• Ladyhawk

    Fördelar & nackdelar med Berner sennen?

    Våran familj ska köpa valp och vi kollar på lite olika raser, men vi har fastnat för berner sennen. Verkar vara en bra familjehund som älskar att vara ute i naturen, lugn och tillgiven.

    Men det orosmomentet jag upplever är att det verkar vara en ras som har mycket sjukdomar och kanske inte blir så gammal. Tyckte jag läste någonstans att medel livslängden var 7 år.

    Är det värt att skaffa en berner sennen? 

  • Svar på tråden Fördelar & nackdelar med Berner sennen?
  • Whitetrash86

    Ja, medel livlängden är ca 7år. Efter 10 lever ca bara 1/3 av alla hundar. Den största orsaken är Cancer sjukdomar. Nästan 50% av alla Berner drabbas av detta.
    Dessutom har dom stor tendens att drabbas av höftledsdysplasi och armbågsledsdysplasi.

    Dom mognar även långsamt, ända upp till 1 1/5år ålder kan dom visa valp tendenser. Samt så får man inte träna dom målmedvetet innan 12-18 månaders ålder eftersom muskler och skelett inte är färdigutvecklat.

     

  • Apopan

    Finns väl antagligen tillräckligt med fördelar för många, annars så skulle de inte vara så populära. Är själv sugen på en då jag gillar att dra vagn och pulka med hund, men inte bara är det en väldigt sjukdomsdrabbad ras, de fäller som attan också.
    Men de verkar minst sagt ha ett fint lynne och aktiveringsbehovet känns rätt lagom för min del som det ser ut nu. Men som svar på din fråga om det är värt det; nej, det tycker jag inte. Frågar du däremot någon som har en så får du med stor sannolikhet ett annat svar. Förståeligt :)

  • Apopan

    Kan väl tilläggas att det kan vara värt att kolla in de andra sennenhundarna också.

  • myy

    De andra sennenhundarna har mest utseendet gemensamt med bernern. Appenzellern är enligt de insatta en rätt skarp hund i nivå med rottis, men kanske mer rörlig och långlivad. Själv har jag inte känt någon.

    Berner har jag haft en, men hon blev bara drygt tio. Följsam, stabil, lugn, översocialt med alla på två och fyra ben och totalt oprovocerbar. jag skulle ge min högra hand för en hund med samma psyke, men alla berner har inte lika mycket energi och en alla är inte lika sociala. Så för min del blir det nog ingen mer berner ändå.

    Tips: retrievers (labbe/golden) var min berners favorithundsjälsfränder. Hon hade ungefär samma temperament, men inte fågelintresset. Bättre hälsa än berner generellt. Om det är mentaliteten du gillar.  

  • Ladyhawk
    Whitetrash86 skrev 2013-03-22 03:51:19 följande:
    Ja, medel livlängden är ca 7år. Efter 10 lever ca bara 1/3 av alla hundar. Den största orsaken är Cancer sjukdomar. Nästan 50% av alla Berner drabbas av detta.
    Dessutom har dom stor tendens att drabbas av höftledsdysplasi och armbågsledsdysplasi.

    Dom mognar även långsamt, ända upp till 1 1/5år ålder kan dom visa valp tendenser. Samt så får man inte träna dom målmedvetet innan 12-18 månaders ålder eftersom muskler och skelett inte är färdigutvecklat.

     
    Men just att de blir så sjuka tänker jag att då får man kanske inte ha kvar den så länge och är det värt sorgen.

    Har även läst det, menas det att de är valpiga länge? 
  • Ladyhawk
    Apopan skrev 2013-03-22 11:50:36 följande:
    Finns väl antagligen tillräckligt med fördelar för många, annars så skulle de inte vara så populära. Är själv sugen på en då jag gillar att dra vagn och pulka med hund, men inte bara är det en väldigt sjukdomsdrabbad ras, de fäller som attan också.
    Men de verkar minst sagt ha ett fint lynne och aktiveringsbehovet känns rätt lagom för min del som det ser ut nu. Men som svar på din fråga om det är värt det; nej, det tycker jag inte. Frågar du däremot någon som har en så får du med stor sannolikhet ett annat svar. Förståeligt :)
    Jo tänker så med.

