• Anonym

Denna olyckliga kärlek äter mig inifrån

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra, men jag kommer inte över mitt ex trots att det är MER än ett år sedan han lämnade mig. Jag försöker, men det går inte. Jag behöver nog nån slags hjälp. Går i terapi, men tycker inte att det har hjälpt alls. Jag mår skitkasst pga detta. 

Jag känner mig fullständigt hjärntvättad. Tänker på honom konstant, knappt minuter emellan gångerna. Det är helt omöjligt för mig att fungera normalt och jag lider verkligen av det. Tankarna gäller allt möjligt, från sånt han sa och gjorde till vad han har för sig nu, vem han är med osv. Jag håller på att grubbla ihjäl mig och det tar aldrig slut. 

Jag känner mig som besatt. Hur FAN slutar jag tänka på honom?! Jag har försökt med allt möjligt, men jag har ingen kontroll över detta. Gråter Det är fan inte normalt att tänka på exet så mycket och inte lyckas gå vidare efter så lång tid, jag vet det. Jag MÅSTE ha hjälp, men vet inte hur. Tänk om det inte finns nån hjälp och jag alltid måste ha det såhär? Då står jag inte ut. Det känns som att tankarna har fastnat i huvudet på mig och jag måste operera ut dem. Jag kommer inte längre ihåg hur det var att inte tänka på honom konstant. Snälla låt mig bli fri! 

Orkar inte ha det såhär mer... 

• Svar på tråden Denna olyckliga kärlek äter mig inifrån
  • Anonym

Har du kontakt med honom?
    Säg upp den isf. Prata inte, messa inte, ta bort från facebook. 

• Anonym
    Anonym skrev 2013-03-22 07:31:52 följande:
    Allt sånt är redan gjort. Kan ändå inte sluta tänka på honom. Har dessutom fått dille på att googla honom, så jag kan sitta flera timmar så. Blir tokig på mig själv och har försökt sluta med alla medel, men det enda som skulle hjälpa är att ta ifrån mig datorn och jag behöver den i mitt arbete. 

Känner att jag skulle behöva åka bort till nåt avlägset land i ett par månader och vara helt avskuren från all kommunikation.  
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-22 07:31:52 följande:
    Tyvärr har det hänt att jag hört av mig till honom. Kan få riktiga panikattacker när jag inte kan kontrollera mig alls, det enda som skulle hjälpa då är om nån annan handgripligen rycker ifrån mig telefonen + datorn och låser in mig nånstans. Jag kan alltså hamna i nästan psykostillstånd där jag blir besatt av att höra av mig. Har absolut INGEN kontroll över mitt beteende. 

Jag orkar snart inte längre... Varje vaken stund är en pina. Jag vill bara bli fri från den här smärtan, om jag så ska skjuta skallen av mig. Jag blir tokig av att ha det såhär. 
  • Anonym

Jag ger snart upp det här pissiga livet. :( Orkar inte ha ångest dygnet runt och må såhär.

Ingenting funkar, kan inte jobba, äta, sova eller ha ett normalt fungerande liv. Kan knappt koncentrera mig. Glömmer saker. Känner mig stressad som fan hela tiden. Blir inte glad av nånting. Blir irriterad på allt och alla. Är helt isolerad. Kommer knappt upp ur sängen vissa dagar utan bara sover för att jag ätit ångestdämpande som ska lindra smärtan.  

Jag ser ingen annan möjlighet än att göra slut på mig själv. 

• Anonym (sajko)

hej! Går du i KBT? Om inte, testa det istället. 

Där får du konkreta verktyg för att öka de beteenden som det finns underskott på, för att konkurrera ut det som är dina överskottsbeteenden.

Dina överskottsbeteenden är att minnas, älta, tänka och sörja kring exet. Har du även beteenden som syftar till att hoppas, ta kontakt, söka kontaktvägar och eftersöka information om hans göranden och låtanden, är det också överskott.

Överskotten tar mycket av din tid och energi och framförallt skapar de känslor och tankar som du mår dåligt av.

Underskotten kan vara att träffa andra, att motionera, att utöva intressen, att se på film, att tänka positiva tankar om vad du vill göra i framtiden, att föreställa dig dig själv ett par år framåt i tiden och fokusera på var du vill befinna dig då och allt annat i livet som får dig att må bra och som gör det svårt för dig att utföra dina överskottsbeteenden.

