• Anonym (Frustrerad mamma)

Vi har blivit anmälda till soc bara för att vår 12 åring kör moped!

Har fått en kallelse till SOC där de vill utreda om vi är lämpliga föräldrar bara för att en surgubbe till granne har anmält att vår son kör moped. Han är 12 år och har kört moped och cross ända sedan han var 5 år, dock inte på vägen. Nu har han börjat köra lite försiktigt på grusvägen hemma i byn och givetvis passar inte det gubben

Kan något hända oss med vårdnaden bara för detta? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-22 16:42
    Har bestämt mig för att ringa soc och säga att vi inte har något att diskutera, att det är grannfejd som ligger bakom denna okynnesanmälningoch att om de vill diskutera ev mopedåkning så får de be grannen vända sig till polisen istället. Kommer förneka all kännedom att min son har åkt moped utanför tomten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-25 10:01
    Jag har precis pratat med SOC och frågat om anmälan kom från polisen eller från gubben och först ville de inte säga det utan insisterade på att vi skulle träffas. Jag sa att jag inte har tid att lägga på okynnesanmälningar om de kommer från en person som är känd rättshaverist och att de måste säga vem som anmält om han inte gjort anmälan anonmymt. Jag ställde frågan rakt ut och krävde rakt svar, är det grannen eller polisen. Då svarade de grannen.
    Bra sa jag, grannen ljuger och hittar på, är dessutom en hustrumisshandlare (inte vet jag men jag sa så) och att eftersom alltihop är en lögn så är det inget att diskutera. Jag har koll på mopeden och vet att han inte har kört, punkt slut. Vill grannen jävlas mer med mig så hänvisar jag honom till polisen och inte SOC, först om SOC kan visa att polisen har klarlagt skuldbördan och att vår son verkligen har kört kommer jag att lägga tid på dem.
    Jaha, sa tanten, vi får se, om du inte vill träffa oss så är det ju inte mycket som vi kan göra. Jag önskade henne en trevlig dag och sa att jag uppskattar att de gör sitt jobb, haha!

• Svar på tråden Vi har blivit anmälda till soc bara för att vår 12 åring kör moped!
  • Anonym

Det är ju olagligt, så varför tycker du att det är konstigt att er förmåga som föräldrar ifrågasätts?

• ex ungue leonem

Moppeåldern är 15 år även för er son.Bra reaggerat av grannen

Vill du läsa min blogg?
  • Anonym

Tror jag absolut inte. Sen är det iof olagligt Fy för gamla sura gubbar!!

• Anonym

Bara säga att du inte har en aning om vad han pratar om.
    Och de ggr er son kört har det varit under uppsikt av äldre i inhängat område.
    Lite osäker på om man kan köra utanför inhängnat område med vuxens uppsikt.

Lycka till med bevisa det.

• Elin 885

tjaaa alla ska följa de lagar och regler som gäller för dels de fordon man använder och dels de som finns i det landet man vistas i. även din son.
    jag hade också anmält.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Anonym
    Anonym (Frustrerad mamma) skrev 2013-03-22 16:08:19 följande:
    Har fått en kallelse till SOC där de vill utreda om vi är lämpliga föräldrar bara för att en surgubbe till granne har anmält att vår son kör moped. Han är 12 år och har kört moped och cross ända sedan han var 5 år, dock inte på vägen. Nu har han börjat köra lite försiktigt på grusvägen hemma i byn och givetvis passar inte det gubben

Kan något hända oss med vårdnaden bara för detta? 
    spelar ingen roll om det passar gubben eller inte. lag är ju lag... det är olagligt att köra bil utan körkort oavsett vart du kör bilen. Samma sak gäller för er, 12 år och kör moped, utan körkort ... det är en fara både för barnet och omgivningen.. utredningen hos soc kommer ju visa om något händer med vårdnaden men det låter hårt att ni ska bli av med vårdnaden helt men kanske en förmyndare eller kontaktperson utses... jag vet faktiskt inte....
  • Stefan75

Man får som underårig framföra mopeder och motorcyklar inom inhägnat område. Däremot är det svårt att avgöra vad som är inhängnat område. Tror inte att ni blir av med vårdnaden pga detta, det värsta som kan hända är att grabben får en prick i registret.

• Anonym (Frustrerad mamma)
    ex ungue leonem skrev 2013-03-22 16:12:31 följande:
    Moppeåldern är 15 år även för er son.Bra reaggerat av grannen
    Grannen är en sur gammal alkis som har ett horn i sidan till oss bara för att han är rädd för min man.
Svar på tråden Vi har blivit anmälda till soc bara för att vår 12 åring kör moped!