• Anonym (Fula svanen)

Min man "tvingade" mig till skönhetsoperation...

Hur stora "krav" tycker ni det är rimligt att en man ställer på sin tjejs/frus utseende? Och hur mycket är det rimligt att man ska behöva förändra sig utseendemässigt för sin partner?

Min historia: jag är 24 och har varit tillsammans med min man i sju år, vi har en tvåårig son tillsammans. Redan när vi blev tillsammans tyckte han egentligen inte att jag var snygg nog för honom (han har alltid kunnat få typ modelltjejer) men han älskade min personlighet och mitt sätt att vara så mycket att han hoppades att det skulle kompensera. Dock ville han att jag skulle göra saker åt min dåliga hy och förändra mitt kroppsspråk vilket kändes rätt okej ändå även om jag blev ledsen först över att inte känna mig omtyckt.
    när jag var gravid blev det sedan alltmer uppenbart att han fortfarande störde sig på mitt utseende. han tyckte illa om min hy som lätt blir röd och ägnade mycket tid åt att hitta sätt jag kunde sminka bort det röda på, men han störde sig också massor på min näsa som han tyckte var för stor. När jag pratade med honom kunde han börja titta på min näsa istället för att titta på mig och det sårade mig väldigt, framförallt som jag mådde dåligt under graviditeten och till slut gick in i en djup depression.
    Jag ville inte hamna i en liknande situation igen och valde därför till slut att i höstas göra en näsoperation. Jag hoppades då att han skulle sluta störa sig på mitt utseende men det fungerar bara om jag har smink, annars stör han sig på min dåliga hy och tittar bara på den i stället för att verkligen lyssna när jag pratar. Jag kan förstå det men samtidigt blir jag så ledsen och jag känner mig bitter över allt det här, ibland känns det som att det kommer att vara omöjligt att förlåta honom för allt jag gått igenom och att jag nästan skulle vilja skilja mig och i andra stunder tänker jag att det är helt rimliga förväntningar han har på mig.

I allt annat klickar vi så himla bra och vi har så många gemensamma minnen, och dessutom vår fantastiska son. Jag vill gärna ha fler barn och det skulle kännas jättekonstigt att lämna mitt äktenskap för en sådan här grej. samtiidgt är jag så sårad/ledsen att ga varken vet in eller ut. hur skulle ni tänka?

• Svar på tråden Min man "tvingade" mig till skönhetsoperation...
  • LinneaJosie

Men alltså....din man har behandlat dig så illa att du blev deprimerad, och det är inget stort problem? Det är ju ett jätteproblem!

• LinneaJosie

Jag hade (men jag har ju ett intakt självförtroende) inte blivit tillsammans med någon som inte tyckte att jag dög.

• eec82

Förstår om du levt såhär under en lång tid att du blir förvirrad. För mig som inte har det så utan att det är jag som klagar på mitt utseende och mannen som stöttar känns det märkligt att höra att du står ut med detta. 

Man ska inte behöva förändra en massa på sig själv för att göra någon annan tillfreds. Tycker han verkar ha lite orimliga krav på dig, man ska kunna gå hemma och bara vara inte behöva vara piffig och sminkad jämt.

Har ni pratat ordentligt om att detta sårar dig? Tycker inte det låter helt ok, skulle han tycka det var ok om det var åt andra hållet du som störde dig på hans näsa? Mage el dylikt?  

• LinneaJosie

Nytt försök, inser att jag inte var särskilt hjälpsam. Du kanske kan berätta för din man hur hans ständiga missnöja känns, och upplysa honom om att du inte kommer förändra dig mer för hans skull.

• Loriyana

Jag slutar aldrig att förundras över VARFÖR kvinnor väljer att vara tillsammans med sådana totala skitstövlar??

• Liverithe

Jag tycker det låter hemskt, TS. Visst är det trevligt att man piffar till sig för varandra även när man varit ett par länge men här handlar det ju om att han inte tycker du duger som du är. Jag tror detta bottnar i hans egna dåliga självkänsla som han projicerar på dig. Ni borde nog gå i terapi och om jag vore du skulle jag sluta bekräfta hans vanföreställningar att du alltid måste vara sminkad och fixad.

• Miss Skywalker

Din kille är en stor skit som försöker ge dig komplex och att operera sig för att ngn annan vill det är helt sjukt. Blev du själv nöjd med resultatet?

Säg åt honom att han får operera kuken för den är för liten..

• Anonym
    Loriyana skrev 2013-03-23 19:25:58 följande:
    Jag slutar aldrig att förundras över VARFÖR kvinnor väljer att vara tillsammans med sådana totala skitstövlar??

• Miss Skywalker
  • Anonym

Låter väldigt konstigt att ens partner skulle påverka ens utseende.

Om det inte gäller småsaker som att man råkar gilla en viss frisyr.

Jag är verkligen ingen snygg tjej, men min partner har bara en enda gång på fyllan erkänt att jag har ett drag i ansiktet som inte är lika perfekt som resten (mycket lustigt om man ser mig, perfektionen är verkligen långt borta!).

Svar på tråden Min man "tvingade" mig till skönhetsoperation...