FruLarsson skrev 2013-03-24 16:56:53 följande:
Jag gillar att spara i olika "högar".
Buffert - korttid (Om saker skiter sig och jag behöver pengar snabbt) ska vara en bestämd, relativt låg, summa hela tiden - har bil, hyr hus. Lånar jag av kontot en månad är det högprioriterat att fylla på med nya pengar så fort som möjligt vid nästa lön. Det är tillräckligt mycket pengar för att kunna laga bilen med om det skulle behövas (inbillar jag mig i alla fall)
Långtidsparande (skulle kunna gå till framtida hus men helst typ pension i värsta fall arbetslöshet) sätter över 10% av nettollönen. Inget tak.
Målsparande (till ev. hus, men i dagsläget mest som en bilbuffert alt. bilbyte i framtiden) konto i annan bank lite bättre ränta än i min vanliga bank, sätter av en bestämd summa varje månad. Inget tak ju mer pengar på kontot desto dyrare bil/hus kan man köpa sen.
Semesterkassa - ligger just nu lite på is då vi har planerat att inte åka på nån semester närmsta året, innan satte jag av en bestämd summa varje månad - det finns dock lite pengar kvar i kassan som kan användas om det ändå skulle suga i restarmen. Inte heller här finns något tak.
Hopp-och lek-kontot Pengarna som finns kvar när allt planerat sparande är sparat och alla övriga utgifter för månaden är betalda. Dessa pengar får gå till lite vad som helst, lite guldkant helt enkelt (elektronikprylar, shopping utöver det vanliga, dyra restaurangbesök osv). Har inget uttalat tak, skulle det bli för mycket pengar så skulle jag föra över till målsparande eller semesterkassa beroende på jag kände behövdes mest just då. Men av någon anledning brukar man alltid hitta på nått med pengarna innan det kommer så långt.
Jag är inte stenhård med öronmärkningen. Vill jag köpa/göra nått "viktigt" kan jag alltid omprioritera pengarna men mina konton ger en fingervisning om hur mycket jag har råd med i olika kategorier och hur mycket jag kan göra av med utan att "skämmas" (för mig själv då). Tex när jag köpte bilen så tog jag halva reskassan (med motiveringen att jag ju kunde åka på bilsemester med bilen sen), jag behövde en bil och pengarna fanns liksom och som sagt så är ingen resa planerad just nu ändå.
lite nyfiken på hur många konton du har i realiteten? ett konto för varje eller bokför du bara hur mycket som är öronmärkt till vad?