• Challe77

Varför vill min styvdotter inte prata med sin släkt?

Min tjej och hennes dotter å¨5 år har flyttat hit och bott ca 2,5 månader med mig i Sverige. Men när min tjej pratar/videochattar med sin släkt i thailand så vill inte min dotter prata med sin mormor, morfar, systerson. Dom blir såklart ledsna av detta.

Varför gör hon så?, kan det vara att hon känner att dom övergivit henne och att hon vill markera detta på detta sätt.

Vet heller inte om det är så bra att hon kollar på tecknade serier hela dagarna, detta kanske gör att hon inte vill göra nåt annat än att kolla på tv den stunden. Men hon har inga andra kompisar förutom dom på dagis, och just nu är det inte direkt så lätt att bara gå ut och hitta på saker, men man kanske borde begränsa denna tid...?

Hur tror ni hon tänker, ska be min flickvän fråga henne, det bästa är ju om hon själv kan berätta hur hon tänker.

/Kalle

• Svar på tråden Varför vill min styvdotter inte prata med sin släkt?
  • Essence

Hej Kalle.

Först och främst är det upp till er att aktivera dottern och begränsa hennes tv-tittande. Om hon inte har vänner att leka med så får hon leka med dig och mamman. Ni kan lägga pussel, pyssla, gå ut på promenad, spela fotboll, måla eller annat som femåringar gärna gör. Ni får prata ihop er och komma överens om hur länge hon ska få titta på tv varje dag. Vanligtvis räcker det med kanske en timme på vardagar och två-tre på helger.

Vad gäller släkten så kan det vara så att hon inte riktigt greppar hur det fungerar. Det kan även vara så att det inte är viktigt för henne. Men troligtvis kan hon känna sig sviken.
    Det bästa är nog att inte sätta sig ner och göra en stor sak utav det, utan ställ frågor medan ni leker.

Till exempel kan ni sätta er ner för att bygga lego tillsammans. Fråga henne då i förbifarten "saknar du mormor?". Men anklaga henne inte för något. Tvinga henne inte till något.

Nästa gång ni videochattar med exempelvis mormor så kan ni ropa på flickan. "Kom och titta, mormor vill visa dig en jätterolig grej". Få upp intresset. Låt det röra sig om en halv minut i taget, men tvinga aldrig.            

• Skogstrollet

Hon kanske får hemlängtan och därför inte vill prata med släkten. Sen får ni aktivera barnet så hon gör annat en tittar på tv, ni är vuxna och får leka med henne om hon inte har andra barn att leka med ut med henne i lekplatser och ordna kompisar

• Madeleine de Scudéry

De har bott här i 2,5 månad och ungen har redan förskoleplats? Hur gick det till?

• Essence
    Madeleine de Scudéry skrev 2013-03-25 14:09:20 följande:
    De har bott här i 2,5 månad och ungen har redan förskoleplats? Hur gick det till?

De kan ha sökt innan de flyttade till Sverige. De kan bo i en kommun där man inte behöver vänta så länge för att få plats.
Svar på tråden Varför vill min styvdotter inte prata med sin släkt?