa barnen och du kan ha varannan vecka utan att ha vårdnad. Jag antar att barnens far är för bekväm och lat för att vilja ha barnen på heltid. Egoistiskt av honom.     

Sen för att svara på din fåga...

Barnens pappa kan inte bestämma om du ska ha vårdnad eller inte. Vill du inte ha vårdnaden så är det upp till dig. Dina skäl angår inte honom egentligen. Han försöker bara pressa dig för att han vill kunna leva livet åtminstone varannan vecka (samt antagligen förhindra att du blir frisk och hittar någon ny.) Han tänker nog bara på sig själv och inte på barnens bästa.

Du kan när som helst avsäga dig vårdnaden om dina barn...  problemet är bara att det kan han också... Det blir faktiskt vanligare och vanligare att ingen av föräldrarna vill ha barnen efter en skilsmässa... Då kommer era barn att bli fosterhemsplacerade. Du måste fråga dig själv om du kan leva med det. Kräv också av pappan att han frågar sig själv varför han inte vill ha barnen på heltid.  

Stå på dig, annars gör någon annan det.
  • Tonårsmorsan

forts... Ser nu att du vägrar ta medicin.... BRA!!!! Mediciner är inte lösningen. Jag har själv blivit helt frisk från en depression helt utan mediciner ... eller ska jag säga tack vara att jag vägrade ta mediciner och vågade ta tag i problemen istället. KRAM!

(Jag behöll barnen ifs...) 

Stå på dig, annars gör någon annan det.
  • Queenie70

N

Tonårsmorsan skrev 2013-03-24 16:51:43 följande:
    forts... Ser nu att du vägrar ta medicin.... BRA!!!! Mediciner är inte lösningen. Jag har själv blivit helt frisk från en depression helt utan mediciner ... eller ska jag säga tack vara att jag vägrade ta mediciner och vågade ta tag i problemen istället. KRAM!

Nog fan skulle man prova det mesta medicin elchocker Whatever innan man övergav sina barn!!?
  • Anonym (umgänge)
    Tonårsmorsan skrev 2013-03-24 16:47:52 följande:

För det 1:a så tycker jag du verkar väldigt klok och stark som tar detta beslut. Alldeles för många klamrar sig fast vid barnen. Självklart har du lättare att bli frisk utan barnen.

För det 2:a är vårdnad och umgänge olika saker. Du kan ha vårdnad utan att träffa barnen och du kan ha varannan vecka utan att ha vårdnad. Jag antar att barnens far är för bekväm och lat för att vilja ha barnen på heltid. Egoistiskt av honom.     

Sen för att svara på din fåga...

Barnens pappa kan inte bestämma om du ska ha vårdnad eller inte. Vill du inte ha vårdnaden så är det upp till dig. Dina skäl angår inte honom egentligen. Han försöker bara pressa dig för att han vill kunna leva livet åtminstone varannan vecka (samt antagligen förhindra att du blir frisk och hittar någon ny.) Han tänker nog bara på sig själv och inte på barnens bästa.

Du kan när som helst avsäga dig vårdnaden om dina barn...  problemet är bara att det kan han också... Det blir faktiskt vanligare och vanligare att ingen av föräldrarna vill ha barnen efter en skilsmässa... Då kommer era barn att bli fosterhemsplacerade. Du måste fråga dig själv om du kan leva med det. Kräv också av pappan att han frågar sig själv varför han inte vill ha barnen på heltid.  

Nej, man får inte alltid avsäga sig vårdnaden. Om soc säger nej blir det inget av om man inte drar det till tingsrätten.
  • sharatec
    Tonårsmorsan skrev 2013-03-24 16:51:43 följande:

Psykofarmaka kan vara en riktig livräddare och att berömma folk för att de inte vill ta det är så dumt att jag storknar. Det är en sak att man har ett val om man vill ta medicin eller inte, men varför skulle det vara någonting beundransvärt att avstå?
  • SupersurasunkSara
    sharatec skrev 2013-03-24 19:05:15 följande:
    Psykofarmaka kan vara en riktig livräddare och att berömma folk för att de inte vill ta det är så dumt att jag storknar. Det är en sak att man har ett val om man vill ta medicin eller inte, men varför skulle det vara någonting beundransvärt att avstå?
    Personen som skrivit inläggen kommer ofta med liknande inlägg.. Man kan lämna några hästar om man har några att avvara.
  • Cherimoya

Du är inte en värdelös mamma! Dina barn älskar dig och behöver dig trots att du mår dåligt. En skilsmässa är en svår påfrestning för barnen, och de kommer troligen att få skuldkänslor och tro att det är delvis deras fel att familjen blir upplöst. En sjuk mamma är mycket bättre än ingen mamma alls!
    Du tror att du är värdelös, men det är bara för att värdelöshetskänslor är ett symptom på depression!
    Fråga din man vad han tycker. Ta inte ett förhastat beslut. Du och din man har ju lovat att älska varandra i vått och torrt. Har inte din man rätt att fatta sitt eget beslut om han vill fortsätta att leva med dig?

• Anonym
    Cherimoya skrev 2013-04-10 22:10:45 följande:
    Du är inte en värdelös mamma! Dina barn älskar dig och behöver dig trots att du mår dåligt. En skilsmässa är en svår påfrestning för barnen, och de kommer troligen att få skuldkänslor och tro att det är delvis deras fel att familjen blir upplöst. En sjuk mamma är mycket bättre än ingen mamma alls! Du tror att du är värdelös, men det är bara för att värdelöshetskänslor är ett symptom på depression! Fråga din man vad han tycker. Ta inte ett förhastat beslut. Du och din man har ju lovat att älska varandra i vått och torrt. Har inte din man rätt att fatta sitt eget beslut om han vill fortsätta att leva med dig?

Cherimoya skrev 2013-04-10 22:10:45 följande:
    Du är inte en värdelös mamma! Dina barn älskar dig och behöver dig trots att du mår dåligt. En skilsmässa är en svår påfrestning för barnen, och de kommer troligen att få skuldkänslor och tro att det är delvis deras fel att familjen blir upplöst. En sjuk mamma är mycket bättre än ingen mamma alls! Du tror att du är värdelös, men det är bara för att värdelöshetskänslor är ett symptom på depression! Fråga din man vad han tycker. Ta inte ett förhastat beslut. Du och din man har ju lovat att älska varandra i vått och torrt. Har inte din man rätt att fatta sitt eget beslut om han vill fortsätta att leva med dig?

Säger inte att det är så i ts fall MEN en sjuk förälder är inte alls alltid bättre än ingen förälder, trust me!!! Är just i den sitsen! Visst att hon ska träffa barnen men att ge största ansvaret till pappan är otroligt klokt gjort ÄVEN för barnens skull!
Svar på tråden Om man inte vill ha vårdnaden