• ogidin

Hur lägger ni/du upp ert/ditt sparande?

Jag har den sista tiden funderat mycket på hur jag skulle vilja att vårt sparande var upplagt och skulle gärna vilja ha lite tips och tankar.

Jag tror att jag skulle föredra att ha olika konton för nöjen, husbuffert osv men vet inte vilka olika poster jag bör tänka på.

Hur gör ni/du?

Har ni något maxtak på något konto, typ "har vi 80 000 kr på huskontot är vi nöjda och lägger hellre pengarna på annat sparande/andra utgifter"? Vilket tak tycker ni är lämpligt för er på olika konton i så fall (husbuffert, buffert vid inkomstbortfall, osv)?  

Vad sparar ni till, specifika saker eller bara för sparandets skull? 

• Svar på tråden Hur lägger ni/du upp ert/ditt sparande?
  • Butterscotch

Vi sparar bara på två sätt: en större buffert som ska användas vid eventuell arbetslöshet, och en mindre buffert som vi kan ta av de månader utgifterna är större än inkomsterna (t ex vid köp av semesterresor, renovering/bygg etc). Vi ska börja amortera också, eftersom vi flyttar snart och lånen går då upp rätt ordentligt. Skulle gärna spara i aktier också men har inte tid/ork att sätta mig in i det.

• Plommongurka

Själv har jag bara ett sparkonto.. Tar sällan något därifrån. Sen ett konto som är till mitt barn. Men det står i mitt namn. Har funderat som du men kommer inte på hur jag ska göra. Men hade jag haft hus hade jag haft huskonto.. Och ev bilkonto. Resekonto oxå kanske ifall ni brukar åka på semester?

• Ms H

Jag skiljer inte på vad mitt sparande ska gå till. Däremot har jag flera konton, men det är för att jag vid olika tillfällen fått/hittat bra ränteerbjudanden, Tyvärr är jag inte alltid så noggrann med att flytta pengar till där de förräntar sig bäst, men försöker titta över det iaf ibland.

• FruLarsson

Jag gillar att spara i olika "högar".

Buffert - korttid (Om saker skiter sig och jag behöver pengar snabbt) ska vara en bestämd, relativt låg, summa hela tiden - har bil, hyr hus. Lånar jag av kontot en månad är det högprioriterat att fylla på med nya pengar så fort som möjligt vid nästa lön. Det är tillräckligt mycket pengar för att kunna laga bilen med om det skulle behövas (inbillar jag mig i alla fall)

Långtidsparande (skulle kunna gå till framtida hus men helst typ pension i värsta fall arbetslöshet) sätter över 10% av nettollönen. Inget tak.

Målsparande (till ev. hus, men i dagsläget mest som en bilbuffert alt. bilbyte i framtiden) konto i annan bank lite bättre ränta än i min vanliga bank, sätter av en bestämd summa varje månad. Inget tak ju mer pengar på kontot desto dyrare bil/hus kan man köpa sen.

Semesterkassa - ligger just nu lite på is då vi har planerat att inte åka på nån semester närmsta året, innan satte jag av en bestämd summa varje månad - det finns dock lite pengar kvar i kassan som kan användas om det ändå skulle suga i restarmen. Inte heller här finns något tak.

Hopp-och lek-kontot Pengarna som finns kvar när allt planerat sparande är sparat och alla övriga utgifter för månaden är betalda. Dessa pengar får gå till lite vad som helst, lite guldkant helt enkelt (elektronikprylar, shopping utöver det vanliga, dyra restaurangbesök osv). Har inget uttalat tak, skulle det bli för mycket pengar så skulle jag föra över till målsparande eller semesterkassa beroende på jag kände behövdes mest just då. Men av någon anledning brukar man alltid hitta på nått med pengarna innan det kommer så långt. 

Jag är inte stenhård med öronmärkningen. Vill jag köpa/göra nått "viktigt" kan jag alltid omprioritera pengarna men  mina konton ger en fingervisning om hur mycket jag har råd med i olika kategorier och hur mycket jag kan göra av med utan att "skämmas" (för mig själv då). Tex när jag köpte bilen så tog jag halva reskassan (med motiveringen att jag ju kunde åka på bilsemester med bilen sen), jag behövde en bil och pengarna fanns liksom och som sagt så är ingen resa planerad just nu ändå.

