• ceciliastjarna

Min dotter är vegetarian - folk vägrar acceptera det?

Jag har varit lakto-ovo vegetarian sen tonåring. Äter ägg och mejeriprodukter, men inte kött, fågel, fisk, kaviar, gelatin och andra restprodukter från djur. För mig har det alltid varit en fråga om vad som känns etiskt rätt. Älskar djur för mycket helt enkelt. Min man äter normalt och det är okej, det är hans val. Under min dotters uppväxt har det alltid serverats en blandning av våra koster. Ibland åt hon rödbetsbiffarna, ibland falukorven. Det var liksom inget konstigt med det, snarare en fröjd att hon vågade smaka så mycket. Nu är hon 13 år och bestämt sig för att bli vegetarian också, hon började för ung. 4 månader sen. Vi stöttar henne helt för vi förstår ju hennes resonemang, hon blir ledsen av tanken på att äta djur. En del, främst i släkten, är väääldigt skeptiska. Dom tycker det är farligt för en 13-åring att ha en sån kost... Att man inte får i sig alla nödvändiga ämnen. Det är ju inte alls sant! Krävs bara kunskap och erfarenhet.. Vilket vi har! Andra påpekar att hon använder vegetarianism för att dölja en ätstörning.. Visst är vår dotter väldigt smal men hon är bara så. Hon dansar mycket på fritiden och äter helt enkelt bra. :) och man var ju smal i tonåren helt enkelt.. Helt annan ämnesomsättning. Men jag vet inte hur jag ska få familj och skola att förstå. Varje ut-samtal med skolan har börjat med "ja, X äter fortfarande inte lunch.. Bara sallad ibland" (vilket är för att skolans "vegetariska" innehåller fisk! Fusk) och ja klart hon inte äter mycket då.. Men dom är helt inställda på en ätstörning tydligen. Uppskattar att dom bryr sig men det börjar bli fånigt.. Råd? Tips?

• Svar på tråden Min dotter är vegetarian - folk vägrar acceptera det?
  • Dotse

Jag har tyvärr inget bra råd när det gäller att hantera knäppgökarna, men däremot när det gäller kosten. Kan du inte börja skicka med dottern proteinbars eller påsar med nötter, torkad frukt och sånt som hon kan äta ihop med lunchen? Så får hon både en bättre lunch och komplement till den undermåliga maten de erbjuder, och dessutom så skulle det nog hjälpa henne att öka i vikt lite. 

• Tant Groda

Mycket dåligt att skolan inte erbjuder helt vegetariska alt till en som är vegetarian! Kanske något att påpeka?

• ceciliastjarna

Det där med proteinbars eller nötter är en jättebra idé. Jag ska köpa hem så kan hon alltid ha ett par i väskan :)

• DarkLink

Jag är inte vegetarian men jag kan tycka att det är lite ironiskt när köttätare slår sig för bröstet och säger att vi får minsann i oss all näring. Och vad äter vi? Köttbullar, fiskpinnar, mcdonalds, isbergssallad och gurka typ?!

• sextiotalist

Det är ju ett val hon har gjort, det ska accepteras. Min tonåring är allätare, men föredrar skolans vegetariska mat, för det är ofta godare och bättre mat än det dåliga köttet som finns i maten annars.
    Så det är tydligen olika från skola till skola, den här skolan har bra vegetariska alternativ. 

• MrsMommy

Vad är det för skola som inte fixar helvegetarisk mat????? Ta upp det med dem!

Gällande bars med nötter: i de flesta skolor är det förbjudet att han med nötter, ofta även mandlar och jordnötter, pga allergirisken. Tänk på det , bara.

• Dr Mupp
    DarkLink skrev 2013-03-24 08:08:22 följande:
    Jag är inte vegetarian men jag kan tycka att det är lite ironiskt när köttätare slår sig för bröstet och säger att vi får minsann i oss all näring. Och vad äter vi? Köttbullar, fiskpinnar, mcdonalds, isbergssallad och gurka typ?!
    Tala för dig själv. Bara för att du äter enformigt så gör inte vi andra det.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • ceciliastjarna
    MrsMommy skrev 2013-03-24 16:58:18 följande:
    Vad är det för skola som inte fixar helvegetarisk mat????? Ta upp det med dem!

Gällande bars med nötter: i de flesta skolor är det förbjudet att han med nötter, ofta även mandlar och jordnötter, pga allergirisken. Tänk på det , bara.
    Gäller inte i vår skola i så fall. :S Dom säljer snickers och liknande på deras café vid rastgården (som är i samma byggnad som skolan)
  • littlemisssunshine08

jag blev också veg när jag var 12, och i flera år var det många många som ifrågasatt det, både från familjemedlemmar och folk runt omkring. Det är 17 år sen, och jag är fortfarande veg.. 
    Tror det viktigaste för din dotter är att hon får i sig ordentligt med mat under lunchen, vägrar skolan laga veg utan fisk, så får hon väl ta med sig matlåda? Energybars i all ära, men någon lunch för en växande 13-åring tycker jag inte att det är. Om du äter veg så kan det ju inte vara svårt att göra en portion extra som hon får ta med sig till skolan?
    Det viktigaste, oavsett vad hon äter, är ju ändå att hon får i sig allt hon behöver, och en liten sallad + en energybar tycker jag verkar lite klent. Har hon hjälp hemifrån så ska det nog gå fint!

Lycka till! 

• mikroE

Såklart kan en 13-åring äta vegtariskt. Ligg på skolan att fixa riktig vegetarisk mat och funkar det inte så tycker jag de ska ge henne möjlighet att ha med matlåda och värma. Åtminstone i lärarrummet måste det väl finnas mikro. Samtidigt kan jag förstå att det känns pinsamt att ha med matlåda speciellt i tonåren och då är förslaget med proteinbars, nötter och kanske några frukter lite mer diskret och något hon är mer bekväm med. 

• phillipha

Annat som hon kan ha ned sig är kokta ägg (om ni äter det förståss) och ostkuber eller yoghurtbägare.

Men det verkar helskumt att skolan inte fixar helvegetarisk mat :O Tänk om man är fiskallergiak och veg vad ska man då äta?

Svar på tråden Min dotter är vegetarian - folk vägrar acceptera det?