• Angelica1979

Söker föräldrar som fått beviljat korttidsboende eller stödfamilj till litet barn!

Hej!

Jag söker föräldrar till barn i ungefär samma ålder och med liknande diagnoser som min dotter. Jag vill hitta er som fått korttidsboende, stödfamilj eller avlösarservice mer än 20 timmar/månad beviljat från er kommun (LSS).

Vi har en dotter som fyller 4 år i sommar. Hon har diagnosen autism, utvecklingsstörning samt generell språkstörning. Diagnosen fick vi för ett år sedan. Nu ska vi även påbörja en kompletterande utredning för adhd samt en utredning av misstänkt epilepsi.

Vår dotter är enormt krävande och jag och min sambo har nyligen separerat för att vi inte kan vistas tillsammans hela familjen (bor varannan vecka, barnen flyttar ej på sig utan vi). Dotterns problembeteenden ökar markant då både jag och min sambo är med henne. Hon blir extremt pappig så fort han är med och jag får inte göra något med henne. Vi har även en frisk son som är 7 år som hela får komma i andra hand. Både jag och min sambo har varit kraftigt stressade och utmattade en längre tid. För min del har det gått så långt som till självmordstankar. Vi vill kunna leva tillsammans som familj, men utan stöd känns det omöjligt.

Dotterns problembettenden är i korta drag: slåss, river, bits, gnäller, skriker, gråter, kastar saker, tar sönder saker, vägrar ställa upp på krav, kräver att man konstant ser till henne och hennes behov. Utvecklingsmässigt befinner hon sig ungefär på en 2-årings nivå. Hon pratar inte som ett barn i sin egen ålder men kan säga en hel del ord fast med dåligt uttal. Enstaka 2-ordsmeningar. Hon har inga stora motoriska problem (lite efter) eller andra sjukdomar (möjligtvis epilepsi som endast uppträder nattetid).

Vi har ansökt om korttidsboende en helg/månad för att kunna reparera vår relation, ge tid till vår son samt ha ett "normalt" liv med egen tid ett par dagar i månaden. Detta har vi fått avslag på. Vi har 15 timmar avlösarservice/månad beviljade och nu beviljar kommunen ytterliga 5 timmat/månad i stället för korttidsboende.

Handläggaren hänvisar till att föräldraansvaret är stort för barn i den här åldern och att vi därför inte kan få korttidsboende beviljat.

Jag vill nu hitta er med liknande situation men som fått korttidsboende beviljat i er kommun. 

Jättetacksam!

/Angelica 

• Svar på tråden Söker föräldrar som fått beviljat korttidsboende eller stödfamilj till litet barn!
  • Aaglars

Åååååh Hjärta Vi befinner oss inte alls i den situationen. Men jag vill bara visa mitt deltagande och hoppas att ni snart får rätt stöd och hjälp! För det behöver ni hela familjen för att överleva.

Kramar och tankar från mig // Charlotta 

• Busbellan

Min son var visserligen lite äldre när vi fick korttids (5,5 år) men jag är övertygad om att vi hade fått det tidigare om vi ansökt om det. Från 5,5 års ålder har han haft var tredje helg fre-sön och en natt i veckan.
    Han har autism och medelsvår utv.störning (lindrig vid 5,5 år) 

Mamma till Nora, August och Ella
  • Angelica1979
    Busbellan skrev 2013-03-22 16:23:26 följande:
    Min son var visserligen lite äldre när vi fick korttids (5,5 år) men jag är övertygad om att vi hade fått det tidigare om vi ansökt om det. Från 5,5 års ålder har han haft var tredje helg fre-sön och en natt i veckan.
    Han har autism och medelsvår utv.störning (lindrig vid 5,5 år) 
    Tack för svar! I vilken kommun bor ni?

Har det funkat bra med korttids för er? 
  • Angelica1979
    Aaglars skrev 2013-03-22 16:06:27 följande:
    Åååååh Hjärta Vi befinner oss inte alls i den situationen. Men jag vill bara visa mitt deltagande och hoppas att ni snart får rätt stöd och hjälp! För det behöver ni hela familjen för att överleva.

Kramar och tankar från mig // Charlotta 
    Tack Charlotta!
  • Busbellan

Vi bor i Ljungby kommun. korttids har funkat hur bra som helst, sonen har trivts från början och personalen är underbar. Han är ju 9,5 år nu så har varit där ett bra tag. har även en hel vecka under sommaren nu. Stödfamilj har aldrig varit något alternativ för oss, han behöver en mycket anpassad miljö annars går saker lätt sönder

Mamma till Nora, August och Ella
  • Mumin80

Har ni fått nån annan hjälp, hab eller psykologkontakt, eller annan hjälp med hur ni kan bemöta dottern? Sånt kan ju vara lättare att få/kräva, och kan hjälpa mycket i vardagen. Vi har två döttrar, tre och ett. Den äldre utreds just nu för ev autismspektrumstörning, och har/har haft ett beteende/svårigheter som låter ganska likt er dotter. Häftigt humör, efter med språket, envis som synden, inga problem med motoriken (före sin ålder faktiskt), och samspel mer på sin systers nivå än jämnårigas. Vi har i samarbete med bvcpsykologen och förskolan jobbat mycket med att anpassa dotterns omgivning och minska stressen för henne, bemöta henne på hennes egen nivå utan att ställa för mycket krav och att undvika och avleda konflikter (vi har gränser och regler, men försöker på olika sätt styra henne till att inte "stöta in" i dem). Vi jobbar också lite med tecken, och har börjat med bildscheman. Vi märker att både dottern och vi mår mycket bättre nu än vi gjorde för ett halvår sedan. Det är inte lätt dock, mycket upp och ner är det. Och vi tar så mycket hjälp vi kan av släkt och vänner. Men blir det för mycket så finns ju bvc-psykologen också, inte bara för barnen utan också för oss föräldrar. Och t.ex. bvcpsykologen kan ju inte avslå att träffas, bara låta en vänta väldigt länge ;) Ta hand om er själva och varann, på alla sätt ni kan. Och överklaga beslutet, naturligtvis :)

• katten89

Har inget att komma med egentligen, vill bara säga att jag verkligen hoppas att det löser sig för er!

• Liten elak och intelligent

Jag vill mest säga att jag verkligen tror att ni kan få korttids. Jag har jobbat på korttids och vårt yngsta barn där då var i tvåårsåldern.

• 060810

Sök via socialtjänstlagen istället för LSS!

Jag har stödfamilj till mina barn som är mellan 2.5-6.5 år.
    Minsta dottern har en helg i månaden, de två stora på 5 och 6.5 har varannan helg. Utan det skulle jag inte orka överhuvudtaget!

Min 5 åring har autism och dottern på 6.5 har Aspergers så det är tufft + att 2.5 åringen har sin egna problematik och speciella behov.

• marienna

Vår dotter har autism, adhd, och utvecklingsstörning. Beviljats 20 Tim avlösare i månaden, samt 1 dygn stödfamilj och ett dygn kortis. Dottern är 5,5 år, har haft kramper men ännu inte konstaterad epilepsi. Har ett yngre barn. Har inte kunnat få en bra avlösare ifrån kommunen som funkar ihop med vår dotter.

Svar på tråden Söker föräldrar som fått beviljat korttidsboende eller stödfamilj till litet barn!