• ettheltannatliv
    FruLarsson skrev 2013-03-24 16:56:53 följande:
    Jag gillar att spara i olika "högar".

Buffert - korttid (Om saker skiter sig och jag behöver pengar snabbt) ska vara en bestämd, relativt låg, summa hela tiden - har bil, hyr hus. Lånar jag av kontot en månad är det högprioriterat att fylla på med nya pengar så fort som möjligt vid nästa lön. Det är tillräckligt mycket pengar för att kunna laga bilen med om det skulle behövas (inbillar jag mig i alla fall)

Långtidsparande (skulle kunna gå till framtida hus men helst typ pension i värsta fall arbetslöshet) sätter över 10% av nettollönen. Inget tak.

Målsparande (till ev. hus, men i dagsläget mest som en bilbuffert alt. bilbyte i framtiden) konto i annan bank lite bättre ränta än i min vanliga bank, sätter av en bestämd summa varje månad. Inget tak ju mer pengar på kontot desto dyrare bil/hus kan man köpa sen.

Semesterkassa - ligger just nu lite på is då vi har planerat att inte åka på nån semester närmsta året, innan satte jag av en bestämd summa varje månad - det finns dock lite pengar kvar i kassan som kan användas om det ändå skulle suga i restarmen. Inte heller här finns något tak.

Hopp-och lek-kontot Pengarna som finns kvar när allt planerat sparande är sparat och alla övriga utgifter för månaden är betalda. Dessa pengar får gå till lite vad som helst, lite guldkant helt enkelt (elektronikprylar, shopping utöver det vanliga, dyra restaurangbesök osv). Har inget uttalat tak, skulle det bli för mycket pengar så skulle jag föra över till målsparande eller semesterkassa beroende på jag kände behövdes mest just då. Men av någon anledning brukar man alltid hitta på nått med pengarna innan det kommer så långt. 

Jag är inte stenhård med öronmärkningen. Vill jag köpa/göra nått "viktigt" kan jag alltid omprioritera pengarna men  mina konton ger en fingervisning om hur mycket jag har råd med i olika kategorier och hur mycket jag kan göra av med utan att "skämmas" (för mig själv då). Tex när jag köpte bilen så tog jag halva reskassan (med motiveringen att jag ju kunde åka på bilsemester med bilen sen), jag behövde en bil och pengarna fanns liksom och som sagt så är ingen resa planerad just nu ändå.
    lite nyfiken på hur många konton du har i realiteten? ett konto för varje eller bokför du bara hur mycket som är öronmärkt till vad? 
  • FruLarsson
    ettheltannatliv skrev 2013-03-24 17:22:19 följande:
    lite nyfiken på hur många konton du har i realiteten? ett konto för varje eller bokför du bara hur mycket som är öronmärkt till vad? 
    I verkligheten har jag fler konton än de jag listat här. Glad

Men det finns ett exceldokument där allt är bokfört också så det blir lite mer överskådligt och lätt att hålla reda på hur mycket som finns i varje "kassa". 
  • Gladskit

Vi har hus och vår "struktur" ser ut så här;

Varsitt lönekonto med varsitt VISA-kort
    Varsitt pensionssparande (fonder)
    Ett sparande åt barnet, men i förälders namn (fonder)
    Ett gemensamt huskonto där vi sätter över lika mycket varje månad, sen dras alla räkningar gällande boendet därifrån. Även små renoveringar (tex. lämnade vi in köksluckorna på målning) dras härifrån.
    Ett gemensamt buffertspar, med ett tak på 100.000kr. När vi kommer över det med 15-20.000 så amorterar vi extra på lånet. Buffertsparandet är främst till huset men även semesterresor och sånt tas därifrån.

