• mimmilisa

Diabetes symptom på högt/lågt blodsocker?

Jag har lånat hem en blodsockermätare eftersom mitt blodsocker varit lite högt och jag av och till känt mig gråtig och ledsen. Jag vill kolla om det har med blodsockret att göra. Nu senast hade jag 9,1 2 tim efter frukost.
     Blir ni ledsna av högt blodsocker? Eller nåt annat? 

• Svar på tråden Diabetes symptom på högt/lågt blodsocker?
  • mammamebarn

Jag har själv inte diabetes, men många inom vården ger mig erfarenhet.
    Jag har sett gråtmildhet av både högt o lågt socker.
    Vad tänker du på när du skriver annat?

Lånade du apparaten på vc eller?
    Var på vc i veckan med sonen då han har symtom på pendlande socker, men högt var det inte, de har även beställt ett "långtidssocker" för att se hur det legat bak i tiden.
    De tog även prover på andra sjukdomar som vi får svar på i veckan.      

Ställ inte frågan om du inte kan hantera svaret.
  • mimmilisa
    mammamebarn skrev 2013-03-24 14:09:36 följande:

Jag har själv inte diabetes, men många inom vården ger mig erfarenhet.
    Jag har sett gråtmildhet av både högt o lågt socker.
    Vad tänker du på när du skriver annat?

Lånade du apparaten på vc eller?
    Var på vc i veckan med sonen då han har symtom på pendlande socker, men högt var det inte, de har även beställt ett "långtidssocker" för att se hur det legat bak i tiden.
    De tog även prover på andra sjukdomar som vi får svar på i veckan.      

med annat menade jag bara andra symptom,kanske att man blir grinig eller matt osv. Jag lånade apparaten på vc, hoppas allt är bra med din sons värden!
  • mimmilisa
    kaffetunnan skrev 2013-03-24 14:12:03 följande:
    Det kan vara ett symtom. Men att gråta är nog inte det helt vanligaste. Trött irriterad törstig m fl är nog mer vanligt

Gå in här, massa bra information
    www.alltomdiabetes.se/diabetes-fakta/symtom-d...

okej, jag läst lit på nät om dem som blivit nedstämda, ville höra om det fanns här på fl också
  • mammamebarn
    mimmilisa skrev 2013-03-24 14:19:17 följande:
    med annat menade jag bara andra symptom,kanske att man blir grinig eller matt osv. Jag lånade apparaten på vc, hoppas allt är bra med din sons värden!

Ja, grinig kan man absolut bli, trött, törstig, kallsvettig, darrig.

Tack för omtanken, det värsta som kan hända är ju att han är sjuk, då finns det bra hjälp att få även om det inte är det jag vill.
    Är han frisk är det ju klart det bästa.

Hoppas det löser sig för dig med.    
    Ställ inte frågan om du inte kan hantera svaret.
  • mimmilisa
    mammamebarn skrev 2013-03-24 14:23:31 följande:

Ja, grinig kan man absolut bli, trött, törstig, kallsvettig, darrig.

Tack för omtanken, det värsta som kan hända är ju att han är sjuk, då finns det bra hjälp att få även om det inte är det jag vill.
    Är han frisk är det ju klart det bästa.

Hoppas det löser sig för dig med.    

ja..tack, jag ska ha koll nu
  • Äppelpaj80

Testa att mäta ditt bs på morgonen innan frukost. Det ska ligga under 5 då. 2 h efter mat kan det vara uppe på 9 beroende på vad man ätit.

• mimmilisa
    Äppelpaj80 skrev 2013-03-24 17:15:40 följande:
    Testa att mäta ditt bs på morgonen innan frukost. Det ska ligga under 5 då. 2 h efter mat kan det vara uppe på 9 beroende på vad man ätit.
    ja ska mäta på morgonen, fasteblodsockret säger nog en hel del
  • Sadie
    Äppelpaj80 skrev 2013-03-24 17:15:40 följande:
    Ska det? Jag ligger aldrig under 5... snarare 5,0-5,5. Har alltid högre på morgonen... Däremot ökar det inte lika mycket efter frukost som efter andra måltider.
    * Lova 2006-07-05 * Elsa 2008-01-30 * BF 2013-08-05 *
  • kaffetunnan

För en person utan diabetes så ligger värdet mellan 3 och 7. Alla värden däremellan är ingen fara.

• Äppelpaj80

Sadie- Förlåt, jag skrev fel siffra. :-/ Kan vara upp till 6 men bör inte ligga över det.

• Äppelpaj80

Sadie- Hur kommer det sig att du vet vad du brukar ha i bs förresten? Alltså anledningen till att du mäter? Och hur mycket brukar det stiga efter mat?

• Sadie
    Äppelpaj80 skrev 2013-03-25 20:24:57 följande:
    Sadie- Hur kommer det sig att du vet vad du brukar ha i bs förresten? Alltså anledningen till att du mäter? Och hur mycket brukar det stiga efter mat?
    Graviditetsdiabetes. Har diabetes i släkten och nu med tredje graviditeten kom jag tydligen inte undan...

Hur mycket det stiger beror helt på vad jag äter. Efter frukost brukar det stiga till 6,0-6,5 men om jag äter bröd eller annat med mycket kolhydrater kan det ligga över 7 så det undviker jag.
  • Äppelpaj80

Sadie- Ok men låter ju som helt ok värden efter mat, men du kanske tar insulin då? För annars är det väl helt normalt att stiga runt 7 efter måltid?

• Sadie
    Äppelpaj80 skrev 2013-03-26 14:40:50 följande:
    Sadie- Ok men låter ju som helt ok värden efter mat, men du kanske tar insulin då? För annars är det väl helt normalt att stiga runt 7 efter måltid?
    Jag tar inte insulin (än, är i vecka 22 så det kanske kommer), men vill hålla mig under 7 efter måltid för att sträva efter ett medelvärde på mellan 5 och 6 och jag ligger oftare på 5 än 4 innan måltid. Men annars är 7 helt normalt efter måltid, vad jag förstått!
Svar på tråden Diabetes symptom på högt/lågt blodsocker?