• Anonym

Måste man ha elnätsavgiften via EON?

Jag försöker hitta det billigaste alternativet för elförbrukning. Jag har nu storumans energi och betalar nätavgift till Eon. Men måste man verkligen ha det uppdelat så? Jag har gjort så för att jag någonstans hört att man måste betala nätavgiften till Eon även om man använder ett annat elbolag. Stämmer detta?

• Svar på tråden Måste man ha elnätsavgiften via EON?
  • Lattjo

Ett elbolag "äger" väl ledningarna och dom måste du alltid betala vad du än väljer. Jag betalar månadsvis till Telge energi men måste också betala kvartalsvis till Fortum för dom äger ledningarna eller nått sånt. Så ja, du måste dela upp det så om du inte väljer Eon till allt...

• Cajza85

Vi har eon o nätavgiften kommer inte ifrån alls. Tyvärr för den är löjlig...

• Anonym
    Cajza85 skrev 2013-03-23 08:10:48 följande:
    Vi har eon o nätavgiften kommer inte ifrån alls. Tyvärr för den är löjlig...

Är det nätavgiften som är löjligt? Om så är fallet, tror du inte att de dom äger och sköter ledningen som din el kommer via vill ha betalt för detta?
  • Cajza85

Haha jisses. Jo självklart men de är väldigt dyra. Jag har flyttat så många gånger att jag vet att eon är väldigt dyra. Var mer det jag syftade på.... Inte lätt för dig o veta dock

• Anonym

Som andra redan har skrivit så går det inte att byta nätägare, bara elleverantör. Regional och lokalnätsägarna är fasta.. Så vida de inte väljer att sälja av.

• Anonym

Har också EON som nätleverantör och det är rena jävla monopolet! Man har ju inget annat val än att betala till dem. Betalade senast 1000 kr för en månad. Svindyrt!

• Foxtrott

Jag tror att eon är bland de dyraste i landet på nätavgiften. Vi betalar mer i nätavgift från eon än i elförbrukning (också det från eon, efter att i åratal bytt elleverantörer hit och dit orkar vi fan inte bry oss längre och de är ju lika dyra allihopa ändå). Men vill man inte ha eon får man flytta till någon annan elnätsägares del av landet.

• Waldo

Om det är Eon som äger nätet där du bor så måste du betala nätavgiften till dom

Förbrukningen av själva elen kan du däremot ha hos det bolag som säljer billigas
    Precis som du har det ordnat nu.
    Men du kommer inte runt ägandet av nätet, det finns rad olika bolag som äger delar av elnätet och man får betala avgiften till den som äget nätet där man bor   

• Pimpinellan

Vi har också EON för själva nätet och det kommer man inte undan. Vilket bolag det är skiljer ju dock på var man bor. Dock annat billigare bolag på själva vad som går åt.

Svar på tråden Måste man ha elnätsavgiften via EON?