• Anonym (undrande.....)

Funderar på att inte släppa barnen till pappan!!!!

Som så många andra trådar här.....Finns en "bonus"mamma som tycks avsky barnen. Under jullovet så var hon fullständigt vidrig mot barnen. Det ena barnet har tidigare mått ganska dåligt av situationen hos pappan och har fått gå på samtal om det,först på BUP och sen skolkuratorn. Barnen har inte varit där sedan julen så jag hoppades på att det inte skulle bli ngt umgänge men nu har pappan hört av sig.....Ont i magen av tanken på att bonusmamman ska få härja med barnen på kvällar och nätter igen med gap och skrik,suck :(

• Svar på tråden Funderar på att inte släppa barnen till pappan!!!!
  • Anonym (Soc)

Du, har inte makten att förhindra eventuella umgängen, det kallas umgängessabotage och kan kosta dig senare.

Kontakta Soc/familjerätten i din kommun istället.

• Anonym

Vad har hon gjort? Är det ingen som har anmält henne?
    Vad har bup och kuratorn sagt?

• Anonym

På vilket sätt anser du att hon är dum mot barnen? har du pratat med henne och fått hennes version sv saken?

• Anonym (undrande.....)
    Anonym (Soc) skrev 2013-03-22 12:39:04 följande:
    Du, har inte makten att förhindra eventuella umgängen, det kallas umgängessabotage och kan kosta dig senare.

Vi har varit på samtal om hur det ska se ut med umgänge. Vi har pratat om vad som räknas som kränkande tex och hur barnen mår av sådant men det gav inget resultat i verkligheten. Så jag vet inte hur familjerätten ska kunna göra mer tyvärr.
    Anonym skrev 2013-03-22 12:39:24 följande:
    Vad har hon gjort? Är det ingen som har anmält henne?
    Vad har bup och kuratorn sagt?

Hon hotar med att ta halvsyskonen och flytta ifrån pappan så att de stora inte ska få se halvsyskon mer. Detta skriker/vrålar hon ofta flera gånger under en helg och hennes egna biobarn grät under vardagsrumsbordet  under första levnadsåret. Numera så tröstar hennes 3åring mitt ena barn som far illa av detta.

Bup  tyckte att vi skulle ha riktlinjer för hur umgänget skulle se ut. Tex att bonusmamman inte skulle vara själv med barnen för då har det varit värst. Pappan ska hela tiden finnas där under tiden för att styra upp osv. (helt horribelt egentligen).
    Anonym skrev 2013-03-22 12:40:05 följande:
    På vilket sätt anser du att hon är dum mot barnen? har du pratat med henne och fått hennes version sv saken?
    Hon skriker ibland att barnen borde ha stryk och att det är pappans uppgift att ge dom det....? Hon gömmer deras laddare och kläder. Hotar sedan med att slänga dessa om barnen inte kan säga var sakerna finns...? (jättekonstigt tycker jag). Barnen säger att dom absolut inte får äta sig mätta för hon ska ofta ha 2 portioner och då räcker maten inte....? 

Jag har pratat mycket med pappan och han erkänner situationerna så det är inget som barnen hittar på. Däremot så ursäktar han sin sambos beteende in absurdum och det retar mig att han tycker att det är okej att sambon gör sådana här saker för att hon tex saknar sin egen pappa osv...

• Anonym (undrande.....)

Vore skönt att få ventilera med fler som kanske har en annan syn på detta än vad jag har....

• Lilith Dark

En förälder har aldrig umgängesrätt, det är det alltid barnet som har. Om du bara håller barnet hemma utan att erbjuda alternativ så är det umgängessabotage. Om du däremot erbjuder andra förslag på umgänge, utifrån vad barnet mår bra av, så är det inte umgängessabotage.

Enligt lagen är all kontakt umgänge, även telefonsamtal. 

6 kap. 15 § FB

"Barnet skall ha rätt till umgänge med en förälder som det inte bor tillsammans med. Umgänget kan ske genom att barnet och föräldern träffar varandra eller genom att de har annan kontakt."

LILITH - Boktokig mamma med Borderline www.lilith.se
  • Skopan

Vilken underbar pappa till dina barn som väljer att ha henne kvar !

• Lilith Dark

Ska man se det krasst så har han ju valt sin nya framför sina barn. Han är fullt medveten om vad som pågår och väljer att fortsätta den relationen trots att det kan göra att barnen inte kommer dit.

• Lilith Dark
    Anonym (Soc) skrev 2013-03-22 12:39:04 följande:

Tvärt om så har hon allt "makt" hon vill. Det är hennes skyldighet enligt lag som vårdnadshavare att inte släppa iväg barnet om det far illa, Om hon släpper iväg barnet när hon vet att det finns en stor risk så kan det om det vill sig illa bli hennes "fel". Fråga vilken familjerättsjurist som helst.
  • LFF
    Skopan skrev 2013-03-22 15:14:42 följande:
    Vilken underbar pappa till dina barn som väljer att ha henne kvar !

Tja, han verkar ju ha gemensamma barn med kvinnan också, barn hon hotar att ta med sig så de aldrig får träffa sina syskon på pappans sida (och pappan skulle jag tro, kvinnan låter inte frisk). Det är som att välja mellan pest och kolera.
Svar på tråden Funderar på att inte släppa barnen till pappan!!!!