• Anonym ((orolig9)

Friskanmälan vid barns födelse?

Hej,

jag är sjukskriven 50% pga ångest och depression. Jag har varit sjukskriven sedan mitten av februari och fått en första utbetalning från er som gäller perioden 25/2 till 7/3. Sjukskrivningen gäller till den 15/4. Det enda problemet är att jag är höggravid med beräknad förlossning i början av april. När jag blev uppringd av min personliga handläggare (som tyvärr inte kunde svara på den fråga jag ställer här) sa hon att jag måste friskanmäla mig när barnet föds. Jag är ju inte sjukskriven för att jag är gravid och vet i nuläget inte hur jag kommer må när barnet föds (dvs om jag klarar av att ta hand om det på egen hand). Jag förstår att jag inte kan få sjukpenning om jag vårdar mitt nyfödda barn men så länge pappan är hemma (10 dagar) bör jag väl kunna vara fortsatt sjukskriven? Det stressar mig mycket att behöva tänka på att göra en friskanmälan samma dag som barnet föds eftersom jag 1. inte vet om jag kan bedömma hur jag mår då och 2. inte vill behöva sitta i telefonkö till FK från förlossningen. Kan jag inte ringa efter några dagar och meddela från vilket datum friskanmälan ska gälla?

Jag undrar också vilka brytdagar ni har? Min handläggare sa att jag kommer bli återbetalningsskyldig om jag är hemma med en nyfödd och samtidigt får sjukpenning. Hon menade att jag måste se till att friskanmäla mig (dvs föda barnet) så att det stämmer med era utbetalningsdatum/brytdatum. Annars löper bara utbetalningen av sjukpenning på och jag måste betala tillbaka.

Allt detta känns så rörigt att jag funderar på att friskanmäla mig trots att jag inte mår bra och inte klarar av att jobba.

Hoppas på snabbt svar. 

• Svar på tråden Friskanmälan vid barns födelse?
  • Försäkringskassan

Hej!
    Om du inte klarar att  vårda barnet efter födelsen, ska en läkare sjukskriva dig på nytt.  Försäkringskassan bedömer då  din förmåga att vårda barnet.
    Läs mer i vår vägledning, avsnitt 10:18, sidan 214:
    http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/d4a11a31-00bc-441d-be52-1cea5720e91a/vagledning-2004-02.pdf?MOD=AJPERES

Du får anmäla dig frisk, när du klarar av att kontakta Försäkringskassan. Om det är vid utbetalningstidpunkten, då får du alltid alternativ att välja hur du vill betala tillbaka ersättningen. Endera betala in på ett inbetalningskort eller dela upp inbetalningen på flera gånger, till exempel att dra ett belopp från framtida utbetalning av föräldrapenning eller annan förmån. 

Hälsningar
    Sune, handläggare

• Anonym ((orolig9)

Okej,
    tack för länken. Några frågor:

1. Jag förstår det som att man inte kan vara sjukskriven från sitt jobb och man hade planerat att vara föräldraledig samma period (med eller utan föräldrapenning) INNAN barnets födelse. Stämmer det?

2. Jag hade, innan jag blev sjukskriven, planerat att arbeta min sista dag innan barnets födelse idag. Ska jag då göra en friskanmälan från och med imorgon?

3. Och blir jag i så fall återbetalningsskyldig? Jag vet ju fortfarande inte vilket datum som är brytpunkt men om den är 20:e som med övriga ärenden hos er borde jag rimligen få en utbetalning som gäller perioden 7/3–20/3 nu i slutet av mars och sedan en som gäller perioden 21/3–22/3 i slutet av april. Korrekt?

Tacksam för svar på samtliga frågor! 

• Försäkringskassan

Hej,

1. Är du tjänstledig från jobbet i samband med graviditet så görs inte bedömning rätt till sjukpenning mot ditt jobb. Däremot kan du få sjukpenning vid föräldraledighet om man inte kan ta hand om ett barn, detta även om du inte fått barnet ännu. Du kan även läsa det på sidan 215.

2. Är du så pass sjuk att du inte kan ta hand om ett barn så ska du inte göra en friskanmälan när du är föräldraledig. Generellt sett så kan man få sjukpenning även efter förlossningen om man är fortfarande är sjuk även om det brukar vara så att sjukpenningen räcker fram till dagen innan förlossningen. Eftersom det är ändå din personliga handläggare som kommer att göra bedömning rätt till sjukpenning skulle jag rekommendera att försöka komma överens med denna över hur ni ska göra. Om du vill göra en friskanmälan så kan du även göra det direkt på mina sidor med hjälp av e-legitimation eller Bank-id.

3. Då det beror på situationen om du blir återbetalningsskyldig eller inte så är det väldigt svårt att svara generellt angående detta.   

Hälsningar
    Anders, handläggare

Svar på tråden Friskanmälan vid barns födelse?