Min dotter är vegetarian - folk vägrar acceptera det?
Jag har varit lakto-ovo vegetarian sen tonåring. Äter ägg och mejeriprodukter, men inte kött, fågel, fisk, kaviar, gelatin och andra restprodukter från djur. För mig har det alltid varit en fråga om vad som känns etiskt rätt. Älskar djur för mycket helt enkelt. Min man äter normalt och det är okej, det är hans val. Under min dotters uppväxt har det alltid serverats en blandning av våra koster. Ibland åt hon rödbetsbiffarna, ibland falukorven. Det var liksom inget konstigt med det, snarare en fröjd att hon vågade smaka så mycket. Nu är hon 13 år och bestämt sig för att bli vegetarian också, hon började för ung. 4 månader sen. Vi stöttar henne helt för vi förstår ju hennes resonemang, hon blir ledsen av tanken på att äta djur. En del, främst i släkten, är väääldigt skeptiska. Dom tycker det är farligt för en 13-åring att ha en sån kost... Att man inte får i sig alla nödvändiga ämnen. Det är ju inte alls sant! Krävs bara kunskap och erfarenhet.. Vilket vi har! Andra påpekar att hon använder vegetarianism för att dölja en ätstörning.. Visst är vår dotter väldigt smal men hon är bara så. Hon dansar mycket på fritiden och äter helt enkelt bra. :) och man var ju smal i tonåren helt enkelt.. Helt annan ämnesomsättning. Men jag vet inte hur jag ska få familj och skola att förstå. Varje ut-samtal med skolan har börjat med "ja, X äter fortfarande inte lunch.. Bara sallad ibland" (vilket är för att skolans "vegetariska" innehåller fisk! Fusk) och ja klart hon inte äter mycket då.. Men dom är helt inställda på en ätstörning tydligen. Uppskattar att dom bryr sig men det börjar bli fånigt.. Råd? Tips?