Kan det vara höftsnuva?
Har en snart treåring här hemma som vid midagstid idag klagade på att han hade ont i höft-lår-regionen. Det kom helt från det blå och han har inte trillat och slagit sig. Han har precis åkt på en ny förkylning (det berömda fenomenet vabbruari träffade ju oss med influensa, magsjuka, öroninflammation och förkylningar där emellan).
Efter middagsvilan har han fortfarande ont och han haltar och vill helst inte alls gå på benet.
vi ringer 1177 så vill att vi ringer jourläkarcentralen vilket vi gör. Vi pratar med en sköterska som säger knappt bu eller bä men vill att vi ger sonen alvedon och så ska hon ringa tillbaka om en timme. En timme går, en och en halv timme går oc jag ringer tillbaka men kommer bara till svararen som säger att vårt nummer redan är registrerat och de kommer ringa upp. Efter två timmar ringer sköterskan upp igen och frågar hur det är. Jag berättar att febern ligger på ungefär samma trots alvedon och att han i alla fall en timme tidigare inte ville gå och när an gick haltade han.
Efter att tagit mig förbi hur man mäter temperaturen med en örontermometer så föreslår jag höftsnuva (hann ju googla en del under de två timmar jag satt i soffan med sonen). Sköterskan ber mig vänta och kommer tillbaka efter en stund men säger inte mycket mer. Helst vill de att vi ska avvakta tills imorgon, hon påpekar att de har mycket att göra idag men vi får väl lov att komma in kl 19 ikväll. Hon hoppas att de inte ska ha så mycket att göra då.
Och nu sitter jag här, känner mig som en skitjobbig morsa som bara är till besvär. Det har nu gått 2,5 timme sen sonen fick alvedon och tempen har nu gått ner en halv grad och ligger på normalvärde. Sonen går på benet med bara en liten, liten hälta och nu jag undra om det inte var så farligt eller om det är alvedonet som verkat?
Men innan han fick alvedonet grät han när han gick med benet och ville helst inte.
är det någon här som haft barn med höftsnuva?
Blev det markant bättre med smärtstillande i kroppen?
Hade de feber samtidigt?