• Lizzie01

Mitt barn vägrar medicin

Jag har en fyra-årig dotter som måste äta penicillin och hon bara vägrar. Jag vet inte vad jag ska göra, har försökt allt! Är det någon som har några tips?Jag är desperat - hjälp!

• Svar på tråden Mitt barn vägrar medicin
  • Nordanvinden08

Det är jättejobbigt...jag har det likadant. Vi har försökt med ALLT! (Blanda i ngt annat, mutat med ngt gott efteråt mm mm) Men det gick aldrig, hon ville inte ha! Men tyvärr är det så att vissa saker måste man ta, som antibiotika. (Hon kan slippa alvedon vid feber tex då det inte alltid är nödvändigt)
    Vi får använda "sprutan" och hålla fast henne. Nu har vi gjort det ganska många gånger då hon varit sjuk och hon tycker inte om det(inte så konstigt) Så ibland lyckas vi att ge det i sprutan utan att vi håller fast henne. Vi berättar lugnt att det måste tas, och gör hon det inte själv eller med vår hjälp så kommer vi hålla fast henne och tvinga henne...
    Det är inte kul... Men ibland måste man:(
    Tröstar dock ordentligt efteråt och vi är lugna när vi ger det.
    Lycka till...

• Annelie 76

Testa först med att skaffa en med annan smak, det kan ev funka (alla smakar inte lika illa tydligen). Annars är det tvinga som gäller.

• Kerubmamman

För en del går det bättre med piller, dels att vissa barn klarar av att svälja tabletterna hela. Men även att det är lättare med krossade piller i exv sylt än massor av flytande.

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Litenåfin

Är det kåvepenin så är det typ omöjligt, det smakar ju fruktansvärt :)
    Vi har fått Zefadroxil ( tror jag det heter?!) istället och det är "godare" eller går iaf att dölja. Det behöver dessutom oftast bara tas en gång per dag :)

• dans

Knepigt med penicillin men jag har annars ett tips - Snorisar! Funkar kanon med min son (3). Finns på apotek eller snorisar.se

• pigglet

Ge en isglass att suga på en stund innan, så tungan blir riktigt kall.
    En stor sked chokladsås(eller sirap) just innan kåvepenin  lägger sig som en skyddande hinna på smaklökarna. In med sprutan (långt bak mot kinden), och så en sked till. Belöna med något gott efter, så man får bort den sista smaken.

Tips till nästa gång: be att få orala droppar. Samma sak, men koncentrerat - man behöver bara ge 1/5 så mycket. Eller tabletter.

Efter några dagar smakar det inte lika illa längre, så är det i alla fall för mina 3 barn.

Man vill ge just kåvepenin, helst inte någon annan sort eftersom det är ett bredare pencilin och man vill ge så smalt som möjligt. Det är för att vi har en hotande katastrof med recistenta bakterier, något som gör att vi inte kommer kunna behandla med pencilin längre. Tillbaks till att dö av luginflammation, blodförgiftning, hjärnhinneinflammation pga öroninflammation osv.
    Så att byta sort bara för att barnet inte tycker om smaken (det ÄR ju vidrig smak!) är verkligen inget att rekommendera. Man får prova allt annat innan.      

Svar på tråden Mitt barn vägrar medicin