Det här kan vara svårt i början men där har du hjälp av psykolog/terapeut som kan stötta dig i att ta lagom stora steg, att fokusera på en sak i taget och att inte ställa för höga krav på dig själv. Samt, inte minst, ge dig feedback på dina framsteg.

Lycka till. 

• Anonym
    Anonym (sajko) skrev 2013-03-22 08:03:40 följande:
    hej! Går du i KBT? Om inte, testa det istället.  Där får du konkreta verktyg för att öka de beteenden som det finns underskott på, för att konkurrera ut det som är dina överskottsbeteenden. Dina överskottsbeteenden är att minnas, älta, tänka och sörja kring exet. Har du även beteenden som syftar till att hoppas, ta kontakt, söka kontaktvägar och eftersöka information om hans göranden och låtanden, är det också överskott. Överskotten tar mycket av din tid och energi och framförallt skapar de känslor och tankar som du mår dåligt av. Underskotten kan vara att träffa andra, att motionera, att utöva intressen, att se på film, att tänka positiva tankar om vad du vill göra i framtiden, att föreställa dig dig själv ett par år framåt i tiden och fokusera på var du vill befinna dig då och allt annat i livet som får dig att må bra och som gör det svårt för dig att utföra dina överskottsbeteenden. Det här kan vara svårt i början men där har du hjälp av psykolog/terapeut som kan stötta dig i att ta lagom stora steg, att fokusera på en sak i taget och att inte ställa för höga krav på dig själv. Samt, inte minst, ge dig feedback på dina framsteg. Lycka till. 

Kbt har inte hjälpt mig ett skit! Hat gått i det i ett helt år nu utan resultat.
    Anonym (sajko) skrev 2013-03-22 08:03:40 följande:
    hej! Går du i KBT? Om inte, testa det istället.  Där får du konkreta verktyg för att öka de beteenden som det finns underskott på, för att konkurrera ut det som är dina överskottsbeteenden. Dina överskottsbeteenden är att minnas, älta, tänka och sörja kring exet. Har du även beteenden som syftar till att hoppas, ta kontakt, söka kontaktvägar och eftersöka information om hans göranden och låtanden, är det också överskott. Överskotten tar mycket av din tid och energi och framförallt skapar de känslor och tankar som du mår dåligt av. Underskotten kan vara att träffa andra, att motionera, att utöva intressen, att se på film, att tänka positiva tankar om vad du vill göra i framtiden, att föreställa dig dig själv ett par år framåt i tiden och fokusera på var du vill befinna dig då och allt annat i livet som får dig att må bra och som gör det svårt för dig att utföra dina överskottsbeteenden. Det här kan vara svårt i början men där har du hjälp av psykolog/terapeut som kan stötta dig i att ta lagom stora steg, att fokusera på en sak i taget och att inte ställa för höga krav på dig själv. Samt, inte minst, ge dig feedback på dina framsteg. Lycka till. 

• Anonym (sajko)
    Anonym skrev 2013-03-22 08:08:32 följande:

Kbt har inte hjälpt mig ett skit! Hat gått i det i ett helt år nu utan resultat.
    Varsågod, det var så lite så:-/

Nej men allvarligt, om du gått i KBT, känner du igen det jag beskrev i mitt förra inlägg? I så fall, har du gjort dina hemuppgifter? Grejen med KBT är att man gör jobbet själv, inte att man blir "botad" i samtal med en terapeut.  
  • Anonym (sök rätt hjälp)
    Anonym skrev 2013-03-22 08:08:32 följande:

KBT skrapar bara på ytan. Jag gick flera år tills jag insåg att det inte kommer att funka för mig. Jag rekommenderar psykodynamisk psykoterapi. Du kontaktar en leg. psykolog, leg. psykoterapeut. Din hjärna spelar dig ett "spratt" (spratt är såklart ett väldigt oskyldig ord för det hela) och dom kan hjälpa dig att reda ut på vilket sätt. Jag trodde att jag ALDRIG skulle ändras eftersom jag levt hela mitt liv med stark ångest. Men det gjorde jag och inser nu hur fel jag hade.
Svar på tråden Denna olyckliga kärlek äter mig inifrån