    Det är det jag gillar med dem att vara ute i naturen, dra vagn/pulka mm :)

    Hm, ja för det är så tråkigt att de är så sjukdomsdrabbade, verkar vara en jätte bra hundras. Känns tråkigt att förlora en hund för tidigt.
  • Ladyhawk
    myy skrev 2013-03-23 20:27:38 följande:
    De andra sennenhundarna har mest utseendet gemensamt med bernern. Appenzellern är enligt de insatta en rätt skarp hund i nivå med rottis, men kanske mer rörlig och långlivad. Själv har jag inte känt någon.

    Berner har jag haft en, men hon blev bara drygt tio. Följsam, stabil, lugn, översocialt med alla på två och fyra ben och totalt oprovocerbar. jag skulle ge min högra hand för en hund med samma psyke, men alla berner har inte lika mycket energi och en alla är inte lika sociala. Så för min del blir det nog ingen mer berner ändå.

    Tips: retrievers (labbe/golden) var min berners favorithundsjälsfränder. Hon hade ungefär samma temperament, men inte fågelintresset. Bättre hälsa än berner generellt. Om det är mentaliteten du gillar.  
    Tack för ditt svar!

    Det är det mentala jag gillar med dem men även utseendet.

    Nä det varierar säkert från individ till individ.

    Jag vill ha en hund som gillar vara ute mycket i skogen, barn-, kattvänliga. Tycka det är kul att lära sig saker. Skulle vilja testa på tex spår, agility mm, det som passar hunden.

    Ja retrivers är fina hundar och verkar vara en bra allroundras. 
  • Apopan

    Om du är intresserad av att dra, samt prova på spår och agility så har jag en rätt så passande ras. En bouvier des flandres. En stor hund med mycket spänst som har fungerat som alltiallo på gården och däribland till att dra mjölkärror, driva - och vakta boskap samt vakta hemmet. Den är frisk och trevlig och inte alls särskilt skarp trots att den har vakten. Inte lika mild och medgörlig som en Berner sennen visserligen, men ändå. Tänkte om du vill ha en hund som orkar och tycker det är kul att dra ett par barn i skrinda/cykelvagn, samtidigt som den kan prestera när det kommer till agility och spår, så är det ett rätt bra val... och så fäller den i princip inget, utan har päls som skall trimmas istället.

    Men som sagt, en retriever, berner sennen, spaniel eller varför inte pudel(?) är väl kanske bättre rent familjehundsmässigt. Även fast bouviererna är trevliga de också :P

  • Dexter dot com

    Sist jag var hos vet pratade jag med en kvinna som var där med sin svårt allergiska Berner, det var hennes 7:e och ingen hade blivit äldre än 5 år. Cancer,svåra leddefekter,allergi och magomvridning var orsaken till kort livstid. Nu hade hon en unghund som utvecklat allergi och var halt så hon befarade att Hd/Ad röntgen inte heller skulle vara bra.
    Hon har kanske världens otur men rasen är ju känd för sin ohälsa. 

  • myy

    Det är en av de absolut mest sjukdomsdrabbade raserna, men ledproblemen är inte värre än för många andra raser. Däremot är tumörsjukdomar något som drabbar berner över hela världen. På SShk:s hemsida(hälsoregistret) kan man läsa om dödsorsaken för ett stort antal hundar. Kräver dock medlemsskap/lösenord numer.

    Man kan ju alltid öka oddsen att få en frisk hund genom att kontrollera syskon samt släkten bakåt. Hur gamla blev de, vad tävlade de i, finns HD, ED, knäproblem bland nära släktingar? EP? Njurar? Känd mental status?

    Gör man sin läxa rätt är chansen till en frisk hund förmodligen rätt stor jämfört med om man köper en oreggad/blandras på blocket. T.o.m. när det gäller en av de fyra sjukaste raserna.

     

Svar på tråden Fördelar & nackdelar med Berner sennen?