• Anonym (date)

Snabba middagstips, vad bjuda på?

Hej!

Min date kommer över ikväll, vi har aldrig träffats så nu är jag jätte nervös.
    Vi har bestämt att vi ska äta middag hemma hos mig, då det finns inga restauranger i närheten och så får man chans att prata lite mer.
    Har fått fria händer! Ok, jag är inte helt borta i köket och bjuder gärna vänner och bekanta men nu är det en date.
    Så ge mig era bästa tips! Något som inte går att misslyckas med, gärna med kyckling eller fläskfilé. Alla tips mottages varmt ;)
    Och vad bjuder man på till maten att dricka? (alkohol är uteslutet då han ska köra hit)

• Svar på tråden Snabba middagstips, vad bjuda på?
  • Anonym (date)

puffar

• belisa

Det här bjöd jag min man på Alla hjärtans dag!

KRÄMIG RISONI MED CHAMPINJONER OCH SPENAT (4 PORT)

250 g risoni

Grönsaksbuljong (1 buljongtärning per ½-liter vatten)

350 g färska champinjoner

10 cm purjolök

Smör

1-2 vitlöksklyftor

2 dl grädde

150 g färsk spenat (jag använde dock fryst bladspenat)

Salt

Peppar

Koka risonin i grönsaksbuljong.

Strimla champinjonerna och purjolöken och fräs i smör i stor stekpanna/wok eller kastrull.

Låt pressad vitlök fräsa med i någon minut.

Häll på grädden och låt koka ihop tills grädden tjocknat.

Lägg i spenaten och låt den sjunka ihop.

Tillsätt den avrunna, kokta risonin. Smaka av med salt och peppar

Servera med t.ex. sallad, kyckling, parmesan eller liknande.

Jag marinerade kycklingfilé och gav den en snabb stekyta i stekpanna och sedan körde jag den på 150° i ca 20 minuter. Efter det skar jag den i tunna skivor och blandade ner i risonin!

Extra tips: Skiva champinjonerna i en äggskivare, går snabbt och enkelt!

• Anonym (kyckling)

En förjälva god enkel kycklinggryta bidrar jag med :)

En hel grillad kyckling (helst varm då den är lättare att skala då.
    5 dl vispgrädde
    2-3 msk majonäs
    ca 1 msk  curry
    1 burk champinjoner

Ta och dela hela kycklingen så det blir lagom stora bitar, jag har även med skinnet
    Vispa gädden så den är lagom fast. He ner majonäsen och curryn, smaka av om det räcker med det.
    Lägg kycklingen i en form, och he över svampen. Sist stryker man på grädden över allt.

In i ugnen på 200 i 20 min, klart!

Ris eller pasta till men en sallad :)

Dricka, kanske citronvatten? 

• Ivanta

Berätta gärna hur det gick  

• Anonym (date)

Tackar, funderar för fulla muggar :) Jag äter inte svamp så gärna maträtter utan svamp eller något man kan ersätta med
    Vad skulle man kunna ha till snacks?
    Killen håller nere på kolhydrater men jag fick laga vad jag ville så, kanske något mitt emellan?
    tur jag har tid på mig än.

• Anonym (date)
    Ivanta skrev 2013-03-23 12:02:21 följande:
    Berätta gärna hur det gick  
    Absolut :)
  • Christi38

Jag kom inte på ngt bra recept men kan inte alkoholfritt vin passa, det är ju ändå en lördagsmiddag och dejt? :)

Gud så spännande med blind dejt, för det är väl mer sådan, är det genom vänner eller via nätet? Förlåt, nu var det inte det tråden skulle handla om men jag blev nyfiken när du skrev så där... ;)

Gratinerad Fläskfilé i ugn, i skivor varvade med tomatskivor i chilisås och till det ris och grönkrispig sallad är riktigt gott förresten! Till det varsin öl (Carlsberg har god alkoholfritt )

.

• Anonym
    Anonym (date) skrev 2013-03-23 12:04:33 följande:
    Tackar, funderar för fulla muggar :) Jag äter inte svamp så gärna maträtter utan svamp eller något man kan ersätta med
    Vad skulle man kunna ha till snacks?
    Killen håller nere på kolhydrater men jag fick laga vad jag ville så, kanske något mitt emellan?
    tur jag har tid på mig än.
    Oj, bara lite kolhydrater? En gratäng kanske? Blomkålsgratäng med skinka/bacon, tomat och ost och en sallad till det kanske?
Svar på tråden Snabba middagstips, vad bjuda på?