Mollusker
Vår 5 åring har mollusker (antar jag) på ena armen, små små som klias. Görs något åt sådant?
Vår 5 åring har mollusker (antar jag) på ena armen, små små som klias. Görs något åt sådant?
Nix det bör läka ut av sig självt. Om dem blir riktigt stora och besvärande kan man få läkarhjälp - då skrapas dem bort, men det gör i regel så ont att sjukvården vill låta bli in i det längsta (det är vad jag hört)
Min yngsta son var full med mollusker i somras/höstas. Han hade under ena armen (både längs arm och sida) samt där blöjan sitter. Han kliade sönder sina emellanåt men dem försvann efter ungefär ett halvår.
Nu har äldsta sonen mollusker men inte så många och han kliar lite då å då på dem men verkar inte lida av dem.
Vår son har visserligen bara haft en men vi använde lite "vårt-fri" (tror jag det heter) på den för att den skulle försvinna fortare. Det är ju ett "milt" vårtmedel som bara behöver sättas på 1g/v och de flesta är borta efter ett par behandlingar bara. Visserligen dyrt men...
Enligt barnläkaren vi träffade när min dotter var liten och hade mollusker (vid vanlig koll på bvc) tipsade om att man kunde ta outspädd, parfymfri lactacydtvål och dutta på med en topz några gånger per dag. Dotterns mollusker försvann efter ett par veckor. Tänkte att de kanske ändå hade försvunnit då, utan behandling, för hon hade ju haft dem ett tag. Men när sonen föddes några år senare och oxå fick mollusker testade jag på honom oxå och de försvann ännu snabbare! Så den där mjölkaktiga lactacydtvålen är mitt tips!
tack för tippset!
Tack för tipset, ska köpa hem och testa för hon kliar och de är irriterande. Ser nästan ut som små blåsor..gör dom det?
Ja dem ser ut som blåsor.
Men ska man bara låta de vara? Tycker bara det blir fler och fler på armen
Testa Pleurocaps som säljs på apoteket i Finland under namnet Remasan.
Molluskerna tydligen försvinner helt och man blir immun mot dem.
Tycker fortfarande att du ska testa Lactacyd. Mina barn har inte fått tillbaka några mollusker.. Dessutom är det billigt och lätt att få tag i.
Enda negativa är att huden kan bli lite röd. Men då kan man dutta på tvålen och låta den verka en stund och sedan torka av den med en fuktig bomullstuss eller nåt.
Jag hade molusker och de försvann av sig själva. Dock har jag små ärr av dem.. men det är inget jag tänker på alls. och de försvinner mer och mer :)
Har läst här på fl att en del tycker det fungerar med alsolsprit. Man duttar på morgon och kväll. Även zinksalva och zinkplåster ska visst fungera. Själva har vi testat salvan microcid från apoteket. Det blev mkt bättre men alla försvann inte. Nu testar vi alsolsprit och idag såg jag att ta blivit röda och skrumpnat ihop!
Två skulle det stå. Två hade skrumpnat