• XcsM

    Hur länge innan honan vill para sig?

    Vi håller just nu på med parning av kaninerna här hemma, och det går minst sagt inte så bra.
    Första gången vi försökte var för 10 dagar sedan, då nosade hanen på honan ett tag innan han parade sig med henne - framifrån. Vår stackars lilla hona blev blöt i hela ansiktet och har sen dess varit vldigt kyligt inställd till den stackars hanen Solig

    Hon springer ifrån honom så fort han kommer nära henne eller snuddar vid henne. De springer alltid lösa i huset på dagtid och vi har försökt para dem genom att låta båda vara ute samtidigt 3-6 timmar om dagen.

    Jag är nu lite nyfiken på hur länge det här kan tänkas pågå? Har förstått att det kan ta lite tid men är nyfiken på om det finns honor som alltid kommer vägra att para sig?

  • Svar på tråden Hur länge innan honan vill para sig?
  • XcsM
    Whitetrash86 skrev 2013-03-23 17:55:19 följande:
    Gillar hon inte hanen så gillar hon honom inte och då kommer inget hända.
    Så det kan bli så att hon aldrig vill para sig med honom?
    Som jag har förstått det kan det skilja lite från dag till dag också, hur villig en hona är? 
  • Kampan

     



    Vår hona ville första gången vi lät dom. Hanen parade sig nog en 6 ggr med henne inom loppet av en kvart eller så sen tog vi ut henne och resultatet blev detta ovan. En av ungarna dog tyvärr häromveckan. Verkade ha problem med magen men dom andra är pigga och glada  =)

  • Whitetrash86
    XcsM skrev 2013-03-23 17:56:40 följande:
    Så det kan bli så att hon aldrig vill para sig med honom?
    Som jag har förstått det kan det skilja lite från dag till dag också, hur villig en hona är? 
    Absolut är det så, men alla honor oavsett djurart vill ha en stark hane, och om han då inte ens kan skilja fram från bak så ligger han ju inte bra till i hennes ögon Flört
    Men ge det ett tag till och se om han kan charma sig in igen..
  • XcsM
    Kampan skrev 2013-03-23 17:59:40 följande:

     


     


    Vår hona ville första gången vi lät dom. Hanen parade sig nog en 6 ggr med henne inom loppet av en kvart eller så sen tog vi ut henne och resultatet blev detta ovan. En av ungarna dog tyvärr häromveckan. Verkade ha problem med magen men dom andra är pigga och glada  =)


    Naaae, men gud vilka fina och mysiga!! Grattis till ungarna! Hoppas vår hane hittar rätt ände på honan snart så det blir nått av här också
  • XcsM
    Whitetrash86 skrev 2013-03-23 18:00:38 följande:
    Absolut är det så, men alla honor oavsett djurart vill ha en stark hane, och om han då inte ens kan skilja fram från bak så ligger han ju inte bra till i hennes ögon Flört
    Men ge det ett tag till och se om han kan charma sig in igen..
    Haha, nej det stämmer säkert Stackarn. 
    Skall man vara "stark och manlig" är han nog tvärkörd, för mesigare hane har jag aldrig stött på.
    Men får väl bara vänta och se då helt enkelt  
  • Kampan
    XcsM skrev 2013-03-23 18:09:29 följande:
    Naaae, men gud vilka fina och mysiga!! Grattis till ungarna! Hoppas vår hane hittar rätt ände på honan snart så det blir nått av här också
    Ja. Jag håller tummarna. Min hane körde på lite överallt på honan tyckte jag men uppenbarligen träffade han rätt några ggr haha
  • Dr Mupp

    Håll koll när hon brunstar, då är hon mer sugen. Här gick det lite segt. Jag har lite ranglåga hanar och ranghöga honor så honorna försökte rida lite på hanarna innan de släppte till. Bara för att visa att de bestämmer. 


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • mlinz

    Jag tycker det låter som att honan inte ät brunstig.
    Nu är ju tråden gammal men hur har det gått?

  • XcsM
    mlinz skrev 2013-04-27 02:07:25 följande:
    Jag tycker det låter som att honan inte ät brunstig.
    Nu är ju tråden gammal men hur har det gått?
    Det har eventuellt gått bra haha Det tog en månad men sen blev hon antagligen parad i början på April när mina föräldrar passade kaninerna. Hon har fått större aptit, blivit tyngre/större samt att hon boat i sitt hus. För några dagar sedan började hon rycka av sig en massa päls.

    Men hon kan ju också vara skendräktig, men vi hoppas på det bästa

    Om det nu skulle komma ungar har jag en ny fråga; hur funkar det med burtvätt nu precis innan/efter ungarna kommit? I vanliga fall tar jag ut allt spån/hö och tar in burbottnen i duschen och rengör den, men det kan jag ju inte göra nu för då förstör jag ju hennes fina bo.

    Ni som fått ungar, hur gör ni med burrengöringen?  
  • mlinz

    Jag skurar typ aldrig min innebur. Hon får springa lös på golvet och jag byter ströt. Hon ska också få ungar snart :)

  • Dr Mupp
    XcsM skrev 2013-04-30 15:40:55 följande:
    Det har eventuellt gått bra haha Det tog en månad men sen blev hon antagligen parad i början på April när mina föräldrar passade kaninerna. Hon har fått större aptit, blivit tyngre/större samt att hon boat i sitt hus. För några dagar sedan började hon rycka av sig en massa päls.

    Men hon kan ju också vara skendräktig, men vi hoppas på det bästa

    Om det nu skulle komma ungar har jag en ny fråga; hur funkar det med burtvätt nu precis innan/efter ungarna kommit? I vanliga fall tar jag ut allt spån/hö och tar in burbottnen i duschen och rengör den, men det kan jag ju inte göra nu för då förstör jag ju hennes fina bo.

    Ni som fått ungar, hur gör ni med burrengöringen?  
    Mina bor i uteburar så de skuras inte. Jag gör rent toahörnet och låter resten vara. Sen när ungarna kommit ur boet så släpper jag ute hela familjen i hage och gör en grovrengöring av hela buren.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Kampan

    Min kanin rymde ut till hanen i slutet  av mars. Hennes kull hon hade när honrymde var några veckor..Nu har det alltså kommit 8 ungar till! oj oj oj!

Svar på tråden Hur länge innan honan vill para sig?