Pimpinellan skrev 2013-03-23 16:00:08 följande:
Ne,de där proverna ska tas olika dar,annars blir svaret missvisande. LH och prolaktin tas dag 3,progesteron dag 21 eller en vecka efter äl. Tsh kan tas när som helst och hcg fattar jag inte alls varför de ska ta. Finns ju bara i kroppen när man är gravid ju?
Progesteron brukar hjälpa mot kort lutealfas,men frågan är ju varför den är så kort från början-är det brist på progesteron eller nåt annat fel.
Lycka till!
Tusen tack för svar. Jag tyckte också att proverna (försökte googla lite) borde tas på olika dagar. Progesteron provet lär bli rätt då, dag 21 (om jag räknar mensens första dag som dag 1) är just på onsdag. Men jag har inte fått veta om provet ska tas vid någon viss tid och om jag ska vara fastande eller inte..
När hon gjorde VUL så sa hon typ "ojdå" och sen började hon räkna för sig själv och sa något i stil med "du hade din mens..." och jag tyckte mig se något i livmodern men hon sa att det var någon östrogentillväxt? som hon också sen sa va normal. Jag fattar ingenting. Tänkte om hon tar hcg för att kolla om det var graviditet?
Jag tog ÄL test idag, digitalt och fick glad gubbe, men inget igår. Däremot för flera dagar sedan fick jag lika starka streck på ÄL-test... fattar ingenting där heller. Men om hon sett något på VUL hade hon väl sagt det direkt om jag varit gravid? För det hade hon väl sett?
Vet du vad det kan finnas för anledningar till kort lutealfas?
Anonym skrev 2013-03-23 16:04:28 följande:
Försök ringa till klinikens barnmorskemottagning, de bör kunna se vilka prover som finns beställda på dig och vilken dag de ska tas.
När du kommer till labbet så borde de också kunna se hur beställningen ser ut.
Jobbigt när det blir sådär förvirrat, det man kan trösta sig med är att det alltid kommer en ny månad då man får en ny chans att testa på rätt dag... Som barnlös sedan länge måste jag säga att en månad hit eller dit inte är något i det stora hela.
Tack för svar! Hon sa att jag skulle gå till min vårdcentral och ta proverna... jag fick några remislappar med mig där det står vilka prover, så vårdcentralen kommer ju inte veta något mer än de? hon var så himla konstig att jag började gråta mitt i allt för jag förstod ingenting. Förstår inte hur man kan ha en läkare som inte kan prata någorlunda ok. Kände mig sååå dum. Hon visste inte ens varför jag var där och började först prata om något helt annat jag sökte för, för ett halvår sedan. Det var så himla jobbigt och jag vet inte vart jag ska vända mig nu.
Hon sa också att min cellprov för ett år sedan var ju normal och där fanns inga tecken på infektion. Jag testade sen positivt för klamydia 6 månader senare. Men inte kollar man för klamydia på cellprovet??
Varken jag eller min man sen 3 år tillbaka har varit otrogen. Han testade negativt på klamydia,så jag måste ha fått det innan vi träffades och han är immun eller har läkt ut sig själv (som vissa säger att man kan)
Därför jag är så jäkla orolig att jag skulle fått skada på äggledarna också. Ingen tar mig på allvar :(