Den 2-3-4:e i månaden har vi båda fått lön och alla räkningar och autogiron har reglerats. Då går jag in och sätter av allt utom kanske 4-5000kr per person till buffertsparet. Vet jag att vi ska göra något särskilt så lämnar jag kvar mer pengar, som nu tex. ska vi köpa nya madrasser i påsk tänkte vi. Då får vi ha kvar lite mer. Men annars tycker jag att det funkar mycket bättre att ta bort det som ska sparas direkt, än att vänta till nästa lön kommer. För ser man pengarna på sitt lönekonto är det lättare att göra av med dem.

• En blå giraff

Jag har ganska många konton:

Lönekonto - lönen går in där, jag betalar räkningarna (förutom till huset) och sen behåller jag en summa på lönekontot varje månad som jag kan göra vad jag vill med. Det blir ofta konsumtion som till kläder eller äta ute.  

Gemensamt matkonto - jag och mannen har det kontot tillsammans med varsitt kort till. Går till mat i 1:a hand men det händer att vi tar därifrån till annat om vi har bra med pengar på kontot. Köpte t.ex. allvädersstövlar åt sonen igår för pengar på gemensamma matkontot.  

Linskonto - sätter in lite pengar varje månad som jag använder till linser och synundersökningar då det behövs. Har speciallinser som är väldigt dyra när jag måste köpa dem så det blir en jobbig klumpsumma annars.

Resekonto - Sätter in lite varje månad som ska vara till semestern.

CSN - konto - månadssparar till att betala av CSN för det är också dyrt varje gång det kommer en stor räkning.

Renoveringskonto allmänt - månadssparar 750 kr för att ha till allmän mindre renovering av huset eller att köpa möbler för.

Renoveringskonto kök/badrum - till stora dyra renoveringar som vi planerar framöver. Sätter undan olika stora summor beroende på vad vi har råd med varje månad.

Huskontot - här sätter vi in en bestämd summa varje månad och så dras lånekostnaderna härifrån. Vi sätter in lite mera varje månad än huset kostar. Och så kan vi ta överskottet om det behövs till huset. Har t.ex. köpt diskmaskin och tvättmaskin för pengarna. 

Gemensamma spar - ett allmänt sparkonto som jag och mannen har tillsammans. Detta är för en allmän buffert, om någon oförutsedd händelse sker, t.ex. att någon blir sjukskriven eller om bilarna måste bytas. Vi tar inte av det här kontot om det inte är akut.

Fondsparande - sätter undan några hundra per månad till barnens körkort här.

Sen har mannen lite annat aktiesparande också. Jag tycker det är jättebra att ha många konton så man vet exakt vilka pengar som ska vara till vad. Jag är nog en väldig trygghetsnarkoman....

• Coxia

Vi har också massor av konton

Lönekonto x2 med visakort. Här har vi bara fickpengar 

Sparkonto x2. Vanligt sparkonto där går det ut och in lika mycket ca under året. Här har vi tak. Här sätter vi bara in när vi har tagit ut. Går till mindre inköp. Pengar som är lätta att ta ut. 

Barnsparande. Står i mitt namn och vi sparar till barnen. Inget tak, men sparar fast summa varje månad.

Pensionsspar x2 Fondsparande 

Huskonto: Vanligt sparkonto med buffert till huset för renoveringar. Här har vi tak. När det är fullt så amorterar vi den summan istället. 

Framtidssparande: fond där vi sätter in allt som blir över. Detta används för alla stora utgifter som tex bilköp. 

Utöver detta har vi räkningskonto och matkonto. 

• Dina08

Vi sparar huvudsakligen i allmän buffert (i fonder) och på resekontot (kapitalkonto). Amorterar någon tusenlapp i månaden. Ska försöka göra en extraamortering snart, men vill gärna köpa nya möbler istället...

• camus

cash 100k på konto
    de används till större utgifter när det behövs (typ reparation i hemmet, ny klocka eller dyl)

Sparande därutöver till en aktiedepå på avanza. Det har vare sig varit en bra eller dålig affär men det är kul att äga aktier och följa med i bolagen.

Svar på tråden Hur lägger ni/du upp ert/ditt sparande?