• entjej

Skillnad mellan första och andra förlossning?

Jag har fött ett barn och kommer kanske aldrig få något mer men undrar om...

Var det skillnad mellan er första och andra förlossning? Hur? Läste häromdagen att andra förlossningen brukar gå fortare. Var det så? Var det bättre eller sämre?  

• Svar på tråden Skillnad mellan första och andra förlossning?
  • TaSe

Första förlossningen tog ett dygn från första känningen. Det aktiva förloppet tog ca 12 timmar.

Den andra förlossningen startade med vattenavgång kl 20.00. Värkarna startade en timma senare. Vi var inne på förlossningen ca 21.30 och pojken är född 23.01

• Mabaja

För oss var första förlossningen mest ett tjatande om att åka in... Vattnet gick 24, värkarna startade direkt efter med 3 min mellan. Ringde fl 4 ggr och till slut sa min man bara att vi åker in och personalen sa bara att vi behövde inte ta med vår väska in för vi skulle bli hemskickade. Kom in vid halv 4-4... Ctg visade starka värkar men de ville inte undersöka eftersom vattnet gått. När jag fick krystvärkar vid 7-8 cm förstod de att jag menade allvar och gjorde en första undersökning... Fick rum vid 5 och en timme senare var hon ute.

Andra förlossningen var lugn. Vaknade av en värk vid 2.30. Åkte in (utan tjat och övertalan utan fick ett "dags att åka in") vid 4.15.. Framme strax efter 5, glesa värkar men öppen 6 cm. Vattnet gick 7.35 och hon kom 7.38... Andra gången var lugn, seg och lite tråkig men ja alldeles perfekt. :)

Första var bara ett evigt tjatande om att jag menade allvar.

• Bebbe3

För vissa stämmer inte det med att andra förlossningen är lättare. 
    Första för mig tog ca 5 timmar från det jag va öppen 4 cm, värkar va korta och det resulterade i att han fick tas med sugklocka då jag inte orkade.
    Andra va lika dant, tog ca 5 timmar från det jag va öppen 4 cm.
    Värkarna va då också väldigt korta och jag orkade inte. Det resulterade i att han fastnade med axlarna pga hans storlek och vikt.
    Är nu gravid igen med bf 11 augusti och blivit lovad ett kejsarsnitt pga min oro.
    Blev även sydd då jag fick stora bristningar under båda förlossningarna. 

Så för mig stämmer det inte alls att andra fl är lättare än den första. 

• hannis

För mig var det en enorm skillnad.

Första förlossningen hade jag riktigt onda oregelbundna värkar i fem dygn.  När jag väl åkte in till BB var jag öppen 6 cm. Öppnade mig sedan 4 cm i timmen så 4 timmar efter inskrivning föddes son nr 1 efter 12 minuters krystvärkar.  Hade jätteont och fick EDA samt lustgas. 

Andra förlossningen hade jag lätta oregelbundna värkar  i 9 timmar innan jag åkte in till BB. Trodde jag skulle bli hemskickad eftersom det inte gjorde ont...Då var jag öppen 10 cm. 8 minuters krystvärkar senare var son nr 2 född. Hade bara lustgas och klarade mig bra på det. 

• milli79

1a förlossningen började runt 01 på natten och tog 34h timmar från 1a värk (då gick även slemproppen) 17h på förlossningen. Hände dock knappt något så de ville skicka hem mig när jag väl kom in men jag vägrade för jag hade så ont. Tillsist tog de hål på hinnorna och gav värkstimulerande. Värkarna kom väldigt tätt men när det var dax att krysta så var huvudet lite snett så det blev sugklocka. En hemsk förlossning då jag inte sovit på flera dygn.

2a vaknade av värkar och gick upp o klockade men så blev de glesare så la mig med TENSen och lyckades somna om. Dagen efter hade jag värkar hela dagen men sällan och de blev tätare runt 17. 00.30 var vi på förlossningen och dottern är född 4h senare. Betydligt lättare återhämtning men extremt ont av värkarna så tog tillslut spinal bedövning.

• mrs caro

1an gick vattnet på natten 20tim efteråt va hon ute. 2an gick vattnet på Willys på eftermiddagen och 5tim efter va hon ute =) så Yes de va skillnad =)

• miniskrutten

Första förlossningen startade med vattenavgång 07:00, värkarna började runt 10:00. Var inne på förlossningen vid 13:20 och 17:40 är sonen född. Andra förlossningen starade med vattenavgång 03:30, värkarna började strax efter och 05:30 är dottern född. Var inne på förlossningen 1 h och 20 minuter totalt. Hade krystvärkar betydligt längre tid första graviditeten. Upplevde att jag hade lite bättre kontoll över in kropp andra gången, men i övrigt så kändes det på ungefär samma sätt.

• Flickan och kråkan

Båda var okomplicerad och lika i förloppet men andra gick fortare. Båda förlossningarna startade i v.37+.

Nr1: Vattenavgång 01, åkte in till förlossningen vid 08 och var öppen 7 cm när jag kom in. Öppnade mig cirka 1 cm i timmen efter det. Krystade i 30 minuter och ut kom en liten pojke.

Nr2: Vattenavgång 02. Åkte in till förlossningen vid 06 för att de ändrat rutiner och ville att man skulle komma in när vattnet gått. Klockan 06.30 var jag öppen 3 cm och önskade att vi hade fått vara hemma längre. Klockan 07.20 tittade ytterligare en pojke ut. Öppnade mig 7 cm på 40 minuter (INTENSIVT!), krystade i 10 minuter och ut kom ytterligare en liten pojke.

Svar på tråden Skillnad mellan första och andra förlossning?